Nekromanti [>Human] "Riktiga" diagnoser?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Sitter och applicerar slutpolish på More than Human, mitt regelsystem för realistiskt superhjältande; eller kanske snarare för vanliga människor som får superkrafter. Har man sett Misfits så är det inte helt fel riktning, gamla Morrisson-serien Zenith är också riktigt bra.

Nå; jag sitter med listan med särdrag. Alltså fördelar och nackdelar som inte faller inom färdighetssystemet eller superkrafterna, så att säga. Detaljerna här är inte så viktiga.

Men; det slog mig att det här känns som lite fel spel att ha teatraliska mentala nackdelar a' "multipel personlighet" i. Så började jag fundera på mentala nackdelar som känns lite mer jordnära...

Min fundering är; vad tycker ni om greppet att ha saker som ADHD, Asperger, depression och tvångssyndrom som mentala nackdelar? Är det smaklöst, svårt att få till utan att det blir clownerier? Eller skulle det kunna bidra till en mer jordnära/vardagsskitig känsla?

w176

Förlorad dotter
Väl saker som är typiska för ganska vanliga diagnoser, men väl endast en aspekt av dom, och döp den aspekten på något annat än en medicinsk diagnos.

Hyperaktivitet (istället för ADHD)
Svårt för socialt samspel (Istället för autismspektumstörningar)
Nedstämd (Istället för deprimerad)
Fixerad vid X (istället för tvångsyndrom)

Då behåller du realismen, men utan att behöva ge dig in på att beksriva medicinska diagnoser på ett både korrekt och spelmässigt intressant sätt. Risken är dessutom mindre att någon spelare känner sig kränkt över hur det framställs också.

Nässe

Myrmidon
w176 said:
Väl saker som är typiska för ganska vanliga diagnoser, men väl endast en aspekt av dom, och döp den aspekten på något annat än en medicinsk diagnos.

Hyperaktivitet (istället för ADHD)
Svårt för socialt samspel (Istället för autismspektumstörningar)
Nedstämd (Istället för deprimerad)
Fixerad vid X (istället för tvångsyndrom)

Då behåller du realismen, men utan att behöva ge dig in på att beksriva medicinska diagnoser på ett både korrekt och spelmässigt intressant sätt. Risken är dessutom mindre att någon spelare känner sig kränkt över hur det framställs också.
Plussa ett på den!

:gremsmile:

Vimes

Sillkung
Jag tycker det är svårt. Precis som du befarar och som w176 är inne på kan det både bli känsligt för vissa och platt och lite pajigt för andra. Man får ju observera att det här är komplexa sjukdomstillstånd som i bästa fall kan gestaltas dåligt av regler och spelare och i värsta fall göras till parodier av en smärtsam verklighet för många.

Samtidigt är jag inte helt förtjust i w176s förslag. För, det är ju nackdelar du ska ha? Handikapp. "Nedstämdhet" är inget handikapp, "Depression" är ett handikapp.

Men frågan är vad du vill ha. Vill du ha rollpersoner som är sjuka på riktigt, eller rollpersoner som har problematiska personligheter?

Sodivra

Champion
Hur funkar dina särdrag?

Jag har spelat rollpersoner som varit impulsdrivna, aspergers, personlighetstörda (antisocial och narcissistisk), tvångsmässigt omhändertagande, säkert också maniska och psykotiska sådana, men det har aldrig varit ett tillägg till rollpersonen för mig, det har en del av rollpersonens personlighet eller inre kamp. Anledningen till att jag sätter mig ner och gestaltar någon från första början, liksom.

Hur vill du ha det?

krank

Arvidos MC said:
Hur funkar dina särdrag?

Jag har spelat rollpersoner som varit impulsdrivna, aspergers, personlighetstörda (antisocial och narcissistisk), tvångsmässigt omhändertagande, säkert också maniska och psykotiska sådana, men det har aldrig varit ett tillägg till rollpersonen för mig, det har en del av rollpersonens personlighet eller inre kamp. Anledningen till att jag sätter mig ner och gestaltar någon från första början, liksom.

Hur vill du ha det?
Tja, särdragen är ganska väl rotade i tradspelsmyllan; de är en brokig blandning av i stort sett alla former av för- och nackdelar som inte passar in någon annanstans.

Tanken är, balansmässigt, att man ska få poäng för saker som begränsar ens handlingsutrymme i spelets kontext, och betala poäng för sådant som ökar utrymmet. Spelet handlar inte om personer som kämpar mot diagnoser; koncentrationssvårigheterna eller vad det nu är gör det svårare att hantera spelets övriga handling, där klassiskt undersökande/konspirationsdykande, och en och annan actionscen, står i förgrunden.

Mekaniskt sett... En del särdrag har mekaniska effekter, andra inte. Koncentrationssvårigheter, till exempel, skulle kunna ge -5 på slag man gör i samband med handlingar som kräver att man koncentrerar sig under en längre tid (till exempel research eller programmering).

Alla särdrag utvärderas mellan spelmötena. Om det visar sig att man inte spelat ut eller haft problem av sin asperger, då får man gott betala tillbaks de där poängen.

Fast jag vet inte riktigt om jag förstår vad du frågar efter, så jag känner att mitt svar famlar lite.

Nässe

Myrmidon
Vimes said:
Samtidigt är jag inte helt förtjust i w176s förslag. För, det är ju nackdelar du ska ha? Handikapp. "Nedstämdhet" är inget handikapp, "Depression" är ett handikapp.

Men frågan är vad du vill ha. Vill du ha rollpersoner som är sjuka på riktigt, eller rollpersoner som har problematiska personligheter?
Jag tror ändå man kan fånga samma sak även utan att använda sig av diagnosnamn.

