Jag har börjat fundera på om jag trots allt ska skicka med ett par exempel på spelvärldar med >Human.
>Human, eller More than human, är ju egentligen bara ett regelsystem för att skapa och spela superhjältar på ett specifikt sätt. Man kan jämföra med HERO system, kanske.
Jag kommer också att ha ett kapitel om spelstil - hur >Human är tänkt att spelas, vilka frågor man kan tänkas lägga fokus på, och så.
Exempelvis: Tanken är att superstrider inte ska ligga i fokus, eftersom de tenderar att bli riktigt messy riktigt fort - antingen är man ojämna och då är man riktigt ojämna, den ene har ingen chans, eller så är man jämna och då kan man hålla på ett tag... och saker tenderar att gå sönder.
Jag tänker mig mer att man ska fokusera på frågor: Vad är viktigast? Berättar jag för min flickvän att jag fått superkrafter, trots att jag vet att hon ogillar supervarelser överlag? Hur hanterar jag att min bäste vän blivit superskurk? I den här varelsen, som skapar kaos i hela stan, sitter en liten oskyldig flicka - men jag kan inte stoppa varelsen utan att hon far illa. Vad väljer jag?
Det, och lite intriger och u/ndersökningar såklart; "Vem/Vad ligger bakom?", "Vad vill hon/han egentligen"...
Nå: frågan är om jag också ska skicka med en eller flera spelvärldsgrunder. inte kompletta spelvärldar; bara ganska komprimerad info om metaplott, tidsera, viktiga aktörer på olika nivåer.
Den spelvärld vi just nu lirar i snor ju sin metaplot från Gestalt och minst en händelse från Aberrant...
Kan jag ändå skriva in denna setting? Eller kan man ha copyright på den här typen av idéer?
>Human, eller More than human, är ju egentligen bara ett regelsystem för att skapa och spela superhjältar på ett specifikt sätt. Man kan jämföra med HERO system, kanske.
Jag kommer också att ha ett kapitel om spelstil - hur >Human är tänkt att spelas, vilka frågor man kan tänkas lägga fokus på, och så.
Exempelvis: Tanken är att superstrider inte ska ligga i fokus, eftersom de tenderar att bli riktigt messy riktigt fort - antingen är man ojämna och då är man riktigt ojämna, den ene har ingen chans, eller så är man jämna och då kan man hålla på ett tag... och saker tenderar att gå sönder.
Jag tänker mig mer att man ska fokusera på frågor: Vad är viktigast? Berättar jag för min flickvän att jag fått superkrafter, trots att jag vet att hon ogillar supervarelser överlag? Hur hanterar jag att min bäste vän blivit superskurk? I den här varelsen, som skapar kaos i hela stan, sitter en liten oskyldig flicka - men jag kan inte stoppa varelsen utan att hon far illa. Vad väljer jag?
Det, och lite intriger och u/ndersökningar såklart; "Vem/Vad ligger bakom?", "Vad vill hon/han egentligen"...
Nå: frågan är om jag också ska skicka med en eller flera spelvärldsgrunder. inte kompletta spelvärldar; bara ganska komprimerad info om metaplott, tidsera, viktiga aktörer på olika nivåer.
Den spelvärld vi just nu lirar i snor ju sin metaplot från Gestalt och minst en händelse från Aberrant...
Gestalt: Superkrafterna kommer från sprickor mellan verkligheten och mänsklighetens kollektiva undermedvetna...
Aberrant: Rymdstationen Galatea exploderar i omloppsbana, detta blir startskottet för att det skapas en massa supervarelser
Aberrant: Rymdstationen Galatea exploderar i omloppsbana, detta blir startskottet för att det skapas en massa supervarelser
Kan jag ändå skriva in denna setting? Eller kan man ha copyright på den här typen av idéer?