Nekromanti [>Human] Ryska spioner!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det är kallt krig på G i spelvärlden; det är 1987 och glasnost och perestrojka ser ut att få vänta lite; Soviet har fått ny förstärkning genom att utrustas med alphor, alltså supermänniskor.

Såhär har jag tänkt om Soviet: De fick, liksom USA, några alphor under förra vågen. De som frivilligt eller ofrivilligt kunde förmås att arbeta i statens tjänst blev nationella superhjältar; Soviets PR-svar på amerikanska supergruppen PATRIOT. Här tänker jag mig namn som Red Star, Hammer & Sickle, Iron Curtain.

Det här skrev jag i Superbögen-tråden:

Först och främst har jag glömt att jag borde ha ett par ryska spioner med i leken. Sålunda, en man och en kvinna där. Jag tänker mig att mannen egentligen trivs väldigt bra i USA även om han givetvis låtsas annorlunda, framför allt inför sina egna. En av anledningarna är att han blivit kär i en man, och att han vet att användbar eller ej så skulle han råka väldigt illa ut om det blev känt att han var homosexuell.

Jag vet inte vad han ska heta än, men jag vet att han ska ha vikingablod i ådrorna och ha iskrafter. Hans kvinliga kollega är en mer rättrogen stalinist som nog skulle döda honom om hon fick veta att han ens funderar på att förråda Soviet. Hon har elektriska krafter, och just nu funderar jag på om hennes superalias ska vara Tesla.

Sedan har vi... Chameleon är skissen just nu. Smånördig rätt normal kille som får förmågan att kunna klättra på husväggar och smälta in i omgivningen. Givetvis ska han bli superhjälte! Han ordnar deal med serietidningsförlag, har en agent och så. Lite up-and-coming lokal superhjälte. Motsvarar väl kanske tidig spindelmannen; det är rätt mycket väskryckare, och kanske får man vara med på en och annan varuhusöppning och visa upp sig.

Han har en pojkvän. Ryssen. Chameleon känner enbart ryssen under ryssens amerikanska falska identitet. De vet om varandras krafter. Chameleons homosexualitet är en öppen hemlighet - de som känner honom vet, men det är inget han smäller upp i pressen, så att säga. Och lokalpressen har inte varit så intresserade av att gräva i saken; åtminstone direkt efter Chicagokatastrofen är fokus mer på att försöka pusha positiva nyheter, det är sånt folk gillar.

Vi har alltså:

Agent 1:
Man, tvivlare, trivs i USA, iskrafter, homosexuell, har ett förhållande med amerikanske superhjälten Chameleon, vilket han håller hemligt för sina kollegor.
Jag tänker mig honom som blek och blond. Oftast civilklädd, eller i militärkläder i jordfärger. Hans alphaform har närmast snövit hud och helvita ögon. Eventuellt med Twilightglitter, om det inte känns för regnbågsbögigt.

Agent 2:
Kvinna, rättrogen, står ut med USA men gillar det inte. Håller sig gärna undan socialt liv och så, men spelar sin civilroll. Elektriska krafter. Jag tänker mig henne som lite kort och satt, men har inte tänkt utseendet längre än så. Hardliner, hursomhelst.

Det jag behöver är... Tja, namn och sånt. Båda behöver dels riktiga namn och dels superhjältealias. Och så vill jag ha funderingar kring Agent 2's utseende både i vardagen och i alphaformen.

G

Guest

Guest
krank said:
Eventuellt med Twilightglitter, om det inte känns för regnbågsbögigt.
Det gör det tyvärr. :gremtongue:
Eller snarare, det blir för mycket i mina ögon.

krank

Stövelkatten said:
krank said:
Har inga problem med att skita i den detaljen =)

krank

Det här med namn...

Jag tänker mig att vardagsnamnen står både med romerska och kyrilliska bokstäver. Kanske alphanamnen också.

Jag undviker gärna alltför stereotypa ryska namn. Ni vet, såna filmryssar alltid får. Killen kommer inte att heta Ivan... eller Boris...

