Nekromanti [>Human] Inspirationshjälp till äventyr

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mina spelare: Har ni inte lärt er ännu att ni inte får läsa trådar av det här slaget? Stick! =)

Nå... Det är alltid svårt att försöka be om hjälp mitt i en kampanj, tycker jag. När det liksom reda finns en massa etablerat. Så jag kommer inte att skriva allt som hänt i kampanjen i det här inlägget. Och en del av era idéer kommer jag att besvara med att det inte funkar pga nån information ni inte fått. Alternativet är att ni läser in er på typ två års kampanjande. Som minst några A4.

Det finns lite om förra äventyret här.

Men, jag kan försöka mig på en liten historia+nulägesbeskrivning i (mycket) korta drag:

Rymdstationen galatea slog ner i Chicago efter att ha träffats av... nånting... utifrån. Detta ledde till andra vågens supervarelser (Alphor), de första kom 1967. Chicago är i ruiner, de flesta bor i temporära bostäder i barrington. Galatea byggdes av Doktor Null, som var ombord på stationen.

Rollpersonerna är Chicago Trinity, en superhjältegrupp som bildades kort efter. De har nyss skaffat en bas. Under undervåningen på basen bor, i ett gäng hemliga labb och sånt, en Alpha utan kropp; enklast beskrivet som en hoper intelligenta superkrafter. Superkrafter är nämligen, i den här världen, typ som parasiter som joinar med människor. Basen har en dator som jobbar väldigt hårt med något. Basen är en gammal Titan missilsilo. Rollpersonerna vet inte vad datorn jobbar med, eller att gestalten/Alphan finns därnere. Ganska snart kommer det att börja komma andra som vill hålla sig undan Alpharegistreringen, och som bjudits in att bo på stället av organisationen S, som hittade basen åt RP. När rollpersonerna kom till basen beboddes den av ryssar med minnesförlust.

En av rollpersonerna har fått en massa psykiskt bjäffs insprutade i skallen via en tentakel från maskinlivsformen Engine, som spöades tidigare.

I Chicago gräver regeringen efter dels delar av Galatea och dels ett omtalat underjordiskt labb Doktor Null ska ha haft under staden. Rollpersonerna vet inte vad det är de letar efter, bara att de gräver.

Utanför Chicago har Power Industries en hightechbas där de forskar på saker. Rollpersonerna misstänker (helt riktigt) att det är dessa som givit regeringen den Alphadetektor CRC nu använder för att införa Alpharegistrering.

I Barrington huserar ett löst nätverk Alphahatare, kallade Humans First. Dessutom är borgmästaren i själva verket skurken Deception, som tagit den riktige borgmästarens plats. Han har tagit initiativet till Alpharegistreringen och har i allmänhet fuffens saker för sig. När Deception kidnappades av superskurken Armageddo slutade det med ombytta roller. Nyligen tog rollpersonerna med sig Armageddo ut ur Deceptions bas (i samband med att de var där och plockade lite stulen högteknologi), och överlämnade honom till den mer övergripande, decentraliserade superhjältegruppen S. Borgmästaren/Deception har startat CRC, Chicago Restoration Council.

Det finns en superhemlig organisation som heter CORE, som har värsta hightechutrustningen och som eventuellt varit med åtminstone sen antiken.

Som synes finns det alltså några trådar att dra i. Ändå känner jag mig lite handfallen. Mycket av det ovan är ju sånt jag vill sitta och trycka på ett tag till.

Jag skulle vilja börja rota i vad en alpha egentligen är, och i dagsläget har rollpersonerna fått några hintar om att en Alpha kan vara personlighetsmässigt skiljd från sin bärare. Men just nu vill jag nog helst inte rota för mycvket där, för det ligger lite för nära Sanningen (som är att Alphorna är psykiska parasiter, maniofestationer av bilder i vårt kollektiva undermedvetna som slagit sig igenom väggen mellan psyket och verkligheten).

