Nekromanti [>Human] - Uppmuntran till förstörelse?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Eller visst gör det ont när väggar brista.

Jag funderar på en grej. Jag skulle vilja att när krafter används vårdslöst i More than Human, när kraftstrålar inte träffar och superstarka nävar slår in i vägg istället för fiendeskalle, så går saker sönder. Jag vill att världen ska kännas påtaglig, att den destruktiva energin inte bara försvinner.

Det jag funderar över är vilken typ av hjälp och uppmuntran jag som spelskapare kan ge.

Några exempel:

- Bara rakt av skriva det: SL bör brodera ut misslyckade slag och låta saker gå sönder.

- Ha en tabell över vad saker tål.

- Ge listor med exempel på saker som kan gå sönder.

Hur pass detaljerat skulle du vilja ha det? Vad skulle få dig, som SL, att brodera ut förstörelsen på det sättet?

gizmo

temporary sunshine
krank said:
- Bara rakt av skriva det: SL bör brodera ut misslyckade slag och låta saker gå sönder.
den låter bra för mig.

krank said:
- Ha en tabell över vad saker tål.
verkar som massor av jobb inte i proportion till nyttan.

krank said:
- Ge listor med exempel på saker som kan gå sönder.
kan vara en bra kompromiss. men jag tror inte det behövs alltför mycket detalj. Det kan räcka med ett stycke text, som nara ger några exempel så att man kommer in på rätt spår. Sedan kommer man nog själv på mer.

krank said:
Hur pass detaljerat skulle du vilja ha det? Vad skulle få dig, som SL, att brodera ut förstörelsen på det sättet?
Se ovan.
Och: Det jag tycker är viktigast är att du förklarar varför man ska gra det. Som du gör i början av inlägget här. Inser man varför det är viktigt och att det tillför något, kommer man nog att göra det.

Genesis

Ni dés ni maître
Slå skada även när attacken missar. Spelledaren beskriver effekterna utifrån hur stor skada du gav. Låg skada kan man strunta i, men blir det hög skada får man ta i ordentligt istället. Det här ger SL nå't att utgå ifrån i sina beskrivningar och förhindrar förhoppningsvis alltför mycket upprepningar. Se till att låta oskyldiga drabbas då och då för extra dramasås.

God45

#PrayersForBahakan
Jag har några idéer.

Vet du hur mycket det här kostar?!: Förstörelsen bör inte bara beskrivas i hur stort hålet du slog i hotellet är men också hur mycket det kostar att laga det. Efter varje session borde du få en dollar rapport på hur mycket försörelse du har spridit runt dig.

En värld av kartong: Det är tråkigt att råka träffa en vägg och sedan höra från spelledaren att man är för svag för att skada väggen. Det får en inte att känna sig särskilt "super" om du förstår vad jag menar. Så allting går sönder! Frågan är bara hur mycket sönder saker går. Är du inte superstark utan bara riktigt bra på att slåss, som Rorschach, slår du sönder ytlagret och skickar upp ett moln av damm och rök. Är du ganska superstark som spindel-manen slår du din hand rakt genom väggen. Är du väldigt superstark som Wonder woman slår du ut hela väggen och kollapsar huset.

Chockvågor: Om du är superstark och slår någon som också är superstark så är kraften så stor att saker runt er exploderar. Glas krossas runt er, marken spricker under era fötter och mindre djur som fåglar och råttor dör när chokvågen spränger deras organ. Vanliga människor som står för nära kanske till och med får näsblod eller blåmärken från ytliga spräckta blodkärl. Inget av detta bör ha en spelmekanisk effekt så klart, det är bara där för att det är coolt.

