Nekromanti [>Human] Innehåll i en serie?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,185
Location
Rissne
Hmmm...

Det börjar kristallisera sig, men ännu är mycket oklart. Jag gillar idén om att fokusera den första miniplotten, den som behöver hänga samman, på icke-stridsgrejer. Kan man göra så? Ha supervarelser, men i stort sett helt undvika slagsmål? Tja, så länge de får showcasea att de inte bara är typer i dräkt utan faktiskt har krafter (Daybreak flyger och är superstark, Kay London har kraftfält) så känns det ändå helt OK.

Så, nåtslags enkel story struktur borde man väl kunna skissa ihop. Kan ju vara en början.

Först en inzooming, introduktion. Spridda bilder av en stad: Uteliggare etc. En tunnelbanestation. Plötsligt: Sidan av ett hus exploderar. Silhuetter av supervarelser som slåss. Klipp till huvudpersonerna som springer. namnskyltar på klassiskt superhjäteseriemanér. De springer in mot huset som just sprängts. Håller uppe tak, slår undan sten. Flyttar ut folk. Några har fastnat inne på en tunnelbanestation. Lyfta stora stenar, få undan dem så folk kommer ut. En av huvudpersonerna springer ut ur stationen som kollapsar bakom, med ett barn med sig. Sätter ner barnet, som stirrar vettskrämt och springer skrikande mot sin mamma och pappa, som står en bit bort. Huvudpersonerna ger sig av innan polisen kommer. Slut.

Under röjningsarbetet: Inklippta flashbackrutor på nära och kära. Hem och trygghet, kontrasterat mot den (pågående) superstridens effekter. Kanske en och annan återkopplingsruta som visar att det inte tog slut med den första explosionen, utan fortsätter. Kanske rasar stationen för att de som slåss kraschar ner där?


Känns det här som en OK början, på ett övergripande händelseförlopp på 4-6 sidor? Plus dialog såklart, man måste ju ha pratbubblor också =)
 

KamiFisk

Hero
Joined
1 Feb 2010
Messages
928
Location
Uppsala
Re: Miller?

Att slåss dirty.

1.Använda svaga punkter på kroppen. Pungspark, sparka knäskålen åt fel håll.
2.Använda sig av omgivningen på ett bra sätt. Putta folk in i brinnande oljefat, slå in dom i dörrar eller ut genom fönster.
3.Använda sig av snabbt improviserade vapen, Slå någon med en lyktstolpe, dra av en bildörr och använda som bashing vapen.
4.Alltid anfalla från taktiska lägen, Guerilla taktiker.
Gömma sig i en kloak slita ner någon.
5. Råa avslutningar. Curb stomp, Elda upp någon, Bryta ben så att piporna sticker ut.
6. Aldrig leka med någon. Gå ut 110% redan från början. Ge inte motståndaren en jabb, slå sönder käken med en tung krok.
7. Inte skjuta någon i bröstet skjuta där skadan syns.

Där är nog de sakerna jag skulle se som dirty fighting i serier, för att få den där lite råare känslan.

Kick-ass serien gör detta på ett grymt bra sätt.
 

Attachments

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,185
Location
Rissne
Re: Miller?

Bra skit! Kick-Ass är en awesome serie, när det blir dags för fajt ska jag helt klart kolla där. Och på Millers Daredevil, som AdLibris borde skicka mig hyfsat snart... Jag gillar slagsmålen där också.

Jag har börjat fundera; gör jag det alltför mörkt och gråmurrigt så kommer serien att skära sig mit resten av illustrationerna. Jag tänker mig nog inget Silver Age-färgschema fortfarande, men om man kollar på moderna serier som The Authority så fixar de (på sina håll) att kombinera skitiga omgivningar och hyfsat gladfärgad spandex. Det gäller att hitta en balans, tror jag.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,185
Location
Rissne
Funderingar:

Ska jag förlägga serien till 1987? Det skulle ge mig en orsak att ha med awesome mode och gör också att jag har lättare att använda min >Human-kampanjs värld som exempelvärld. Är ju bra om spelexempel, exempelspelvärld och serie stämmer ihop.
Meningen "Every day is like 9/11" dök upp under promenaden till skolan idag, och det är nog lite den känslan jag vill ha, någonstans. Kanske kan jag ha TVÅ exempelsettings, med lite olika fokus? Det vore najs. Då kan den ena få vara 2010 och då kanske jag kan använda den där meningen. Fast den skulle behöva försvenskas. "Varje dag är 911?" "Varje dag är som den elfte september"? Bleh.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Känns det här som en OK början, på ett övergripande händelseförlopp på 4-6 sidor?
Well, här kommer betyg och tankar helt grundade på personliga åsikter.