Anton som förnamn, är en tanke.

EDIT: Stövelkatten föreslog Anton Barisovitj Vitaly.

krank

Notering: Ivan från Groznyj, Ivan the Terrible...

Mukwa

Swashbuckler
Alltså... Ivan the Terrible är förstås taget av den riktige Ivan the Terrible (Ivan Grozny), Stor-Rysslands förste tsar (han lät bygga St Basil och var allmänt ond... eller jag vet inte egentligen)

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
krank said:
Det här med namn...
Det här är mina förslag (endast manliga namn, det lät som så liksom):

Förnamn:
Pavel
Mikhail
Ivan
Nikolai
Andrei
Grigory
Lev
Vladimir
Grigory
Leon

Efternamn:
Sokolnikov
Kamenev
Zinoviev
Bubnov
Alekseyev
Eduardovich
Sergetov
Krestinsky
Leonidovich
Mikhailovich

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
krank said:
Här tänker jag mig namn som Red Star, Hammer & Sickle, Iron Curtain.
Kracnaja svjesda (red star fast på ryska, fonetiskt)
Rodina (Moderlandet)
Chernozem (Svart jord, en referens till moderlandet det också)

krank

Mukwa said:
Alltså... Ivan the Terrible är förstås taget av den riktige Ivan the Terrible (Ivan Grozny), Stor-Rysslands förste tsar (han lät bygga St Basil och var allmänt ond... eller jag vet inte egentligen)
Eh, ja, alltså... Det är en referens till det, ja.

Cybot

Mest spelbar
Täcknamn: Lisa Woodrow
Egentligt namn: Elizaveta Grigoriovna Kazakova
Superhjältenamn: "Krasniy molniya" Röda Blixten.

Krafter: Molniyas krafter är som gjorda för en lönnmördare.
Hon har dels förmågan att skjuta en blixt cirka 10 meter, dels att kunna kortsluta elektrisk utrustning genom kontakt samt förmågan kunna framkalla en hjärtattack hos ett offer (utan att lämna ett spår efter sig) bara genom att nudda honom/henne vid bröstkorgen eller ryggraden. Hon har dessutom gåvan att hon åldras långsammare än vanligt och ser ut att vara cirka 30-år gammal.

Bakgrund: En av första vågens superhjältar, men är fortfarande aktiv på grund av att hon åldras långsammare.
Tillhörde (eller rättare sagt, byrån var byggd för att understödja henne) Molniya programmet, ett projekt som tillsynes var för att designa och skicka upp militära kommunikationssatelliter, men som egentligen var en front för ryska superhjälteprogrammet.
Dotter till Grigori Kazakov, rysk sjökapten och Hjälte av Sovietunionen.
Hon valdes till uppdraget pågrund av hennes absoluta lojalitet mot sovietregimen.
Medans Molnyia var känd på 60-talet så är västerns underrättelsetjänster inte medveten om att hon fortfarande är i livet, och de är inte medvetna om att hon åldras långsammare. De tror därför att molniya antingen är död (i en superhjältedrabbning i kubakrisens slutskede) eller att hon skulle se bra mycket äldre ut.
Kort och satt men mycket vacker. Har försökt förföra Buran ett par gånger, men tror att han inte visar någon varmare kärlek för henne på grund av sin lojalitet mot missionen och att hans temperament skulle avspegla hans iskrafter.

Täcknamn: Nicholas Woodrow
Egentligt namn: Nikifor* Vasilievich Sokolov
Superhjältenamn: "Burán" ("snöstorm", men har smeknamnet Stalingrad).

Krafter: Kan sänka temperaturen inom ett mindre område till flera grader under noll eller framkalla snöstormar, tillräckligt kraftiga för att kunna lamslå en mindre stad om han verkligen anstränger sig (han kan också skapa snöstormar inomhus, där de är kraftiga nog för att kasta omkull motståndare). Hans krafter är mer lämpade för sabotage över större områden eller för understöd, han har inte (till skillnad från Molniya) några krafter som är omedelbart dödliga.