Troberg

Sinister eater
krank said:
Mycket enkelt: Ju mer man missar sitt tärningsslag för att träffa, desto mer stuff förstör man. Sedan får spelledare tolka resten.

w176

Förlorad dotter
Som ett sätt att bättre på slag:

Väljer man att vara vårdslös och orsaka skada till omgivningen, får man +5 på slager (eller vad som lämpligt plus på slaget). Men då har SL kontroll över skadan man orsakar, och oftast kommer det vara något negativt uttryck. Skadan på omgivningen riskerar att skada oskyldiga eller ens vänner till exempel, om en byggnad riskerar att rasa.

---

Detta innebär också att desto mer vårdslöst man använder krafterna desto mäktiagre blir man. Så superskurkar som inte bryr sig om vad för skada de orsakar omgivningen får ett övertag jämfört med hjältar som försöker undvika att skada på omgivningen.

krank

w176 said:
Detta innebär också att desto mer vårdslöst man använder krafterna desto mäktiagre blir man. Så superskurkar som inte bryr sig om vad för skada de orsakar omgivningen får ett övertag jämfört med hjältar som försöker undvika att skada på omgivningen.
Det finns redan en liknande avvägning; man kan anstränga sig för att öka sin skada - och det bestämmer man sig för att göra innan man slår träffslaget...

w176

Förlorad dotter
Något jag också skulle tycka var intressant är att skada på omgivningen inte bara är kosmetiskt, utan något som föräkdrar situationen. Varje gång saker går sönder ska det vara en oåterkallerlig förändring av situationen. Något som förändrar berättelsen.

Krille

Super Moderator
  • Shootout i fruktavdelningen. Mycket exploderande bananer och äpplen när kulorna missar sitt avsedda mål.
  • Karatefight mellan hyllorna. Glöm inte att hyllor är avsedda att klättras på.

The Ghost

Veteran
Som tradspelare älskar jag metervis av listor. Nu kanske det inte är det du är ute efter dock.

Men jag hade iaf önskat en kombination av ett par av förslagen ovan.

Listor som löst beskriver en typisk plats. Kanske en lista för ett hotellrum. En lista för en typisk korridor. En lista för en typisk gata downtown osv. Här menar jag inte 30 kategorier för alla möjliga miljöer, utan några stycken generella.
Dessa listor har sedan en drös (gärna många, så att man sällan får samma resultat i samma strid. Kanske kan ett utfall på listan ha fler än ett resultat också i händelse av att man slår samma siffra två gånger eller helt enkelt för att kunna skapa variation).
Resultaten får gärna vara korta men beskrivande, hur miljön totalt demoleras.
Vissa, gärna de flesta, har därmed en inverkan på situationen i helhet.
"Näven brakar igenom ett inglasat vitrinskåp. Glassplitter och träflisor flyger åt alla håll och efterrföljande handlingar från dig eller de i närheten som kräver syn ger -10. Exempelvis att avlossa en pistol, för att du får splitter i hela nyllet."
Eller
"Toalettbåset rasar och likt domino drar med sig resterande bås längs väggen. Porslinskross och vatten sprutar åt alla håll. Det är nu halt på golvet. Applicera X modifikation för att inte hakla omkring."

EDIT: Jag hade även velat utläsa allra först en lista för vilken typ av attack det är som missar.
Är det en stenhård spark eller knytnäve, eller en svärm av automateld? Därefter väljer man lista utefer miljö man befinner sig i och rullar tärningen.

krank

Genesis said:
Slå skada även när attacken missar. Spelledaren beskriver effekterna utifrån hur stor skada du gav. Låg skada kan man strunta i, men blir det hög skada får man ta i ordentligt istället. Det här ger SL nå't att utgå ifrån i sina beskrivningar och förhindrar förhoppningsvis alltför mycket upprepningar. Se till att låta oskyldiga drabbas då och då för extra dramasås.
Bra skit. Det är nog något i den riktningen jag tänker mig.

