Här pratade vi lite om vad som krävs av ett introäventyr, och även om jag gärna sett fler svar (det kommer kanske...) så hjälpte tråden mig att tänka ut hur jag ville ha introduktionsventyret som hänger med spelvärlden 87 (till >Human, då).
Hittills är ganska lite skrivet; jag tänkte mest försöka få lite respons på det jag tänkt hittills.
Viktiga saker att få med: Kampanjen 87 är tänkt att ha starka element av vardag, mysterielösande och action. med betoning på de första. Det här med att göra val, mellan vardagssaker och superhjältesaker, är också en rätt stor grej. Det vill jag nog också ha med. Och utforskande.
Äventyrets tre delar
Jag tänker mig äventyret som hyfsat rälsat. Eller snarare, det finns tre "stationer" längsmed en räls. På stationerna kan rollpersonerna göra lite olika saker; ta en rökpaus, köpa en korv på pressbyrån, ragga på en trevlig kille i kön, samtala lite med fullgubben utanför - och sedan åka vidare.
FÖRSTA DELEN - Innan Katastrofen
Spela ut en vanlig dag. Rollpersonerna träffar sina respektive, går till sina jobb, svär över fotbollen på TV. Spelledaren får lite olika tips på hyfsat dagsfärska nyheter och händelser. Det dyker också upp lite småprat om alphor och superkrafter. Allt är lugnt. Här och var planteras dock små element av "weirdness" (äventyret ger exempel); lite känsla av förebådande, av att något inte riktigt står rätt till.
På kvällen sker liverapportering från rymdstationen Nova, som alphan Doktor Null bygger. Plötsligt avbryts rapporteringen, och en stor smäll hörs utanför fönstret. Larmet går. Rymdstationen har exploderat, och brinnande vrakdelar är på väg mot jorden - och en riktigt stor del faller rakt mot Chicago.
Här släpps rollpersonerna fria; vad gör de? Vem räddar de? Flyr de? De kommer inte så långt från nedslagsplatsen innan centrala Chicago förvandlas till ett postapokalyptiskt ödelandskap;m deras val påverkar möjligen vilka av deras nära och kära som överlever etc, men har ingen jättestor bäring på det omedelbara äventyret. Valen de gör är mer viktiga för att de säger något om rollpersonerna.
ANDRA DELEN - Katastrofläge
Rollpersonerna vaknar antagligen i någon form av högst improviserad sjukstuga i ett snabbt växande läger av baracker och tält kring Barrington, en bit från Chicago. Då och då kommer jordbävningar, vilket försvårar allting. Vad gör de? Äventyret ger exempel dels på personliga saker (hitta nära och kära, kolla bostaden om den låg utanför Chicago), dels allmänna (hjälpa till med räddnings/utrymningsarbetet). Rollpersonerna upptäcker att de är alphor. Hur använder de sina krafter för att hjälpa till? Eller håller de dem dolda?
TREDJE DELEN - It all starts with an earthquake...
Den här delen är lite oklar, men jag vill ha in rollpersonerna i den nyligen skapade katastrofzonen. Regeringen börjar skärma av stadskärnan med höga betongmurar, samtidigt som "något" skapar jordbävningar därinne. I min spelgrupp var det en av deras pokerpolare som blivit alpha och fått jordbävningskrafter han inte kunde hantera; jag tänker mig något liknande. Här kan rollpersonerna dels kolla vad regeringen egentligen håller på med (det är inte bara katastrofarbete) och dels hitta och på något sätt bestämma hur man ska hantera källan till jordbävningarna. Döda? Söva? Fånga?
Funderingar
Känns det här som ett introäventyr? Är det något som saknas? Skulle du tycka att det här var rälsat? För rälsat? Jag tror att jag klämt in det jag ville (vardag, mysterier, eventuell action)...
Kort sagt, vad tycks?