Just nu skulle jag vilja antyda kraftigt att Alphaförmågor är mutationer, och att en del Alphor fått sina krafter genom vetenskapliga experiment. Dvs att det finns en rent "vetenskaplig", mer eller mindre spontan förklaring till förmågorna. Att det är nån del av hjärnan vanliga människor inte använder blah di bla. Kanske att regeringen gjort experiment på människor och gjort dem mer mottagliga för nån strålning eller whatever. Det tänkte jag driva ett tag, innan jag avslöjar att det är bullshit och börjar antyda att det i själva verket är så att superkrafterna är... tja, nåt annat som inte stämmer.

Jag har inte riktigt bestämt mig för vad det är basens datorer jobbar så hårt med. Är det en AI, kanske? Jag vet inte.

Jag skulle vilja skapa nåtslags kollektivkänsla på basen, att man stör sig på vardagssaker och varandras konstiga vanor och så.

Jag... har hjärnsläpp. Jag vet inte var jag ska börja. Idéer? Jag kan inte ens bestämma mig för om jag ska börja nysta i något Stort (typ kolla vad regeringen gräver efter i chicagozonen eller börja bråka mot Deception/Borgmästaren) eller om jag ska försöka hålla det mer lågmält (typ mer problem på basen, vardagligheter, inflyttning av nytt folk)...

krank

Jag funderar på att lobba fram lite antydningar om Alphor som fanns innan den officiella första vågen också, men vet inte riktigt hur jag ska få in det på ett bra och dramatiskt sätt.

Recca

Femme Fatale
Ge dem allt på en gång. Det brukar jag göra. Många olika trådar samtidigt så att det blir jobbigt att välja vad de ska ta tag i först. Samtidigt behöver du inte tänka så mycket på vad du ska slänga på dem utan de slänger sig själva på saker istället. :gremsmile:

krank

Recca said:
Ge dem allt på en gång. Det brukar jag göra. Många olika trådar samtidigt så att det blir jobbigt att välja vad de ska ta tag i först. Samtidigt behöver du inte tänka så mycket på vad du ska slänga på dem utan de slänger sig själva på saker istället. :gremsmile:
Mjo, men jag är en såndär förberedande spelledare. Ska det bli bra måste jag förbereda, och fokusera, och t.ex hitta på ledtrådar och vad som leder till vad eller hänger ihop, och så vidare. Om det ska bli bra. Improviserar jag utifrån premisser eller tankekartor blir det bara bajs. Jag är nog ganska statisk och dålig egentligen, men spelarna verkar trivas =)

Vimes

Sillkung
Den här basen, Hur pass gammal är den? Vad har bedrivits för forskning där? Om det finns möjlighet för rollpersonerna att komma över rapporter från äldre forskning och militär aktivitet borde det vara ganska lätt att plantera desinformation kring superkrafternas ursprung.

Är basen gammal kan det ju vara så att den innehåller mycket äldre information/forskning som utgick från en hypotes kring mutationer, kanske något kopplat till första vågens alphor.

krank

Vimes said:
Den här basen, Hur pass gammal är den? Vad har bedrivits för forskning där? Om det finns möjlighet för rollpersonerna att komma över rapporter från äldre forskning och militär aktivitet borde det vara ganska lätt att plantera desinformation kring superkrafternas ursprung.

Är basen gammal kan det ju vara så att den innehåller mycket äldre information/forskning som utgick från en hypotes kring mutationer, kanske något kopplat till första vågens alphor.
Den är gammal, och det har bedrivits forskning. Frågan är hur jag planterar den på ett intressantare sätt än "och när ni ska ställa TV'n i vardagsrummet så ser ni en massa papper på golvet, det är papper som säger att...".

Klassiskt vore ju att låta rollpersonerna raida nån annans bas, och där upptäcka att de onda experimenten som pågick där bygger på forskningrapporter som säger... etc. Och det skulle då leda tillbaks till de egna "arkiven". Men samtidigt är det här inte en så stridsinriktad grupp. Fast infiltration kanske skulle kunna bli intressant som grej, planering och genomförande... Särskilt eftersom gruppen skaffat sig en illusionist (ny spelare).