More than Human är ju ett spel som definitivt kör med uttalad Rule Zero, så jag tänker att det faktiskt egentligen inte är några problem att SL helt själv bara bestämmer hur illa det blir med oskyldiga etc. Vill man inte att oskyldiga ska drabbas får man väl hitta sätt att använda krafterna på som inte innebär nån risk för det, då. Eller att lösa problemen utan krafterna.

krank

God45 said:
En värld av kartong: Det är tråkigt att råka träffa en vägg och sedan höra från spelledaren att man är för svag för att skada väggen. Det får en inte att känna sig särskilt "super" om du förstår vad jag menar. Så allting går sönder! Frågan är bara hur mycket sönder saker går. Är du inte superstark utan bara riktigt bra på att slåss, som Rorschach, slår du sönder ytlagret och skickar upp ett moln av damm och rök. Är du ganska superstark som spindel-manen slår du din hand rakt genom väggen. Är du väldigt superstark som Wonder woman slår du ut hela väggen och kollapsar huset.
För mig, i verkligheten, går saker sönder hela tiden. Kanske inte "oanvändbar"-sönder, men nog blir det bucklor och hål och skavda fläckar och så vidare. Så jag tror att även om kanske allt inte är gjort av papper så kan den här sortens exempel kanske bidra till att SL kan bejaka förstörelsen.

Hmmm... "Bejaka förstörelsen" kanske är en bra rubrik att använda sig av...

God45 said:
Chockvågor: Om du är superstark och slår någon som också är superstark så är kraften så stor att saker runt er exploderar. Glas krossas runt er, marken spricker under era fötter och mindre djur som fåglar och råttor dör när chokvågen spränger deras organ. Vanliga människor som står för nära kanske till och med får näsblod eller blåmärken från ytliga spräckta blodkärl. Inget av detta bör ha en spelmekanisk effekt så klart, det är bara där för att det är coolt.
Chockvågor och sådant är ascoolt, de snor jag som exempel.

krank

The Ghost said:
Som tradspelare älskar jag metervis av listor. Nu kanske det inte är det du är ute efter dock.
Jag är också tradspelare, även om jag kanske inte älskar listor fullt lika mycket... Framför allt är jag inte jättesugen på regelknutna listor som ska användas under spel, utan föredrar exempellistor som man kan inspireras av och så.

Men jag tänker att den sortens listor för olika miljöer absolut borde kunna ha en plats i en framtida modul som fokuserar lite mer på vapen, skador och dödlighet (första modulen till >Human heter antagligen Arsenal, och har ytterligare mer detaljerade regler för strid, mer vapenrunk, etc).

Cybot

Mest spelbar
The Ghost said:

Men jag hade iaf önskat en kombination av ett par av förslagen ovan.
Jag skulle istället förenkla miljöerna till endast 5 stycken.

Det finns ingenting här: Öknen, rivningsbyggen i slumområden eller övergivna områden. Det är fritt att använda det mest destruktiva krafterna.

Slum: Övergiven Lagerlokal, slumområden, parker. Det finns saker som kan gå sönder här, men de är vanligtvis tåliga och ganska lågt värde. Om du orsakar infernon eller kollapsar byggnader så finns det dock en chans att oskyldiga skadas.

Normalt: Bostadområden, en arbetsplats med lite folk, en nattöppen 7-11 butik.

Ser dyrt ut: Det finns gott om saker som är ömtåliga och värdefulla. En arbetsplats full av människor, en elektronikbutik, ett äldrehem osv.

Är du galen?: Kampen tar plats på ett område där de monetära värdena är skyhöga eller det finns en enorm risk att oskyldiga skadas. Nervgasfabriker, "Museumet för mingvaser och andra oersättliga kulturskatter", fullproppade shoppingcenters och förskolor under dagtid är den typen av områden.

De olika områdena har olika stora chanser att saker och ting händer. I "Det finns ingenting här" så kan i princip ingenting gå fel. I slum så är det i princip bara riktigt förstörande krafter som kan orsaka kollaterala skador. I "Är du galen" så är det typ 50/50 att allting som missar förstör någonting viktigt, och en stor chans att även träffar gör kollateral skada.

