Nekromanti [>Human] Superbögen?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Got your attention, didn't it?

Nå; jag tycker om att försöka skriva texter och spel jag kan ställa mig bakom. Det betyder bland annat att jag vill ha för egen del ideologiskt vettiga SLP:er i kampanjvärlden till >Human, på samma sätt som jag helt klart kvoterar in aktiva tjejer i exempelspelgrupper etc.

Just nu har jag ungefär lika många män och kvinnor, lite beroende på hur man räknar. Jag har asiater, vita, mörkhyade, blonda, rödhåriga, unga och gamla. Jag saknar i dagsläget en gammal kvinna och en ful person av vardera könet som inte är gammal. Alternativt nöjer jag mig med en ful gammal kvinna.

Men... Jag saknar en bög. Och jag vet inte riktigt hur jag vill ha in en, ännu. Framför allt vet jag inte hur stor deal jag vill att det ska vara. Jag har redan en garderobs-lebba, och är osäker på om jag vill att min superbög också ska vara garderobsbunden. Jag vet inte om jag vill göra honom diskriminerad och förföljd eller om jag vill visa upp hans sexualitet som den naturligaste saken i världen.

De flesta av mina existerande SLP:er är inte uttalat heterosexuella, men jag har av någon anledning svårt att stoppa in homosexualitet i deras beskrivningar utan att det känns som en Big Deal som kommer att krocka med allt annat de är, tycker och har för sig. En hel del av SLP:erna är "onda" eller har knepiga agendor eller är tossiga, och jag vetefan om jag vill ha en helknäpp kille som spelets ända bög.

Så... Antingen knökar jag in det ändå, och eventuellt låter det vara en ganska liten del i nåns uppbyggnad, eller så bygger jag en ny SLP. Då riskerar jag å andra sidan att göra en Kapten Regnbåge, alltså en stereotypt utlevd feminin bög. Och såna behöver egentligen också representeras, såklart. ELler så blir det bara stereotypt på hollywoodsätt.

Så... Tankar? Hur ska jag få till en riktigt bra superbög?

I menyn till vänster på den här sidan finns bl.a de 19 viktiga aktörer (SLP:er) jag skapat hittills.

Dilandau

Myrmidon
Det enda sätt jag kan se att detta går att göra utan att blir jävligt lökigt är att ha ett "fact sheet" á la FBI:s hemliga register till varje slp, och att "Sexuell läggning" är en punkt i detta fact scheet. Och sen inte göra någon mer sak av det.

Jag har svårt att se att en alfas läggning skulle vara intressant i något annat sammanhang – möjligtvis med undantag om hen har någon sorts sexuella superkrafter, eller en agenda som är kopplad till sin sexuella identitet.

Alternativen att 1) inte nämna läggning alls (och att folk därmed undermedvetet kommer att anta att alla heterosexuella) och 2) på något sätt väva in läggningen hos alla slp (vilket troligen skulle kännas irrelevant och konstigt, om det inte görs på ett extremt skicklig sätt) känns inte så attraktiva.

krank

Magnus Edlund said:
Det enda sätt jag kan se att detta går att göra utan att blir jävligt lökigt är att ha ett "fact sheet" á la FBI:s hemliga register till varje slp, och att "Sexuell läggning" är en punkt i detta fact scheet. Och sen inte göra någon mer sak av det.

Jag har svårt att se att en alfas läggning skulle vara intressant i något annat sammanhang – möjligtvis med undantag om hen har någon sorts sexuella superkrafter, eller en agenda som är kopplad till sin sexuella identitet.

Alternativen att 1) inte nämna läggning alls (och att folk därmed undermedvetet kommer att anta att alla heterosexuella) och 2) på något sätt väva in läggningen hos alla slp (vilket troligen skulle kännas irrelevant och konstigt, om det inte görs på ett extremt skicklig sätt) känns inte så attraktiva.
Ja, det är förbannat svårt. Framför allt eftersom såna där fact sheets är sån förbannad waste of space. Men; jag tolkar det som att du helt klart är för att man gör det på något smart och "ingen big deal":igt sätt. Ingen Pridefestivalare här alltså.

Jag tänker mig någonstans att bögnojjan bland allmänheten 1987, med en någorlunda ny HIV/AIDS-nojja, borde vara ganska stark. Funderade på att skriva in det bland någons hemligheter att den tidigare varit hyfsat utlevd homosexuell men nu försöker dölja eller ta avstånd, dels pga egen rädsla och dels pga folks reaktioner.

