Nekromanti [>Human] - Termer för "rustning"?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag sitter och skriver regeltext, och började fundera på en del termer... Just nu står det "Rustning" på rollformuläret. Men rustning, på svenska. är inte det mest bara medeltida saker?

Vad kan man använda istället? Jag övervägde "Skydd", men det ordet används redan och då måste jag hitta ett nytt ord där istället.

Om vad "skydd" är just nu:
Rustningar har Täckning, som visar hur stor del av kroppen de täcker, och "Skydd", som visar hur mycket genomslagskraft, eller "penetration" "genomslag", ett vapen måste ha för att slå igenom och ge skada. Skydd anges som ett intervall, och jämförs med vapens Penetration Genomslag. Om P G är under intervallet görs ingen skada, om P G är i intervallet görs en liten skada, och om P G är över intervallet görs en full skada.

En fundering är då att kalla "Rustning" för "Skydd" och "Skydd" för "Intervall". Men det känns lite blodlöst och inte helt intuitivt...

Cybot

Mest spelbar
Använder du termen "försvar" också?

Andra användbara termer kan vara:

Värn
Pansar

krank

Cybot said:
Använder du termen "försvar" också?
Tyvärr, ja. Det används för värdet man försvarar sig med i närstrid med olika vapen.

Pansar är inte alls dåligt. Genomslaget, "penetrationen" som jag råkade kalla den ovan, är ju nåtslags "pansarbrytning"...

Recca

Femme Fatale
deflektion
avvärja

nu kom jag inte på fler. Men du kanske kan kalla försvar för avvärja så kan du använda det ordet till nåt annat :gremsmile:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
krank said:
Jag sitter och skriver regeltext, och började fundera på en del termer... Just nu står det "Rustning" på rollformuläret. Men rustning, på svenska. är inte det mest bara medeltida saker?

Vad kan man använda istället? Jag övervägde "Skydd", men det ordet används redan och då måste jag hitta ett nytt ord där istället.

Om vad "skydd" är just nu:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">

Det moderna ordet för rustning är "kroppsskydd". Kan det funka?
Rustningar har Täckning, som visar hur stor del av kroppen de täcker, och "Skydd", som visar hur mycket genomslagskraft, eller "penetration" "genomslag", ett vapen måste ha för att slå igenom och ge skada. Skydd anges som ett intervall, och jämförs med vapens Penetration Genomslag. Om P G är under intervallet görs ingen skada, om P G är i intervallet görs en liten skada, och om P G är över intervallet görs en full skada.
</div>

En fundering är då att kalla "Rustning" för "Skydd" och "Skydd" för "Intervall". Men det känns lite blodlöst och inte helt intuitivt... </div></div>

Det moderna ordet för rustning är "kroppsskydd". Kan det funka?

Ram

Skev
Hur används det? Är det bara buret skydd, t.ex. skyddavästar som avses eller är det defensiv utrustning i allmänhet (kravallsköld) eller täcker det rent av in ageranden?

krank

Ram said:
Hur används det? Är det bara buret skydd, t.ex. skyddavästar som avses eller är det defensiv utrustning i allmänhet (kravallsköld) eller täcker det rent av in ageranden?
Det är kläder (skottsäkra västar etc), utrustning (kravallsköldar) och kraftfält som hindrar saker utifrån från att ta sig igenom och göra skada. Täcker inte handlingar som "kasta sig i skydd" eller "blockera" eller "undvika", om det var såna du menade...

Lupus Maximus

Tekniker
Min spontana tanke är:
Skyddsutrustning istället för rustning
Skyddsvärde istället för skydd.

Nackdelen är att det blir rätt långa ord. Men det kanske går att förkorta på rollformuläret.