Mogger

Hipsteranka
Varför inte ett hot mot den egna basen? Då kan du introducera två inslag - dels någon av deras fiender som typ gör något slags breach (jag förstår knappt världen med det verkar som att någon form av intrång kan ske på massor av coola sätt).

När karaktärerna ska undersöka hotet (kanske är det någon dator som börja bete sig konstigt, någon dörr som står öppen som aldrig används eller nått) så hittar de gamla arkiv och skit. Givetvis exakt de ledtrådar du vill att de ska hitta.

Ram

Skev
Vad tror du om att låta datorn vara lite av ett spöke? Antag att den är ett "multiinteligent" system (en forsknings-analys och beräkningsdel som vill leverera resultat, ett säkerhetssystem som vill se till att bara rätt användare får se det, en main och en terminalserver) och att datorn utsatts för ett virus som vill få ut informationen ur systemet. Lite med jämna mellanrum kräks någonting ut på terminalen. Det kan vara ett mail, en forskningsrapport, en bild eller vadsom. Om systemet är anslutet externt så går det ut där med.

Det kan göras lite ballt tror jag. Plötslig mitt i natten tänds en skärm med en bild på ett barn med gälar. När man sitter och försöker pula med datorn så kommer plötsligt ett grattismail från en tonårig dotter till dennes far vilket ger ett namn man kan luska efter. Nästa gång är det en utskrift att man skall vara bättre på att göra rent i pentryt, din mamma jobbar inte här. Någon gång en hexdump som faktiskt indikerar vad som pågår och hur säkerhetsprogrammet jobbar mot den fett infekterande trjoanen. Ibland matnyttigt, ibland nonsens.

krank

Ram said:
Någon gång en hexdump som faktiskt indikerar vad som pågår och hur säkerhetsprogrammet jobbar mot den fett infekterande trjoanen. Ibland matnyttigt, ibland nonsens.
Lite som en oförutsägbar Cerebro. Me like, det ska jag nog fundera vidare på.

Tyr

Hero
krank said:
Jag funderar på att lobba fram lite antydningar om Alphor som fanns innan den officiella första vågen också, men vet inte riktigt hur jag ska få in det på ett bra och dramatiskt sätt.
Mitt spontana idée är denna:

En person som är besatt av fenomenet Alphor, och beundrare av rollpersonerna, försöker gradvis vinna över rollpersonerna så att de kan hjälpa honom med hans agenda (vad nu den är). Han har vilda teorier om Alphor, men just det om att de har funnits väldigt länge är sant. Han har blivit bränd förut på annat håll och är nu lite mer försiktig.

Till att börja med för skickar han anonymt ledtrådar till rollpersonerna. Ledtrådar som hintar om hans teorier och som uppmuntrar rollpersonerna till att gräva vidare för mer information. När han känner att rollpersonerna kan vara öppna för hans idéer så söker han upp dem i egen hög person. Detta är något som passar vid sidan av om andra äventyr, som en andra tråd. Perfekt att använda handouts för ändamålet.

Första handout t.ex. kan vara en mapp med foton. Foton på rollpersonerna, foto på någon känd Alpha (the American kanske) och några okända. T.ex. ett där man fotat en del av en tidning. Det är mestadels ett foto som syns. Med en efterforskning så får man reda på att bilden föreställer en hjälte som räddade en familj ut ur ett brinnande hus. Hjälten klarade sig helt utan brännskador medan familjen inte hade samma tur. Tidningen är utgiven tidigare än de "första Alphorna". Syftet är inte att bevisa något, bara att plantera idéer hos rollpersonerna. Även om det i själva verket handlar om Alphan Arson's första mordbrand, vilket inte gick riktigt som han tänkt sig. De övriga fotona följer samma princip. Som en bonus lär spelarna känna sig illa till mods över att ha en stalker som vet var deras bas är. :gremtongue:

