Jag sitter och skriver regeltext, och började fundera på en del termer... Just nu står det "Rustning" på rollformuläret. Men rustning, på svenska. är inte det mest bara medeltida saker?
Vad kan man använda istället? Jag övervägde "Skydd", men det ordet används redan och då måste jag hitta ett nytt ord där istället.
Om vad "skydd" är just nu:
En fundering är då att kalla "Rustning" för "Skydd" och "Skydd" för "Intervall". Men det känns lite blodlöst och inte helt intuitivt...
Vad kan man använda istället? Jag övervägde "Skydd", men det ordet används redan och då måste jag hitta ett nytt ord där istället.
Om vad "skydd" är just nu:
Rustningar har Täckning, som visar hur stor del av kroppen de täcker, och "Skydd", som visar hur mycket genomslagskraft, eller "penetration" "genomslag", ett vapen måste ha för att slå igenom och ge skada. Skydd anges som ett intervall, och jämförs med vapens Penetration Genomslag. Om P G är under intervallet görs ingen skada, om P G är i intervallet görs en liten skada, och om P G är över intervallet görs en full skada.
En fundering är då att kalla "Rustning" för "Skydd" och "Skydd" för "Intervall". Men det känns lite blodlöst och inte helt intuitivt...