Bakgrund: Buran programmet (som i verkligheten var den ryska motsvarigheten till Spaceshuttle) var ytterligare en front för GRUs superhjälteprogram.
Son till en lokal partitopp (och avlägset släkt på mödernet med Ivan den förskräcklig. Dvs ättling till de gamla Rurikarna) så är Buran en av den nya generationens superhjältar. På grund av sin sexuella läggning har han varit livrädd för att verka vara subversiv eller att avvika från partilinjen. Han fick därför, av sina kamrater och de som arbetade med honom, smeknamnet Stalingrad (en liten ordlek som kan både referera till Stalingrad, platsen för en av sovietunionens största segrar under andra världskriget, men betyder också Stalins Hagel på modernare ryska).
Hans lojalitet mot sovietstaten är dock mest baserad på rädsla, och denna rädslan håller på att luckras upp. Numera är det mest rädslan för Molniya som håller honom i schack.

*Nikifor betyder "Folkets Seger".

Sodivra

Champion
krank said:
Stövelkatten said:
krank said:
Har inga problem med att skita i den detaljen =)
Du kan ju strunta i att skriva om det, och lita på att spelledaren kryddar slp:ns utseende på ett inspirerande sätt som passar dem. Jag hade gärna lagt på lite "glitter likt kristalliserad snö, ni vet som man kan se en klar och iskall morgon"

Hm, det här inspirerar mig till att starta egen tråd...

krank

Hmmm...

Tack för att du tar dig tid =) Delar av det där kommer jag nog att sno/använda mig av.

- Jag är tveksam till att göra ryskan till en vacker lönnmördare som försöker förföra ryssen. Det känns lite för stereotypt. Jag tänkte snarare låta henne vara en kort, satt och inte alls så snygg kvinna.

- Jag tror nog att jag vill att bådas krafter ska kunna vara förhållandevis dödliga; så ryssens iskrafter kommer att inkludera att frammana och slunga iväg isknivar och liknande.

I övrigt ska jag fundera. Jag kom just på att minst en av de här lär vara väldigt nybliven alpha, antagligen båda. Eftersom det vara finns två vågor, alltså. Jag funderar på om Soviet hade en teleportör i första vågen, som de sedemera experimenterat på och reproducerat krafterna för via teknologi. Jag tänker mig alltså att de här båda skickas via sådan teknologi till en redan pågående operation, vilket också då innebär att det finns någon som tidigare chefade för projektet och som är bitter över detta. Trekanter är så mycket mer intressanta än par när det kommer till konflikter...
De dyker alltså upp en vecka eller så efter den andra vågen, tänker jag mig.

Cybot

Mest spelbar
krank said:
- Jag tror nog att jag vill att bådas krafter ska kunna vara förhållandevis dödliga; så ryssens iskrafter kommer att inkludera att frammana och slunga iväg isknivar och liknande.
Jag tänkte snarare att det var intressant med att trots att Buran är tekniskt sett mäktigare än Molniya så har hon en taktisk fördel.
Buran kan vara skitdödlig (jag menar, pingisbollstora hagelkorn slungade med tornadohastighet och förmågan att sänka temperaturen till -40), men det tar längre för honom att döda någon än Molniya som är (pun intended) snabb som blixten.

Recca

Femme Fatale
Det känns som att okay, om han nu kan göra nåt på en mindre skala så bör det iaf inte vara att skapa IS från luften. Hur gör han det? Kan han förändra molekylerna i luften på nåt vis? Är det hans andra kraft? Eller är hans kraft att han kan skapa is. Men om han kan skapa is så varifrån kommer hans väderkontrollskraft.

Why the fuck would anyone ever ALLOW that russian dude who can control the FUCKING WEATHER to get up close and personal with the enemy and start tossing knives at them!?!?

Alltså, å ena sidan har de en kille som kan smälta en glaciär i huvudet på amerikanarna... Å andra sidan vill de skicka honom ensam med knivar mot motståndarna. Och han då? Varför ska han in där med sina knivar och leka rambo??