Ram

Skev
krank said:
Jag... har hjärnsläpp. Jag vet inte var jag ska börja. Idéer? Jag kan inte ens bestämma mig för om jag ska börja nysta i något Stort (typ kolla vad regeringen gräver efter i chicagozonen eller börja bråka mot Deception/Borgmästaren) eller om jag ska försöka hålla det mer lågmält (typ mer problem på basen, vardagligheter, inflyttning av nytt folk)...
Jag har börjat svänga mig med att skicka ut små standarduttryck på senaste tiden. Grymt irriterande för min omgivning säkert. :gremsmile:

Så här kommer ett: "When stuck, add another player". Dvs plocka in en ny aktör, med en lite lagom luddig, högnivåagenda om man så önskar, och fundera över hur denne skulle reagera på den nuvarande situationen, vad denne vet och hur omgivningen skulle reagera på den nya aktören.

Kolla sedan om någon av de befintliga aktörerna kan ta över delar eller hela den roll som den nya har eller om man kan reducera den nya aktören till en händelse, en bomb. Om det går så har du antagligen hittat ett mycket bra nästa steg.

Tyr

Hero
krank said:
Mjo, men jag är en såndär förberedande spelledare. Ska det bli bra måste jag förbereda, och fokusera, och t.ex hitta på ledtrådar och vad som leder till vad eller hänger ihop, och så vidare. Om det ska bli bra. Improviserar jag utifrån premisser eller tankekartor blir det bara bajs. Jag är nog ganska statisk och dålig egentligen, men spelarna verkar trivas =)
Ett alternativ som jag använt mig av ibland är att lägga ut ett par krokar sent under spelsessionen. Spelarna nappar på en av dem och jag kör så länge jag har förberett eller jag känner mig bekväm. I vilket fall som helst är sessionen slut snart. Tills nästa spelmöte har jag tid till att förbereda, och spelarna har själva valt vad de är intresserade av. Det är inget fel på hur spelleder, men är du osäker vad du vill göra härnäst med äventyret kan det vara ett alternativ att låta spelarna välja.

krank

Jag har inhämtat lite respons och vad-vill-ni-göra från spelarna, vilket alltid känns gött.

För det första vill de ha mer vardag, mer spela ut dialoger och köra i långsamt tempo. Här är min plan dels att detaljera de nya Alphorna de ska dela bas med, så att det finns lite konflikter och dynamik på plats, och dels återgå till de tekniker jag använt tidigare för att rota spelarna i spelvärlden; undvika klipp, använda Portaler i hög grad, kanske leka lite med bakgrundsmusik.

För det andra upplever de CRC och borgmästaren som mest intressanta/akuta, följda av Humans First och CORE.

Just nu snurrar det runt lite såhär i mitt huvud:

Via post eller via den opålitliga cerebrodatorn får rollpersonerna tag på nyhetsklipp eller annat som handlar om en Alpha - men innan 1967. Scenariot handlar om att följa en massa gamla spår, vilket är en trevlig syssla när man vill varva ner tempot i en kampanj. Jag funderar på om det ska framkomma att antingen CORE eller regeringen plockade tag i alphan ifråga. Eventuellt båda; kanske var det regeringen först, men det visar sig att CORE stal hinom från regeringslabbet och raserade det. Kanske man man hitta ruinerna, halvförstörda magnetband med information, maskinskrivna rapporter som är delvis brända, och alla talar om genetiska mutationer, och ger nåt kryptiskt namn typ "operation Eclipse" eller något, som kan ligga till grund för vidare funderingar.