I min värld är psykiatriska diagnoser hitte-på. Vi har tagit olika typer av likartade åkommer och gett dem ett namn, för att vi ska kunna kränga massa mediciner och så vi ska kunna forska. ADHD är knappast likvärdigt med ett brutet ben. Depression kan betyda vad som helst för en människa- och nedstämdhet är ju ett av grundkriterierna i en depression. Olika sorters ångesttillstånd "existerar" inte på samma sätt som att vi kan peka på ett virus och säga "där är det".

Därmed inte sagt att dessa tillstånd inte existerar eller att de inte åstadkommer lidande.

Jag hade fått konstiga vibbar av att få ADHD (en diagnos som för övrigt inte fanns när spelet utspelar sig..., för visst är det på åttiotalet?), och jag tror många skulle få svårt för att verkligen förstå hur man gestaltar en person med en autism-problematik. Det blir liksom antingen en stereotyp eller något helt snurrigt.

Jag hade däremot direkt fattat vad hyperaktivitet var, eller svårigheter att hejda impulser.

Återkommande perioder av nedstämdhet tycker jag låter som en klockren nackdel. I alla fall är det inget som jag skulle vilja ha i riktiga livet.

Sodivra

Champion
krank said:
Fast jag vet inte riktigt om jag förstår vad du frågar efter, så jag känner att mitt svar famlar lite.
Nä, jag var ute lite här och var där. Okej, om jag säger så här då: För mig är inte det där särdrag, det är personlighet. Jag vill inte välja personlighet utifrån poäng, jag vill välja personlighet utifrån vad jag vill gestalta.

Det handlar väl om att känna sina spelare/kunder, gissar jag. Har dina spelare/kunder insikt i detta? Är de intresserade av detta? Kommer det göra deras karaktärer plattare eller djupare?

w176 och Nässes vinklar är bra, tycker jag. "Narcissistisk personlighetsstörning" eller "Aspergs syndrom" kan betyda så jävla många saker. Bättre att skriva konkreta särdrag inspirerade av diagnoser då.

Sodivra

Champion
  • Svårt att läsa känslomässiga undertoner
  • Svårt för skarpa sinnesintryck
  • Stressas om denne inte kan utföra ritualer
  • Svårt att bemästra småprat

krank

Arvidos MC said:
Nä, jag var ute lite här och var där. Okej, om jag säger så här då: För mig är inte det där särdrag, det är personlighet. Jag vill inte välja personlighet utifrån poäng, jag vill välja personlighet utifrån vad jag vill gestalta.

Det handlar väl om att känna sina spelare/kunder, gissar jag. Har dina spelare/kunder insikt i detta? Är de intresserade av detta? Kommer det göra deras karaktärer plattare eller djupare?
Nu blir jag väldigt kluven, här. Jag vet nog inte riktigt.

För du har en poäng, i det där med vad man vill gestalta.

Samtidigt är ju lite tanken just att man väljer särdraget för att det är något man gestalta, och så ger systemet en belöning för att man väljer något som är svårt. Typ.

Jag vet att när jag spelar tradspel så blir det ofta lite både och. Man har en idé om rollpersonen, sen kanske man behöver nåt poäng och tänker "hm, skulle det passa rollpersone att ha tvångsbeteende? Eller göra den mer intressant? Någon form av tic, kanske?"

Jag ska nog diskutera det här med mina spelare på lördag, då vi ska skapa rollpersoner med den senaste versionen av systemet.

Nu blev jag nog lite inne på att dumpa de här mentala nackdelarna...

w176

Förlorad dotter
Vimes said:
Men jag tror inte vi står så långt ifrån varandra egentligen. Det jag far efter är att, som jag uppfattar krank, att "nackdelarna" ska vara handikapp. Att bara vara nedstämd, hyperaktiv osv är inga handikapp, det är ett personlighetsdrag.

Visserligen: har man nackdelen "Nedstämd" som ger minus på det och det blir det ju förstås ett handikapp i spelet. Men isf skulle jag tycka det var bättre att försöka signalera tydligare att det inte handlar om personlighetsdrag i största allmänhet, utan om något som är ett reellt hinder för personen. Typ genom att kalla det "Kronisk nedstämdhet", "Sjuklig fixering vid X" etc. D.v.s. visa på att det är något mer än bara ett personlighetsdrag.
Fast är det inte så med en hel massa nackdelar. Det är bara personlighetsdrag, men som i specifiska personer är till personens nackdel.

Till exempel "kort". Att vara kort är inget man i sig själv lider av, MEN det blir en nackdel om man är sp kort att det ställer till problem.

Att vara fördomsfull är bara ett personlighetsdrag, tills dess att man stöter på en situation där ens fördommar innebär ett problem för en.

Att vara hyperaktiv är ingen nackdel i sig själv, men i vissa sammahang skapar det problem vilket gör det till en nackdel. OSV

Vimes

Sillkung
Jojo. Det kanske inte alls är ett problem. Jag tycker dock att det är rätt lökigt att ha regelmässiga nackdelar som inte är reella handikapp utan är saker som är som folk är mest.

krank

Jag har sovit på saken och tänkt lite mer.

Jag tror att det mejkar sense att dumpa de här som särdrag, tillsammans med saker som Godtrogen och liknande. Istället tänker jag mig ett (kortare?) kapitel om hur man kan fundera när man hittar på en rollpersons personlighet. Vad man skulle kunna vara intresserad av att gestalta.

Anledningen till att just de här plockas bort är att personligheten, i åtminstone tidigare spelgrupper jag haft under min uppväxt, definitivt varit spelarens snarare än systemets domän. Och det är nog en spelstil jag är ganska bekväm med.