Ju mer kollateral skada man gör destå högre rankas man på en Karmaskala (allt ifrån Hjälte till Samhälletsfiende nummer ett). Goodguys får avdrag (eller till och med förbättringar) om de nerkämpar saker som samhället såg som farliga i sig. Dvs det kan vara värt att starta en fajt i en förskola om det råkar vara terrorister som tänker detonera en kärnvapenbomb. Tar du ner badguysen med ett minimum av kollateral skada så får du bättre karma. Nukar du förskolan så får du dock en splittrad samhällsopinion.

Eller något sådant.

krank

Cybot said:
Eller något sådant.
De där kategorierna gillar jag som fan. Lätt att göra löptextslistor av också. Dem snor jag nog, tackar! (Fast jag kanske byter namn på dem och så)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
krank said:
Hmmm... "Bejaka förstörelsen" kanske är en bra rubrik att använda sig av...
"Bejaka förstörelsen" var till och med en vacker rubrik i min mening. Jag insisterar på att du använde dig av den! Jag känner att om jag bläddrar i ett rollspel och kommer till ett kapitel som heter "Bejaka förstörelsen" så skulle jag bara rysa av förnöjsamhet =)

Och även jag känner att saker går sönder väldigt lätt i vanliga livet. Jag skulle vilja säga att "tåligheten" ofta är grovt överdriven när denna behandlas i rollspel. Jag minns något rollspel (ett av de tidigare DoDen tror jag) som skrev att "i verkligheten är det nästan omöjligt att slå in en dörr". Jag skulle vilja hävda att är man bara beslutsam och motiverad så går det rätt fort (om man tänker sig vanliga dörrar för sisådär tjugo år sedan, inte moderna säkerhetsdörrar). Lägger man sedan på lite superkrafter...

Det var en av de saker jag verkligen gillade i Hancock. All förstörelse! När superhjältar löper amok så ska det kännas. Vill man vara "god", i alla fall i allmänhetens ögon så måste man ibland låta skurken komma undan för att "kostnaden" annars skulle bli för hög. På samma sätt som att polisen faktiskt måste sluta jaga folk med bil när situationen gör sådant för riskfyllt (bättre att låta skurken komma undan i en dräglig hastighet än att jaga denna i hög vart genom en skolgård).

Bejaka förstörelsen. Denna rubrik enbart skulle kunna få mig att köpa ett rollspel.

krank

Såhär ungefär skrev jag nu:

(finns här, sök efter "bejaka förstörelse")

Bejaka förstörelsen

Allting går sönder. Världen runt omkring rollpersonerna är varken statisk eller oförstörbar. Saker, byggnader och människor är egentligen ganska bräckliga saker. Det här är något du som spelledare bör bejaka och använda dig av.

En del anfallskrafter är automatiskt destruktiva för sin omgivning. Krafter med komponenten Area till exempel. Allt inom arean skadas - både det rollpersonen ville skada och allt runt omkring. Håll inte igen, var inte rädd om spelvärlden. Låt möbler börja brinna, smådjur dö av chock och golv ge efter under fötterna.

Andra krafter är inte automatiskt destruktiva, men riskerar ändå att orsaka förödelse. Framför allt om de missar. Ett missat anfall betyder inte att anfallet inte gjordes, bara att skadan inte hamnar där det var tänkt. Bärande väggar kan blåsas bort av en kraftstråle ämnad åt en hatad rival och något som ska teleporteras kan dyka upp mitt i en vägg. En miss betyder förlorad kontroll, inte brist på förstörelse.