Ett ganska stridslöst, lowpowered och "vardagsligt" mysterieäventyr. Det kanske är precis det som behövs. Sedan bygga det med ett gäng hyfsat öppna utmaningar; jag vet vad informationen är och rollpersonerna får veta ungefär vilka som har den, men sen hur de väljer att komma åt den blir en annan femma...

sirfrog

Warrior
Jag hade en liten tanke angående datorn, om än kanske lite försenad. Jag funderade om hur mycket forskningsbasen visste om Alphors skapelse/framkallande/whatever. Om de misstänker att det kan vara konkretiserade tankar eller hur man nu ska förklara dem, kanske de vill försöka skapa dem på ett kontrollerat sätt. Därför har de satt datorn på att testa olika kombinationer och styrkor av hjärnvågor för att medvetet framkalla en Alpha, skräddarsydd för att få en specifik förmåga. Alltså sitter den och bombarderar världsalltet i allmänhet med tankar om allt emellan sex, mord, karameller, bävrar och tandläkare. kanske kommer den att lyckas? Kanske kan den faktiskt skapa en Alpha med "rätt" egenskaper, men vem kontrollerar att den materialiseras på rätt sätt och kombineras med rätt person? Eller, eftersom datorn rent systematiskt bombarderar sin omgivning med skumma hjärnvågor, har kanske massor av Alphor kommit i existens, utan att datorn kunnat känna av det hela? Datorn kan kanske dessutom orsakat de diverse minnesförlusterna och psykiska störningarna i basen på grund av de enorma psykiska krafterna i rörelse.

Dessutom måste alla eventuella psykiskt känsliga personer (medium, telepater etc) sky platsen som pesten, och få allvarliga, paralyserande migränanfall om de försöker "öppna" sitt sinne i närheten.

Jag har ett jättecoolt koncept för en superkraft, men det antar jag att du kanske vill sköta själv.

krank

Bra idé, men den väntar jag nog rätt rejält med isf. Tanken är ju att hela psigrejen ska komma inom ett par-tre år eller så IRL, mot slutet av kampanjen. Just nu undviker jag nog helst att hinta alltför hårt om saken.

Däremot hör jag gärna om din idé till superkraft =)

sirfrog

Warrior
Någon med förmågan att omplacera kinetisk energi från objekt A med riktning X till objekt B med riktning Y.

Alltså. Personen med kraften står på en trottoar bredvid en trafikerad gata. Längre bort på trottoaren ser han en person som vill döda/kidnappa/krama honom (och det vill han inte, eller hur?). Därför tar han den kinetiska energi som en bil på vägen just nu äger, och applicerar den på stenplattan under den otrevliga personen, riktning uppåt. Det som händer nu är att bilen plötsligt, utan någon egentlig inbromsning, tappar sin kinetiska energi framåt, och stenplattan under den otrevliga personen slungas uppåt med en enorm kraft och splittras.

Man kan naturligtvis nerfa kraften på ett par sätt. Det mest uppenbara är att inte tillåta att kraften tas/appliceras direkt på en levande varelse. Ett annat sätt är att inte låta dess användare kontrollera den fullt ut. Kanske finns det en gräns för hur mycket de kan "stjäla", och hur stort föremålet de tar ifrån kan vara. Räckvidd och precision är också en fråga (Precision i den mening i hur små föremål man kan låna/applicera energi från. Alltså, om man kan stoppa en kula i luften eller om det minsta man kan säkert sno energi från är en fotboll osv)

Funderade på hur coolt ett sandlådespel i stil med InFamous vore med såna superkrafter, om de var helt friformiga alltså.

krank

Systemet >Human använder skulle absolut stödja en sådan förmåga... Men balansmässigt skulle den fungera i stort sett identiskt med telekinesi. Systemet struntar nämligen i hur du estetiskt förklarar din förmåga; du köper "Avstånd" och "area" och "manipulera" och "skada" och klumpar ihop dem till en superkraft. Vill man kunna skydda sig med den också behöver man betala extra för det.

Men systemdiskussioner kan vi ta i nån annan tråd, där spelarna får läsa... =)

krank

I förra avsnittet fick rollpersonerna, nu när jag tänker efter, några namn på forskare. Det är ett spår att börja rota i. Kanske har den här alphan hållits fången på just den här basen. Jag tänker mig att regeringens black ops-brutta Diamanda Hellstrom, hon som gräver efter saker i zonen, kan tänkas hålla på och antingen döda eller tillfångata de här forskarna. Att undersöka deras hem, leta ledtrådar, se vart de kan tänkas ha tagit vägen... Gamla forskningsrapporter...

