Om du är en sån tråkmört som inte gillar kampanjhemligheter så är den här tråden kanske inte så relevant för dig. Just sayin'.
Jo, jag sitter och funderar på hur jag ska lägga upp spelvärldsdelen av boken. Just nu har jag en grundstruktur jag gillar, där jag börjar med en översikt, sedan beskriver spelvärldens historia, sedan kampanjen så som den är tänkt (det är ju en KAMPANJ-värld, alltså en värld tänkt att spela en specifik kampanj i).
Och i Kampanjen presenterar jag tidsandan och stämningen, vilka teman som är viktigast, Chicago med omnejd som kampanjplats, aktörer och organisationer, tidslinje, hur kampanjen är tänkt att röra sig efter den explicita planeringen är slut (mer detaljer i början, mindre mot slutet; tanken är att SL ska bli varm i kläderna och hitta på eget som passar vad hens spelare hittat på). Några äventyrsuppslag såklart.
Men jag funderar på det där med hemlisar. Ska man ha ett eget, samlat och hemligt kapitel? Eller ska man sprida ut, och skriva ut hemlisarna där de är relevanta i löptexten?
Nån blandning, kanske? Men vad ska då stå i löptext och vad i kapitlet? Den Stora Sanningen om vad Alphor egentligen är har man såklart i kapitlet, men att organisation A arbetar med organisation B? Att chefen för A i själva verket är en Alpha?
Vad tycker ni? Hur föredrar ni att ha det, när ni läser rollspelsböcker (mer specifikt världar, då)?
Bör världsboken ha spelare eller spelledare som målgrupp? Spelar det någon roll; brukar spelare som orkar läsa världsböcker kunna hålla sig ifrån hemlighetskapitlet?
Min strukturskiss
Jo, jag sitter och funderar på hur jag ska lägga upp spelvärldsdelen av boken. Just nu har jag en grundstruktur jag gillar, där jag börjar med en översikt, sedan beskriver spelvärldens historia, sedan kampanjen så som den är tänkt (det är ju en KAMPANJ-värld, alltså en värld tänkt att spela en specifik kampanj i).
Och i Kampanjen presenterar jag tidsandan och stämningen, vilka teman som är viktigast, Chicago med omnejd som kampanjplats, aktörer och organisationer, tidslinje, hur kampanjen är tänkt att röra sig efter den explicita planeringen är slut (mer detaljer i början, mindre mot slutet; tanken är att SL ska bli varm i kläderna och hitta på eget som passar vad hens spelare hittat på). Några äventyrsuppslag såklart.
Men jag funderar på det där med hemlisar. Ska man ha ett eget, samlat och hemligt kapitel? Eller ska man sprida ut, och skriva ut hemlisarna där de är relevanta i löptexten?
Nån blandning, kanske? Men vad ska då stå i löptext och vad i kapitlet? Den Stora Sanningen om vad Alphor egentligen är har man såklart i kapitlet, men att organisation A arbetar med organisation B? Att chefen för A i själva verket är en Alpha?
Vad tycker ni? Hur föredrar ni att ha det, när ni läser rollspelsböcker (mer specifikt världar, då)?
Bör världsboken ha spelare eller spelledare som målgrupp? Spelar det någon roll; brukar spelare som orkar läsa världsböcker kunna hålla sig ifrån hemlighetskapitlet?
Min strukturskiss