Kill your darlings, heter det ju. Det kan aldrig vara fel att skriva om texten!
För det första såg jag att du bestämt dig för att ha med seriesidor. Här gäller det att text och serie hänger ihop. Jag tycker att du ska skissa serien själv, papper och penna, ruta för ruta, samtidigt som du skriver texten, och sedan ge detta manus till illustratören.
I det du skrev om seriesidorna
här, hade du en vision om mörka miljöer, smog och skitigt våld. Det ska då helst -- och detta är >svårt (eller kanske *svårt...) -- kännas i regeltexten.
Tilltal. Den
enklaste texten får du med du-tilltal. Det är också lätt att skriva. Det kan dock ge en lite "kletig" känsla (min åsikt!) då texten kan kännas lite som inställsam reklam-copy. Det går att köra "du" i inledningstexter och speltips, men vanlig text utan du-tilltal i regelavsnitten. Det kan vara en väg.
Han/hon. Jag tycker helt klart att det bästa hittills är att köra på att SL är hon, spelare är han. Det är bättre än omskrivningar med "denne", "den", "personen", "man", etc. Sedan tycker jag det är en kul effekt i texten att karaktären Kay är "den" (i nuvarande text).
Meningsbyggnad, ord. Din allmänna stil har varit ganska ordrik, med en viss förkärlek för komplicerad meningsbyggnad. Jag tycker att du ska vinnlägga dig om enkla, kärnfulla strukturer. Hela tiden skippa onödiga inskjutna fraser. Exempel:
"Karisma är en svårgreppar egenskap som beskriver vilken kompetens man har vad gäller att..."
är sämre än:
"Karisma anger hur bra man är på att...".
Däremot tycker jag, givet att målgruppen knappast är 11-åringar, att du kan använda lite tyngre ord. Jag anmärkte på några ord i min senaste korrektur, som var gjord, ärligt talat, utan särskilt mycket tanke på en viss stil. (Kommer bara på ett ex: "kriterium" vill jag ersätta med "villkor" e d).
Ytterligare en riktlinje angående texten som jag själv skulle vilja råda är att satsa på att bryta textflödet så mycket som möjligt i regeltexten. Med det menar jag att det är bra att använda punktlistor, tabeller, illustrationer, mm, hellre än att skriva en motsvarande text.
Och så: max ett semikolon per kapitel!
/Håkan (som har korrekturläst regeltexten i befintlig form)