Jag tycker båda hjältarna är smarta och intressanta innan själva isknivsgrejen. <.<

*Seriöst? Isknivar? Det är ju typ skitpraktiskt om du inte tar med dig egna bra knivar av stål som ligger rätt i handen och som är mycket dödligare....

Wilmer

Hero
Bara en smaksak (och jag gillar inte superhjältar egentligen så feel free att ignorera inlägget fullständigt) men jag tycker det är väldigt ballt med en hjälte som har mäktiga storskaliga krafter men inga krafter på personnivå. Varför? Jo, för att skydda sin person kommer han bära med sig en pistol. Föreställ dig showdownen:

Kommunistgerillan i Malaysia är på krigsstigen och den väststötta regeringens armégeneraler dör som flugor i hjärtattacker. USA tänker covertly bomba skiten ur djunglerna där kommunisterna har sin bas men en fucking snöstorm blåser upp så fort de förbereder sig att lyfta. Uppenbarligen någon sorts Alpha som håller på. Genom att föra protokoll över vilka som försvinner strax innan planerad lyftning lyckas några lista ut att Mr. Woodrow måste vara sabotören eller iallafall kollaborera med den. De förföljer honom till den övergivna hangaren där han tänker börja vifta med armarna/lysa med ögonen osv. men han märker dem och stannar upp.

- Mr. Woodrow, det är farligt att vara ensam just nu.

- Ni tänker förstås på den misstänka ryska Alphan?

- Exakt. Det är bäst att ni följer med tillbaks.

Búran vänder sig om med en pistol i handen och skjuter agenten i magen.
Liksom, ju mer mundana saker och omundana saker existerar som kontraster desto häftigare blir bägge. Om en superbegåvning bara definieras av sin kraft och inte av sina handlingar som människa så skapas ett gap mellan människor och superpersoner som gör att skillnaderna inte känns lika mycket när de kommer i spel. Förstår du vad jag menar? Nu har jag ju inte alls hängt med på vilken sorts spel du försöker göra men Watchmen är ju iallafall coolare än X-Men.

Har du sett filmversionen av Watchmen? Jag älskade scenen när Nightowl och Silk Spectre spöar upp thugsen i gränden för då hade de spenderat så mycket tid med att lura publiken att de var mänskliga för att sedan bursta den bubblan på våldsammast möjliga vis. Liksom, inte nog med att de är övernaturligt bra på att slåss, de mördar ju en av thugsen och tänker inte mer på det sedan (det var tror jag anledningen till varför den scenen är så pass mycket våldsammare i filmen: scenen i serien chockade möjligen sin tids läsare men mer behövdes för att samma effekt skull uppnås hos moderna biobesökare som är vana vid hjältar som är 100% goda och ändå spöar folk).

krank

Recca said:
Det känns som att okay, om han nu kan göra nåt på en mindre skala så bör det iaf inte vara att skapa IS från luften. Hur gör han det? Kan han förändra molekylerna i luften på nåt vis? Är det hans andra kraft? Eller är hans kraft att han kan skapa is. Men om han kan skapa is så varifrån kommer hans väderkontrollskraft.
Utgå inte från att förmågorna nödvändigtvis behöver förklaras logiskt eller vetenskapligt; det är inte riktigt "magi" men det kan finnas begränsningar etc. som inte verkar "logiska".

Ingen känner, i spelvärlden, till varifrån krafterna kommer eller varför/hur de funkar. (Jag vet såklart, och det kommer att stå i boken). Det som verkar vara gemensamt för dem är generellt att det är extremt ont om riktigt storskaliga krafter, att förmågor ofta tycks begränsade på oväntade sätt (man kan t.ex inte använda sin telekinesi för att spräcka nåns trumhinnor eller ta loss ögon från sina hålor hursomhelst...).