Men då hamnar vi i det här med gömme-bögar igen. Jag har ju som sagt redan en gömme-lebba. Hemligheter är enkla eftersom de är så lätta att bygga något spelbart på, vilket jag (förhoppningsvis) gjort i det fallet. Men att göra den grejen två gånger känns inte helt fräscht.

Sodivra

Champion
Du kan ju ge honom en pojkvän, någon relation som är relevant på något sätt. Även om deras relation inte är stereotypiskt bögig så är den inte symbolisk heller: Det signifikant att han är ihop med den här personen (eller önskar att han var det)

Om jag är bög, vilka omständigheter har jag större sannolikhet att möta? Vad för upplevelser har jag haft? Vilka värderingar utvecklas av detta?

Kanske är din bög liberal och hamnar i konflikt (krig/gräl/missförstånd) med en konservativ SLP. Kanske pushar han för att en organisation ska vara mer inkluderande. Kanske är han en aktiv förespråkare av rätten till privatliv. Då blir det inte lika platt som om det handlade om endast sexualitet.

krank

Arvidos MC said:
Du kan ju ge honom en pojkvän, någon relation som är relevant på något sätt. Även om deras relation inte är stereotypiskt bögig så är den inte symbolisk heller: Det signifikant att han är ihop med den här personen (eller önskar att han var det)
Det här är bra skit; att få in det via relationer. Såna har alla de viktiga aktörerna minst 4-5 styckna av, så det känns rätt klockrent.

Arvidos MC said:
Kanske är din bög liberal och hamnar i konflikt (krig/gräl/missförstånd) med en konservativ SLP. Kanske pushar han för att en organisation ska vara mer inkluderande. Kanske är han en aktiv förespråkare av rätten till privatliv. Då blir det inte lika platt som om det handlade om endast sexualitet.
Nä, men samtidigt får man den här stereotypa aktivistbögen på halsen, så att säga. Då får man vara jäkligt försiktig så att det inte blir Captain Rainbow av det hela känner jag.

(En annan stereotyp jag försökt undvika är den självhatande bögen; den snygge machokillen som gillar killar i smyg och så. Den känns också lite done to death. Eller?)

Dilandau

Myrmidon
Arvidos MC said:
+1

Xyas

Swashbuckler
Om du inte vill ha det till en big deal; Ändra Neons bakgrundshistoria så han hade en pojkvän, villa och vovve istället för fru.

Edit: ninjad av Arvidos om att använda relationsbiten. Fasen vad jag är långsammast idag :gremtongue:

Kaffe å Cigg

Veteran
Du skulle kunna ha en Rob Halford-typ. Lite macho läderbög, fast folk missar att han är gay just på grund av sina egna fördomar, och för att han inte påpekar det en massa.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Kill your darlings.

Om du vill skohorna in något, vilket det känns som att du vill, så tror jag att det är fel.

Just saying.

krank

xyas said:
Om du inte vill ha det till en big deal; Ändra Neons bakgrundshistoria så han hade en pojkvän, villa och vovve istället för fru.
Inte alls en tokig idé, men jag tänkte nog försöka välja någon man åtminstone kan ha i möblerade rum (Captain Tomorrow var en tidig fundering, nu funderar jag på att låta Nathaniel vara ihop med nån)... Crazed aktivist-mördarbög är nog inte riktigt den bild jag vill ha =)

krank

Tony.M.Meijer said:
Kill your darlings.

Om du vill skohorna in något, vilket det känns som att du vill, så tror jag att det är fel.

Just saying.
Inte ett alternativ. Jag ser det inte som att jag skohornar, jag ser det som att jag låter ideologiska hänsyn vara en del av de kreativitetsfrämjande ramarna.

Xyas

Swashbuckler
krank said:
Inte alls en tokig idé, men jag tänkte nog försöka välja någon man åtminstone kan ha i möblerade rum (Captain Tomorrow var en tidig fundering, nu funderar jag på att låta Nathaniel vara ihop med nån)... Crazed aktivist-mördarbög är nog inte riktigt den bild jag vill ha =)
Jag tänkte det funkade eftersom den sexuella läggningen blev en del av hans historia före han blev en publik person, och därmed inte blev kopplad till hans nuvarande crazyness.

Ett annat alternativt, som jag dock inte riktigt kunde få in på någon av de du hade på hemsidan, är att göra den enklare varianten med populär hjälte-apha som kom ut. Stor skandal och han är inte alls lika populär länge, men så pass hjältig att han inte avfärdas eller stängs ute från samhället. Kan kopplas till att hon garderobs-flattan som jag nu inte kommer ihåg vad hon hette är livrädd att hennes läggning ska komma ut och hon ska gå samma öde till mötes.

krank

Jag kom på hur jag ska göra, när jag var ute och promenerade.