Tja, det innehåller allt som de flesta "superhjältarna räddar stan"-storys innehåller. Ingenting kan gå fel med det. Folk kommer känna igen sig utan och innan och det är glasklart kring vad som är på G. Allt du räknar upp är klassiska scener som vi sett ett mycket stort antal gånger i alltifrån Zorro till Watchmen.

... Problemet med det är dock att det riskerar att bli för bekant, för kliché och blir det den känsla över det faller allt platt.
Jag skulle hellre se något som sticker ut, något som inte visar klichéer eller som visar klichéer på ett originellt sätt. Annars tycker jag att du ska spara dina pengar och låta bli den här seriebiten. Visst det är coolt som fan, men om den inte ger något speciellt så känns det mest som att du kastat dina pengar i sjön för att flasha lite coolt innehåll.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ska jag förlägga serien till 1987? Det skulle ge mig en orsak att ha med awesome mode och gör också att jag har lättare att använda min >Human-kampanjs värld som exempelvärld. Är ju bra om spelexempel, exempelspelvärld och serie stämmer ihop.
Me like!

Meningen "Every day is like 9/11" dök upp under promenaden till skolan idag, och det är nog lite den känslan jag vill ha, någonstans. Kanske kan jag ha TVÅ exempelsettings, med lite olika fokus? Det vore najs. Då kan den ena få vara 2010 och då kanske jag kan använda den där meningen. Fast den skulle behöva försvenskas. "Varje dag är 911?" "Varje dag är som den elfte september"? Bleh.
"11/9, 24/7" (Elfte september, tjugofyra timmar om dygnet). =)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,185
Location
Rissne
solvebring said:
Well, här kommer betyg och tankar helt grundade på personliga åsikter.

Tja, det innehåller allt som de flesta "superhjältarna räddar stan"-storys innehåller.
Fast... De räddar inte stan. Visst är det nån super"hjälte" och nån super"skurk" som slåss nånstans i bakgrunden, men de är mer som just bakgrund; lika påverkbara som flygplanen som kraschade in i WTC. De är som en naturkatastrof. Huvudpersonerna är "de där andra killarna", de som får försöka städa upp och rädda folk som råkar i kläm när superstriders mycket verkliga konsekvenser regnar ner mot stadens gator.

Jag tycker inte att just den grejen känns kliché; jag har sett Spidde göra något liknande nån gång, men generellt när hjältar räddar folk är det väl inte undan just problem skapade av andra superhjältar? Explosionen i byggnaden är ju inget terroristdåd, det är bara typ The American som slår Armageddo genom ett hus, eller så.

Fast vad vet jag, jag kanske bara inte läst tillräckligt med serier, eller nåt. Eller så behöver jag bli tydligare med hur förhållandet ser ut mellan de saker som händer. Det måste vara tydligt, men avpersonifierat och avhjältefierat, det extrema våldet i bakgrunden. Man ska fatta vad som händer, men det ska vara tydligt att The American egentligen inte heller verkar bry sig; han är för upptagen med sin våldsamma strid för att tänka på småsaker som att huset han just slog Armageddo igenom är fyllt av civilister...
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,185
Location
Rissne
solvebring said:
"11/9, 24/7" (Elfte september, tjugofyra timmar om dygnet). =)
Fast det funkar ju inte om jag ska köra med en 1987-exempelvärld...
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Hmm, jag skulle vilja ha en tydligare sammanlänkning mellan återblickarna och vad som sker i nuet. Tex:

Kay London rusar in, taket rasar, barn med föräldrar vrålar men hon höjer händerna, kraftfältet sviktar men håller uppe taket, hon grimaserar och vrålar Uuuuut!!!

Klipp

Kay vrålar Ditt as! UUuuuuut!!!! Kraftfältet svingar in hennes pojkvän i väggen, han försöker lugna ner henne. Hon förstärker kraftfältet, puttar honom mot dörren. Ut, säger hon tyst. Och gråter.