Recca said:
Why the fuck would anyone ever ALLOW that russian dude who can control the FUCKING WEATHER to get up close and personal with the enemy and start tossing knives at them!?!?
Jag är öht lite skeptisk till hela styra-vädret-grejen. Sänka temperaturen omkring sig, frysa saker absolut - men väderkontroll, åtminstone på stor och "användbar" nivå... skeptisk. Kanske kan han få det att typ bli uppehåll i regnet eller så, eller övertala blixten i ett existerande regnväder att slå ner på en viss plats... (Men, regelsystemet som spelet kommer att använda gör överlag skada SKITDYRT, vilket alltså skapar ett spel där supervarelser är mer begränsade och up close and personal).

Recca said:
*Seriöst? Isknivar? Det är ju typ skitpraktiskt om du inte tar med dig egna bra knivar av stål som ligger rätt i handen och som är mycket dödligare....
Att inte behöva ta med sig egna knivar när man ska vara spion är alltså inget du ser som en direkt fördel? =)

(Sen går det att göra iskristaller rätt hårda; det är inga jäkla istappar vi snackar om här)

krank

Wilmer said:
Bara en smaksak (och jag gillar inte superhjältar egentligen så feel free att ignorera inlägget fullständigt) men jag tycker det är väldigt ballt med en hjälte som har mäktiga storskaliga krafter men inga krafter på personnivå. Varför? Jo, för att skydda sin person kommer han bära med sig en pistol. Föreställ dig showdownen:
Som jag skrev i svaret till Recca: Spelet saknar i stort sett storskaliga krafter. Förmågorna formas efter rollpersonens koncept; det finns metamässiga anledningar till att det funkar så (både regler och metaplot alltså).

Wilmer said:
Liksom, ju mer mundana saker och omundana saker existerar som kontraster desto häftigare blir bägge. Om en superbegåvning bara definieras av sin kraft och inte av sina handlingar som människa så skapas ett gap mellan människor och superpersoner som gör att skillnaderna inte känns lika mycket när de kommer i spel. Förstår du vad jag menar? Nu har jag ju inte alls hängt med på vilken sorts spel du försöker göra men Watchmen är ju iallafall coolare än X-Men.
Jag försöker så gott jag kan att göra klart, både när jag beskriver hur spelet ska spelas i text och när jag skapar SLP:er, göra klart att det här är ett spel om människor med superkrafter snarare än superhjältar och skurkar. Alltså, det är ganska vanliga människor som av någon okänd anledning vaknar upp med förmågor, och en "alphaform", ett supervarelse-alias de kan byta om till när de känner för (återigen, det finns skäl)... Tanken jag har är att genom att dels hålla krafternas mäktighet på en ganska låg och personlig nivå generellt försöker få spelet att handla om just människorna och vad de väljer - deras planer etc.

En annan bieffekt av att krafter hålls på låg nivå är att det blir väldigt ont om alphor som inte kan tas ner på jorden med ett välriktat pistolskott. Man kanske kan flyga och skjuta kraftstrålar, men en skyddsväst är fortfarande en jävligt bra idé, så att säga. Krafterna motsvarar ofta ungefär samma nivå som att konstant gå runt beväpnad, fast det inte syns. Det där "gapet" du talar om, mellan alphor och vanliga människor, har jag alltså gjort mitt bästa för att undvika.

Förhoppningsvis betyder allt detta att även om folk har isknivar så definieras de fortfarande mer av sina handlingar och vilka de är som människor än av sina krafter.

Bland mina serieförebilder märks Watchmen och Zenith, men också The Authority, Ultimates och Grant Morrisons New X-men; där de tre senare i mina ögon visar att man kan kombinera förmågor med väldigt mänskliga karaktärsporträtt och ändå få en low-and-gritty våldsam känsla. Hyfsat realistiskt övervåld + förmågor + riktiga människor med riktiga problem = win.

krank

Jag funderar på om jag vill ha ett namn på operationen i USA. Hur döpte Soviet sina operationer?

krank

Hittar en del, typ Storm 333 och KGB-gruppen Zenith... Känns skönt att ryssen hade samma känsla för cinematiska operations- och gruppnamn som väst.

Just nu funderar jag på att kalla det hela Operation Terror(/horror) (ужас/uzhas). Kanske med någon siffra efter.