Hm. Jag skulle behöva lite mer påtagliga utmaningar, liksom. Vad är det spelarna måste lösa? Visst kan jag fylla ut ett spelmöte med intressanta miljöbeskrivningar och SLP-utseenden och sånt, men det behövs nog lite mer...

Ligger utmaningen i att pussla ihop ledtrådar? Eller i att övertala folk?

Senast imorgon kväll måste jag ha åtminstone kärnan i den här strukturen klar för mig... Vad som leder, ungefär, till vad. Vilka mål som finns, vad som ställer till det på vägen.

krank

Jag har lovat mig själv att under dagen idag skulle jag bli klar med grundplotten, så att jag under morgondagen kan fokusera på att flesha ut SLP:er och platser.

Nu skriver jag medan jag tänker... =)

Tre döda forskare, som alla finns på en lista rollpersonerna fick. Ett gammalt regeringsexperiment, Project Eclipse, från 40-talet, med en Alpha som var tidigare än första vågen '76. Alphan är nu död (?), eller kanske snarare Akiraifierad; obducerad och uppdelad i smådelar i behållare men fortfarande potent. Lite Pandoras ask.

Ett äventyr behöver en krok, ett klimax, och saker att göra däremellan. Min tanke är att projekt Eclipses innehåll ska avslöjas först mot slutet. Och spelarna ska behöva besluta vad i hela friden de ska göra med den uppdelade Alphan; öppna behållarna? Spara på? Överlämna till någon?

Om jag försöker jobba mig baklänges så behöver jag något som leder till informationen och i förlängningen behållarna.

Aktörer... Jag tänker mig framför allt regerings-blackops-typerna under Diamanda Hellstrom, samt den mystiska organisationen CORE. Jag undrar om det inte är just CORE som har behållarna; kanske blir slutgrejen att försöka ta sig in i en av deras baser? Kan bli ett skojjigt öppet problem, sådär.

Och att det är CORE som snott tag i behållarna kanske man kan få fram genom att undersöka regeringsbasen, som numera ligger i ruiner. Fast i det läget vet nog rollpersonerna bara att det är något som kallas Project Eclipse det handlar om...

Så... Hur får man rollpersonerna att börja leta efter Project Eclipse?

En annan variant är ju att släppa bomben om pre-1976-alphan hyfsat tidigt, och låta det vara kroken. Kanske visar datorn en video, och man får kolla på detaljer i den för lite ledtrådar... Kanske syns forskarna på bild? Och så får spelarna hitta på kluriga sätt att få reda på var forskarna bor idag. Nån av dem kanske har en adress i närheten. När man kommer dit är han död (dödad av... Diamanda?) Tänker mig att rp inte är den enda grupp som är inblandad. Diamanda, CORE... Kanske kan jag blanda in Humans First också, på ett hörn. Och borgmästaren. Fast det känns ganska perifert.

Tyr

Hero
krank said:
Så... Hur får man rollpersonerna att börja leta efter Project Eclipse?
Ett exempel. En bror/syster till den uppstyckade Alphan gav aldrig upp på att hitta honom efter försvinnandet. Även om mycket av hoppet övergick i ett ogillande av rättsväsendet efter hur de hanterade fallet. På äldre dar kände plötsligt en av forskarna att han behövde lätta sitt samvete. Så han berättade för syskonet lite grundläggande info om vad som hänt över telefonen. Detta öppnade Pandaras box, och black ops har satts in för att tysta de inblandade och resten av forskarna också för att vara på den säkra sidan. Syskonet går under jorden och väljer att kontakta rollpersonerna. Han/hon vet att hans/hennes bror var en Alpha, men håller tyst om detta. Åtminstone till att börja med. Syskonet säger att han/hon bara vill ge sin bror en riktig begravning och om det inte räcker; att hjälpa de som som fortfarande lever från forskarteamet. Ställer rollpersonerna upp så har de en äldre dam/herre på halsen som behöver beskydd men som envisas med att hänga med rollpersonerna under utredningen.