Klipp

Tillbaka till henne, en tår i hennes öga. Människorna börjar röra sig ut, Kay tappar greppet, rasmassorna far ner över de närmaste innan hon hinner ta sig samman....

Halvklyschigt skrutt, jag vet, men: Helt enkelt visa tydligare deras vardag i deras superhjälteliv. Inte som två separata liv utan hur saker flödar mellan dem...

Annars, gillar fokuset på annat än strid, gillar backdropet att allt sker under en strid men utan hjältarna egentligen. Striden är mer setting än den är något annat. Vill du sen bygga vidare och ha strid så är det ju bara att låta en av varelserna resa sig ur rasmassorna när hjältarna pustar ut och plåstrar om sig själva...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Fast det funkar ju inte om jag ska köra med en 1987-exempelvärld...
Ah, true. =)
"Katastrofen är vardagen", "Ny dag, nya hjältar", "Varje dag är en drabbning", "Missödet är ödet"... Tja, kanske något sådant då?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag tycker inte att just den grejen känns kliché; jag har sett Spidde göra något liknande nån gång, men generellt när hjältar räddar folk är det väl inte undan just problem skapade av andra superhjältar? Explosionen i byggnaden är ju inget terroristdåd, det är bara typ The American som slår Armageddo genom ett hus, eller så.
Det var jag som inte fattade/såg att det var så. Sorry, måste vara för tidigt för seriös läsning eller nåt. :gremwink:
Tja, är det så du använder det så är det mycket bättre, för det är något som sticker ut och känns lite originellt.

Ber förövrigt om ursäkt för slarvet.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,185
Location
Rissne
Poppe said:
Hmm, jag skulle vilja ha en tydligare sammanlänkning mellan återblickarna och vad som sker i nuet. Tex:

Kay London rusar in, taket rasar, barn med föräldrar vrålar men hon höjer händerna, kraftfältet sviktar men håller uppe taket, hon grimaserar och vrålar Uuuuut!!!

Klipp

Kay vrålar Ditt as! UUuuuuut!!!! Kraftfältet svingar in hennes pojkvän i väggen, han försöker lugna ner henne. Hon förstärker kraftfältet, puttar honom mot dörren. Ut, säger hon tyst. Och gråter.

Klipp

Tillbaka till henne, en tår i hennes öga. Människorna börjar röra sig ut, Kay tappar greppet, rasmassorna far ner över de närmaste innan hon hinner ta sig samman....
Det är typ så jag tänkte, faktiskt. Har ju inte nått till manusnivå än direkt, försöker mest få klart dels vad jag vill ha med vad gäller "extrasaker" (bilder på uteliggare, flashbacks etc) och dels hur själva "grundplotten" ska se ut.

Jag börjar också fundera på om jag ska köra större format än A5. A5 känns lite för litet för just superhjältande. Kanske ska jag starta en ny tråd om format?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,185
Location
Rissne
solvebring said:
Det var jag som inte fattade/såg att det var så. Sorry, måste vara för tidigt för seriös läsning eller nåt. :gremwink:
Tja, är det så du använder det så är det mycket bättre, för det är något som sticker ut och känns lite originellt.



Ber förövrigt om ursäkt för slarvet.
Inga probs, det är bra med kritik =) Nu fick jag fundera lite extra!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,124
Location
The Culture
Jag börjar också fundera på om jag ska köra större format än A5. A5 känns lite för litet för just superhjältande. Kanske ska jag starta en ny tråd om format?
Vågar jag föreslå det för superhjältar väl beprövade serietidningsformatet? Som av en ren slump är det dessutom ganska lagom stort för ett rollspel.

/tobias
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,857
Gurgeh said:
Vågar jag föreslå det för superhjältar väl beprövade serietidningsformatet? Som av en ren slump är det dessutom ganska lagom stort för ett rollspel.
Det är klart du vågar! Och om modet ändå skulle tryta så kan jag göra det istället. Serietidningsformatet krank! Easy as a plätt, som de säger åver thär.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
Håller med Gurgeh. Serietidningsformat känns helt rätt för ett superhjälterollspel. :gremsmile:
 
Top