Nekromanti [>Human] - lämpligt straff?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jo, en mindre fråga:

I >Human betraktas alphor med vissa krafter som hot mot rikets säkerhet - alltså typ telepati, löjligt destruktiva krafter a' atombomb, teleportation.

Att dessa t.ex i USA spärras in rätt omedelbums är helsäkert (man dödar dem sällan; istället fryses de ner i kryofängelser); men vad för straff borde komma ifråga för den som gömmer en sådan alpha? Är det typ life in prison without parole, eller vad?

w176

Förlorad dotter
Jag tycker det coola svaret är att "det beror på delstat", och sen ha ett ganska stort spannn mellan delstaterna som gör vissa säkrare och vissa farligare och så vidare.

Jag tycker också det vore läckert om det fanns någon hake. Att någon som gömmer någon underhot går fri, eller att det är helt okej att gömma något så länge man inte vet att det är en alfa (don't ask, don't tell- aktigt).

krank

w176 said:
Jag tycker det coola svaret är att "det beror på delstat", och sen ha ett ganska stort spannn mellan delstaterna som gör vissa säkrare och vissa farligare och så vidare.
Det är såklart en tanke, det jag tänkte var att eftersom det rör nationell säkerhet så borde det väl vara ett federalt brott. Och de varierar väl inte. Eller?

w176 said:
Jag tycker också det vore läckert om det fanns någon hake. Att någon som gömmer någon underhot går fri, eller att det är helt okej att gömma något så länge man inte vet att det är en alfa (don't ask, don't tell- aktigt).
Det där är pure gold. *sniv*

krank

Tony påpekade något som kan vara relevant: Tiden. Spelet utspelar sig 1987, den aktuella lagstiftningen har uppkommit någonstans mellan 1967 och 1987. Början av 70-talet är antagligen mest troligt.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
krank said:
men vad för straff borde komma ifråga för den som gömmer en sådan alpha? Är det typ life in prison without parole, eller vad?
Jag tycker att det skulle ge mycket att ha ett special-fängelse för dem, och att de mycket väl kan spärras in, kanske även på lösa grunder, speciellt om de har varit "mycket runt" alphan i fråga.

Och på frågan varför från anhöriga (speciellt de som har spärrats in på lite lösa grunder) så vandrar svaret från "för din egen säkerhet" till "hen är en förädare".

Cassius

Hero
Jag tycker mer om tanken på det som psykisksjukdom. Du döms inte, du förklaras obotligtsjuk och placeras på ett hem för att bli vårdad. På så sätt slipper staten alla problem med internationell-lagstiftning osv. Jag gillar också idén om delstaterna, de kan helt enkelt finnas liberala delstater där du måste informera dina grannar och liknande. Man skulle också kunna tänka sig att de som har direkt destruktivakrafter blir dömda för innehav av allmänfarliga förmågor eller så blir nästan alla utpekade som agenter och sätts i fängelse under krigsdomstol och kan dömas till lite vad som helt.

Cybot

Mest spelbar
krank said:
Att dessa t.ex i USA spärras in rätt omedelbums är helsäkert (man dödar dem sällan; istället fryses de ner i kryofängelser); men vad för straff borde komma ifråga för den som gömmer en sådan alpha? Är det typ life in prison without parole, eller vad?
Bah. In med dem i fängelse utan rättegång under SAFE Act (Senatorial Alpha Factor Evalutation Act).

"Without SAFE your homes are threatened by the Alphas among us. Do you know who the alphas in your neighbourhood are? Do you want your daughter to be under the threat of alpha violence?
Let America be SAFE! Vote yes for proposition 892, the SAFE act!"

Korpen

Hero
krank said:
Med tanke på perioden så är livstidsstraff inte så troligt under normala omständigheter. Det var först under åttiotalet som antalet fängslade i USA verkligen exploderade med kriget mot drogerna, som också ledde till längre straff även hela spektrat.

Domare har dessutom (speciellt innan det fanns så mycket ”mandatory minimums”) ganska mycket utrymme att använda sitt omdöme vad gäller straffen i de undantagsfall som brottet går till domstol. De flesta (~90%)brottsmål avgörs in en ” Plea bargain” mellan åklagaren och försvaret där det finns utrymme att förhandla om straffet.

Vad gäller själva straffet skulle jag nog säga att det skulle kunna vara allt från villkorligt för en förälder som gömmer sitt alphabarn till livstid för någon som gör det storskaligt och kommersiellt.