Nekromanti [>Human] - Spelvärld?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har börjat fundera på om jag trots allt ska skicka med ett par exempel på spelvärldar med >Human.

>Human, eller More than human, är ju egentligen bara ett regelsystem för att skapa och spela superhjältar på ett specifikt sätt. Man kan jämföra med HERO system, kanske.

Jag kommer också att ha ett kapitel om spelstil - hur >Human är tänkt att spelas, vilka frågor man kan tänkas lägga fokus på, och så.

Exempelvis: Tanken är att superstrider inte ska ligga i fokus, eftersom de tenderar att bli riktigt messy riktigt fort - antingen är man ojämna och då är man riktigt ojämna, den ene har ingen chans, eller så är man jämna och då kan man hålla på ett tag... och saker tenderar att gå sönder.

Jag tänker mig mer att man ska fokusera på frågor: Vad är viktigast? Berättar jag för min flickvän att jag fått superkrafter, trots att jag vet att hon ogillar supervarelser överlag? Hur hanterar jag att min bäste vän blivit superskurk? I den här varelsen, som skapar kaos i hela stan, sitter en liten oskyldig flicka - men jag kan inte stoppa varelsen utan att hon far illa. Vad väljer jag?

Det, och lite intriger och u/ndersökningar såklart; "Vem/Vad ligger bakom?", "Vad vill hon/han egentligen"...

Nå: frågan är om jag också ska skicka med en eller flera spelvärldsgrunder. inte kompletta spelvärldar; bara ganska komprimerad info om metaplott, tidsera, viktiga aktörer på olika nivåer.

Den spelvärld vi just nu lirar i snor ju sin metaplot från Gestalt och minst en händelse från Aberrant...

Gestalt: Superkrafterna kommer från sprickor mellan verkligheten och mänsklighetens kollektiva undermedvetna...

Aberrant: Rymdstationen Galatea exploderar i omloppsbana, detta blir startskottet för att det skapas en massa supervarelser

Kan jag ändå skriva in denna setting? Eller kan man ha copyright på den här typen av idéer?

krank

Vilken värdo trådstart! Jag skyller på förkylningen.

Jag är alltså ute efter svar på två huvudfrågor:

1. Borde jag skeppa med 1-3 spelvärldar med >Human?

2. Riskerar jag att få skit om jag skeppar med en spelvärld där jag snott ett par saker från redan existerande spelvärldar (alltså Aberrant och Gestalt, respektive)?

krank

Och för den utan liv: här finns det ofärdiga regelsystemet.

Pilzefrau

hon/henne
Jag tycker att du bör skeppa med spelvärldar, möjligtvis helt och hållet uppsplittade i bara massor av frön, snarare än ihopparade till två eller tre "världar". Skickar du världar får man (iaf om man är dålig på att ta egna initiativ vad gäller världsmekande) intrycket att de passar ihop just så och inte ska flyttas runt. Visst, du kanske tycker att den sortens människor är dåliga och så, men om huvudpoängen med systemet är just systemet kan man lika gärna göra det lätt för såna som mig och tydligt säga att "detta är bara lösa ideer".

Att skeppa världsinfo alls jämfört med att bara ha ett rent system är enligt mig mycket bättre. Vet inte om du väntar dig att sälja eller bara ge folk möjligheten att tanka det här, men oavsett vilket är det ju intressantare med mer än bara regler. Framförallt om världen är i formen av lösa ideer, för då förstår man dessutom att man inte behöver använda något alls om man t ex redan har en perfekt superhjältekampanj i åtanke men söker ett bra system.

krank

Pilzeman said:
Jag tycker att du bör skeppa med spelvärldar, möjligtvis helt och hållet uppsplittade i bara massor av frön, snarare än ihopparade till två eller tre "världar". Skickar du världar får man (iaf om man är dålig på att ta egna initiativ vad gäller världsmekande) intrycket att de passar ihop just så och inte ska flyttas runt. Visst, du kanske tycker att den sortens människor är dåliga och så, men om huvudpoängen med systemet är just systemet kan man lika gärna göra det lätt för såna som mig och tydligt säga att "detta är bara lösa ideer".

Att skeppa världsinfo alls jämfört med att bara ha ett rent system är enligt mig mycket bättre. Vet inte om du väntar dig att sälja eller bara ge folk möjligheten att tanka det här, men oavsett vilket är det ju intressantare med mer än bara regler. Framförallt om världen är i formen av lösa ideer, för då förstår man dessutom att man inte behöver använda något alls om man t ex redan har en perfekt superhjältekampanj i åtanke men söker ett bra system.
I hear you. har du några exempel på hur du menar med "lösa idéer"?

Alltså, när jag designar spelvärldar gör jag det ju gärna, tror jag, som ganska fokuserade saker. Man beskriver en metaplot, kanske med några möjliga variationer, och om världen skiljer sig från vår värld så beskriver man den också. Sen fokuserar man på organisationer och aktörer, som har relationer till varandra, vill och tycker saker. Duger det, eller vill du ha lösare?

Pilzefrau

hon/henne
Alltså, jag kan inte säga det här helt säkert eftersom jag inte fått chansen att SL:a något sedan jag slutade med Eon, men den sortens saker som får mig att tycka att en värld är tuff och att jag vill spela i den är sidorna med enmeningsfrön i Unknown Armies, eller marginaltexterna i Nobilis.

Jag inser dock att den sortens saker inte räcker för att få ett grepp om hur världen i stort beter sig - för att få det räcker det inte att man tar upp en massa bra koncept på olika aktörer, utan man måste också gå in på hur de förhåller sig till varandra. Så den modell du beskriver är nog lagom löst.

Simon

Swashbuckler
Kortfattad input:

- Ja, fan, skicka med ett par, tre utkast till världar, det kan väl inte skapa. Och även om man gör en egen till sin kampanj så är det fint om det finns några startpunkter att inspireras av.

- Nää, skit i att du snor, kör på bara.

- Nyfiken fråga: är det här spelet i linje med den krank som pratar om sin längtan efter djupimmersionism eller den krank som skrivit Evolutionens barn? :gremsmile:

KamiFisk

Hero
Gör ett kapitel som heter världar. ge tre exempel och förklara tydligt att dessa är både menade som inspiration och att kunna spelas för den ovane världsbyggaren.

Sålänge du inte snor namnen är det lungt att sno historien =), plus det låter lite som om Gestalt snott lite ifrån genosha delen i X-men, är inte säker dock var ett tag sedan jag läste serien.

krank

Simon said:
- Nyfiken fråga: är det här spelet i linje med den krank som pratar om sin längtan efter djupimmersionism eller den krank som skrivit Evolutionens barn? :gremsmile:
Det förra. Detta är lite av en motreaktion mot Evolutionens Barn...

Samtidigt utvecklar jag ju VÄRMEDÖD, som ju är ett steg i en helt annan riktning... >Human är djupimmersionism/tradsim/problemlösning, VÄRMEDÖD är berättande/lek/spel. Man kan tycka att jag är lite schizofren. Eller så kan man tycka att jag är bred... =)