Nekromanti [>Human] - Långa listor i rollpersonskapitlet?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag sitter och skriver regeltext just nu, och sammanför de olika dokument jag haft och strukturerar upp så att More than Human ska gå att läsa.

Det här är mitt problem: Man bygger superkrafter av komponenter. Komponentlistan är, om man inkluderar beskrivning av och regler för varje komponent, c:a tre eller fyra sidor lång.

Man bygger krafter när man bygger rollperson, men frågan är om listan med komponenter bör ligga i den del av rollpersonskapitlet där det beskrivs hur man konstruerar krafter, eller om de bör flyttas till ett eget kapitel. Fördelen med eget kapitel är ju att rollpersonsskaparkapitlet känns kortare och mer översiktligt. Nackdelen är att det blir lite spretigt och man måste bläddra lite mer.

Jag har ett liknande problem med särdrag, men den listan är kortare...

Jag har sett spel som haft båda varianterna. Ofta är det färdigheter som brukar få helt egna kapitel, skiljda från rollpersonsmakandet.

Vad tycker ni?

Lupus Maximus

Tekniker
Kort svar:
Dela upp det.

Längre svar:
För mig är det enklare, första gången man läser igenom det, när det är samlat/uppblandat. Men från och med andra gången är reglerna ett referensmaterial, och att då ha det samlat/uppblandat irriterar mig. Så om det är ett rollspel som jag faktiskt vill spela, och inte bara införskaffat för att slöläsa lite i ibland, så vill jag ha det uppdelat och strukturerat för att snabbt kunna hitta i materialet under spel.

solvebring

Superhero
Vad tycker ni?
Listor av den här typen, som har en sådan längd, tycker jag bör ligga för sig själva. Jag gillar när det finns appendix för alla de här delarna i slutet av boken. Visst, det blir uppdelat och spritt, å andra sidan vet man då att "I slutet av boken har jag alla listor". Då är de samlade där istället, och det blir lätt att handskas med referensmaterialet om allt referensmaterial finns samlat på ett ställe, som t.ex. då ett eget kapitel/appendix.

Kort sagt, jag vill ha det uppdelat med sidhänvisningar.

Zimith_UBBT

Warrior
Hur oftar förväntas man behöva listan? Bara när man skapar rp eller kan man skaffa nya superpowas? Om man bara behöver den när man skapar karaktär (och antar att det inte sker varannan spelträff) kanske den mår bäst av att vara ur vägen någonstans. Visserligen missar man lite när det gäller "allt jag behöver för att skapa rp finns samlat i ett kapitel". Så alltså; ska fokus vara på första spelomgången eller på de restreande, egentligen? Föredrar appendixförslaget!

Niklas73

Skapare av Starchallenge
För det första, om vi ska snacka layout, är listor på 4 sidor inte snyggt. Jag sätter också ihop mina regler nu så jag är lite i dina tankebanor.

Sen har jag själv funderat på att information som spelare behöver i sitt konstruerande egentligen borde bli en egen bok eller en pdf. Det är framförallt dem som kommer använda det i sitt rollpersonsmakande.

Om du kommer fram till att listor i anslutning till regler är bra så kan du ha en sammanfattning också. Att upprepa sådan information för pedagogikens skull är inte ett problem. Framförallt inte om du delar upp det i två områden.

Ett sista förslag är att du har en del av listan intill reglen så förstagångsläsaren har något att referera till. För det är ju därför du väljer att ha något intill reglerna alls. Efter 10 genomspelningar är en referensdel mer önskvärd då du snabbt vill komma åt informationen. Och då du spelar ett spel är förstagångsläsningarna ganska få i förhållande till hur ofta du kommer använda reglerna som referens för listor, flödesscheman, extraregler etc. Därför bör du prioritera sättet att lägga upp det som förmodligen oftast kommer användas.

Men jag upplever det som en avvägning som inte är helt enkel. Förstagångsläsaren ska känna sig bekväm samtidigt som jag vill att spelgrupper som börjar kunna reglerna snabbt ska kunna orientera sig i reglerna. Då kan flödesscheman för konflikter tex vara en god lösning. Och då har man vips en spelarbok som beksriver allt från hur de sköter en konflikt till hur de skapar en karaktär. Men förstagångsläsaren måste lotsas bra genom reglerna. Jag tycker inte valet är så lätt trots allt.

Arfert

Facit
Om listan ska användas vid rollpersonskonstruktion bör den ligga där, i rollpersonskapitlet. Förutsatt att du har ett flöde i innehållet som föjer hur man gör sin RP. Som i Saga eller Fantasy!. Man slipper bläddra fram och tillbaka, man följer arbetsgången.

krank

Arfert said:
Om listan ska användas vid rollpersonskonstruktion bör den ligga där, i rollpersonskapitlet. Förutsatt att du har ett flöde i innehållet som föjer hur man gör sin RP. Som i Saga eller Fantasy!. Man slipper bläddra fram och tillbaka, man följer arbetsgången.
>Human har inte riktigt lika tydlig arbetsgång; du har en poänghög du ska fördela på fyra olika saker (egenskaper, bakgrunder, särdrag, superkrafter). Man kan börja i vilken ände man vill. Antagligen betyder det att det blir en del bläddrande. Men man KAN följa ordningen kapitlen står i boken. Om man vill.

krank

För att skapa lite perspektiv...

Den bifogade filen innehåller listor med Rollpersonskapitlets alla underrubriker. Jag har räknat antal rader varje "del" upptar.

Diagrammen visar hur fördelningen blir.

Som synes är alla mellan 16 och 51 rader långa, utom Komponentlistan och Särdragslistan som är 154 respektive 175 rader långa.

Det övre förslaget visar hur fördelningen blir om jag blandar ihop allt. Det blir kort, kort, kort, kort, kort, LÅÅÅÅÅNGT, kort, kort LÅÅÅÅÅÅNGT, kort.

Om listorna med Särdrag och Komponenter bryts ut så blir kapitlet mer enhetligt och "lättläst" eftersom man inte måste ta sig igenom flera sidor komponenter. Å andra sidan måste man bläddra till komponentlistan.

Fundering: Om jag blandar ihop dem, kommer "Uträknade värden" verkligen att läsas? Eller blir läsaren för trött av de långa listorna?

Listor och listor förresten. Det är inte vapentabeller vi snackar om. här är komponentlistan, till exempel.

Här i tråden tycker jag mig inte dirtekt se något konsensus. Några vill ha listor separerade, andra vill ha dem i kapitlet, och flera säger "det beror på".

Just nu lutar jag faktiskt åt att ha Komponenter och Särdrag som kapitel skiljda från Rollpersonen. I Rollpersonen finns då fortfarande korta beskrivningar av vad Särdrag/Kmponenter är, och så en sidhänvisning. Men å andra sidan lutade jag åt motsatsen, att ha både Säredrag och Komponenter insmäckade i Rollpersonen, igår kväll.

Attachments