Slå alltid skada. Även för anfall som missar. Använd den skada som slås fram som fingervisning för hur stor förödelsen blir. Låt anfall som inte ger några effekter höra till undantagen. Det finns alltid något att ta sönder. Krafter och vapen med högt Genomslag kan skada saker och personer som gömmer sig bakom väggar eller bildörrar. Psioniska krafter som missar orsakar migrän eller aktiverar latenta fobier eller neuroser. Närstridskrafter som missar slår hål på väggar eller river ner inredning. Tänk dynamiskt, utnyttja det som finns i närheten.

Även förbipasserande kan bli skadade eller rentav dö av en kraftstråle som missar. Var inte rädd att låta rollpersonernas eller spelledarpersonernas misslyckanden få stora, permanenta konsekvenser. Det här spelet handlar om hur människor hanterar superkrafter, både de positiva och de negativa sidorna. Låt spelarna veta att de måste ta hänsyn till omgivningen och tänka över om, när och hur de ska använda sina destruktiva krafter.

Att saker och byggnader gärna går sönder behöver inte vara en nackdel. Vill en rollperson skjuta någon som gömmer sig bakom en bildörr så går det antagligen ganska bra eftersom en vanlig bildörr knappt erbjuder något skydd alls. Det är inte ett dugg svårt att sparka in de flesta dörrar om man vet vad man håller på med. Allting går sönder.

Exempelmiljöer

Det här är några exempel på typer av miljöer du kan använda dig av och några exempel på vad som kan gå sönder:

Ödemark, Öken, rivningsbygge. Här finns mycket lite någon bryr sig om som riskerar att gå sönder, men använd det som finns. Låt marken täckas av brinnande glaskratrar där kraftstrålar slagit ner. Låt dammet yra.

Slumområde, övergiven lagerlokal, övergiven park. Här finns billiga byggnader och människor få bryr sig om. Lite mer förstörelse; byggnader kan rasa, bilar börja brinna och uteliggare stå i vägen.

Bostadsområden, arbetsplatser, nattöppen matbutik. Här finns massor som kan gå sönder; billiga möbler i skandinaviska design, matvaror, hyllor, medelmåttiga medelklassmänniskor och deras barn och hundar. Konsekvenserna av strid i den här typen av miljö riskerar att få riktigt jobbiga konsekvenser.

Exklusiva bostadsområden, dyra elektronikkedjor. Här finns inte bara gott om ömtåliga saker, de tenderar dessutom att kosta en hel del pengar. Ett felriktat skott kan orsaka skador för miljoner.

Använd inte de här kategorierna alltför hårt, utan låt dem tjäna som inspiration. Hitta gärna på egna; utnyttja de miljöer du redan hittat på. Om det blir strid på en plats du uppfunnit så vet du reda ungefär vad som finns där. Du vet redan vad som kan gå sönder där: Allting.
(Den hgär delen har ändrats ganska ordentligt; se googledokumentet.

Vimes

Sillkung
På det stora hela är det bra, krank. Jag tycker du behärskar den här märkliga genren rollspelsprosa (typ en blandning av handledning och skönlitteratur) väl. Jag gör några kommentarer i dokumentet.

Xyas

Swashbuckler
krank said:
Bejaka förstörelsen
text-text
Jag gillar det. Tydlig struktur och tips, och framførallt den regelmæssiga "påminnelsen" om att alltid slå skada. Før mig personligen som spelledare ær det vanligen problemet, att jag helt enkelt glømmer bort sådant som kollateral skada i hetsen kring att førsøka slå ihjæl varandra.

Simon

Swashbuckler
Nu minns jag inte vad det är för tärningar i >H, men ett superspel jag skissade på hade tärningspölar med t6or. Varje etta gav typ collateral damage eller liknande omkringeffekter, så ju större pöl, desto mer sånt. Sen gav varje sexa goda effekter som man kunde välja om man ville använda till att höja skadan, ge finesseffekter eller ta bort sexor (om man lägger uppmärksamhet på att inte ställa till det.

Det tycker jag var ett trevligt sätt att göra lite av det du verkar söka efter.