Först och främst har jag glömt att jag borde ha ett par ryska spioner med i leken. Sålunda, en man och en kvinna där. Jag tänker mig att mannen egentligen trivs väldigt bra i USA även om han givetvis låtsas annorlunda, framför allt inför sina egna. En av anledningarna är att han blivit kär i en man, och att han vet att användbar eller ej så skulle han råka väldigt illa ut om det blev känt att han var homosexuell.

Jag vet inte vad han ska heta än, men jag vet att han ska ha vikingablod i ådrorna och ha iskrafter. Hans kvinliga kollega är en mer rättrogen stalinist som nog skulle döda honom om hon fick veta att han ens funderar på att förråda Soviet. Hon har elektriska krafter, och just nu funderar jag på om hennes superalias ska vara Tesla.

Sedan har vi... Chameleon är skissen just nu. Smånördig rätt normal kille som får förmågan att kunna klättra på husväggar och smälta in i omgivningen. Givetvis ska han bli superhjälte! Han ordnar deal med serietidningsförlag, har en agent och så. Lite up-and-coming lokal superhjälte. Motsvarar väl kanske tidig spindelmannen; det är rätt mycket väskryckare, och kanske får man vara med på en och annan varuhusöppning och visa upp sig.

Han har en pojkvän. Ryssen. Chameleon känner enbart ryssen under ryssens amerikanska falska identitet. De vet om varandras krafter. Chameleons homosexualitet är en öppen hemlighet - de som känner honom vet, men det är inget han smäller upp i pressen, så att säga. Och lokalpressen har inte varit så intresserade av att gräva i saken; åtminstone direkt efter Chicagokatastrofen är fokus mer på att försöka pusha positiva nyheter, det är sånt folk gillar.

Jag tycker nog preliminärt om den här lösningen. Jag får in konflikter (Ryssen och Tesla, t.ex), homosexualiteten, det här med "PR-superhjältar", och så bäddar jag för ordenliga mängder drama om/när PATRIOT visar intresse för att rektytera Chameleon. Plus att ryssen blir lite mindre av en stereotyp skurk - han har faktiskt en anledning att (motvilligt) göra sitt jobb; ju bättre han lyckas desto längre får han vara kvar.

Dilandau

Myrmidon
krank said:
Jag vet inte vad han ska heta än, men jag vet att han ska ha vikingablod i ådrorna och ha iskrafter. Hans kvinliga kollega är en mer rättrogen stalinist som nog skulle döda honom om hon fick veta att han ens funderar på att förråda Soviet. Hon har elektriska krafter, och just nu funderar jag på om hennes superalias ska vara Tesla.
Nä! Är hon sovjetisk så borde hon ju ha namn efter http://en.wikipedia.org/wiki/Mikhail_Dolivo-Dobrovolsky

krank

Magnus Edlund said:
Nä! Är hon sovjetisk så borde hon ju ha namn efter http://en.wikipedia.org/wiki/Mikhail_Dolivo-Dobrovolsky
Och hur bygger du ett coolt superhjältealias på det, då?

Ett annat alternativ är ju att faktiskt bara ta nåt på ryska, med lagom schysst koppling. Tänkte nog starta tråd om mina rödingar lite senare...

//Krank, som även sådär i bakgrunden tänkt ha med The Iron Curtain samt Hammer och Sickle som soviet/östtysklandsrelaterade superhjältar...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag skulle göra på följande sätt om jag bestämt mig för att ha med en homosexuell exempelperson och ville försäkra mig om att inte göra den stereotyp på något sätt: Jag skulle skapa det antal personer jag ville ha, låt oss säga 20 stycken, utan en tanke på sexuell läggning. Sedan skulle jag skriva ner deras namn på en lista och slå en T20. Den som tärningen landar på förses med en ytterligare paragraf som i neutrala ordalag beskriver att han har en pojkvän eller hon har en flickvän.

/tobias

Vimes

Sillkung
krank said:
//Krank, som även sådär i bakgrunden tänkt ha med The Iron Curtain samt Hammer och Sickle som soviet/östtysklandsrelaterade superhjältar...
Är det bara jag som tycker att "The Iron Curtain" är ett jävligt konstigt namn på en sovjetisk hjälte? Järnridån är ju ett påhitt från väst. En retorisk figur som riktas MOT Sovjet.