För den som vill fördjupa sig i spelvärlden så är den mer eller mindre färdig, i wikiform och ska snart börja korrläsas. Men man kan tjuvtitta om det är nåt specifikt man undrar över.
Hittills är ganska lite skrivet; jag tänkte mest försöka få lite respons på det jag tänkt hittills.
Viktiga saker att få med: Kampanjen 87 är tänkt att ha starka element av vardag, mysterielösande och action. med betoning på de första. Det här med att göra val, mellan vardagssaker och superhjältesaker, är också en rätt stor grej. Det vill jag nog också ha med. Och utforskande.
Äventyrets tre delar
Jag tänker mig äventyret som hyfsat rälsat. Eller snarare, det finns tre "stationer" längsmed en räls. På stationerna kan rollpersonerna göra lite olika saker; ta en rökpaus, köpa en korv på pressbyrån, ragga på en trevlig kille i kön, samtala lite med fullgubben utanför - och sedan åka vidare.
FÖRSTA DELEN - Innan Katastrofen
Spela ut en vanlig dag. Rollpersonerna träffar sina respektive, går till sina jobb, svär över fotbollen på TV. Spelledaren får lite olika tips på hyfsat dagsfärska nyheter och händelser. Det dyker också upp lite småprat om alphor och superkrafter. Allt är lugnt. Här och var planteras dock små element av "weirdness" (äventyret ger exempel); lite känsla av förebådande, av att något inte riktigt står rätt till.
På kvällen sker liverapportering från rymdstationen Nova, som alphan Doktor Null bygger. Plötsligt avbryts rapporteringen, och en stor smäll hörs utanför fönstret. Larmet går. Rymdstationen har exploderat, och brinnande vrakdelar är på väg mot jorden - och en riktigt stor del faller rakt mot Chicago.
Här släpps rollpersonerna fria; vad gör de? Vem räddar de? Flyr de? De kommer inte så långt från nedslagsplatsen innan centrala Chicago förvandlas till ett postapokalyptiskt ödelandskap;m deras val påverkar möjligen vilka av deras nära och kära som överlever etc, men har ingen jättestor bäring på det omedelbara äventyret. Valen de gör är mer viktiga för att de säger något om rollpersonerna.
ANDRA DELEN - Katastrofläge
Rollpersonerna vaknar antagligen i någon form av högst improviserad sjukstuga i ett snabbt växande läger av baracker och tält kring Barrington, en bit från Chicago. Då och då kommer jordbävningar, vilket försvårar allting. Vad gör de? Äventyret ger exempel dels på personliga saker (hitta nära och kära, kolla bostaden om den låg utanför Chicago), dels allmänna (hjälpa till med räddnings/utrymningsarbetet). Rollpersonerna upptäcker att de är alphor. Hur använder de sina krafter för att hjälpa till? Eller håller de dem dolda?
TREDJE DELEN - It all starts with an earthquake...
Den här delen är lite oklar, men jag vill ha in rollpersonerna i den nyligen skapade katastrofzonen. Regeringen börjar skärma av stadskärnan med höga betongmurar, samtidigt som "något" skapar jordbävningar därinne. I min spelgrupp var det en av deras pokerpolare som blivit alpha och fått jordbävningskrafter han inte kunde hantera; jag tänker mig något liknande. Här kan rollpersonerna dels kolla vad regeringen egentligen håller på med (det är inte bara katastrofarbete) och dels hitta och på något sätt bestämma hur man ska hantera källan till jordbävningarna. Döda? Söva? Fånga?
Funderingar
Känns det här som ett introäventyr? Är det något som saknas? Skulle du tycka att det här var rälsat? För rälsat? Jag tror att jag klämt in det jag ville (vardag, mysterier, eventuell action)...
Kort sagt, vad tycks?
För den som vill fördjupa sig i spelvärlden så är den mer eller mindre färdig, i wikiform och ska snart börja korrläsas. Men man kan tjuvtitta om det är nåt specifikt man undrar över.