Nekromanti [>Human] - USA i stort?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det är fan inte mycket kvar nu. Jag ska skriva om USA och resten av världen, och sedan några äventyrsuppslag och så. Sen är spelvärlden 87 redo att korrläsas och kommenteras.

Lite länkar att läsa om 87:

Det jag funderar över nu är hur jag ska beskriva USA.

Det vi vet:
- Chicago är typ förintat, utanför finns stora läger med överlevande. Regeringen var snabba med att sätta upp en ordentlig betongmur kring staden.
- Regeringen återskapade inom ett par veckor efter katastrofen sin officiella supergrupp PATRIOT.
- Man skickade också in Sektion 12, en mer hemlig black ops-liknande organisation, in i chicago.
- Av någon eller några anledningar verkar det inte finnas något superstarkt politiskt motstånd från regeringen när Chicago Restoration Council alltmer tar över staden och fixar typ egna "emergency laws" och shit.

Så... Den här kombinationen av slapphet och ordentlig effektivitet hos den amerikanska regeringen behöver nog förklaras, på något sätt. Idéer?

Finns det något annat som vore coolt om det hände om folk fick superkrafter 1987? Om vi försöker hålla det lite större perspektivet på landet? Jag funderar på om även andra ställen blir alltmer krisartade allt eftersom tiden går, och att regeringen tappar greppet...

Förslag, idéer?

VARNING: Mitt defaultläge på svar i den här diskussionen kommer att vara att svara på alla förslag och försöka vara konstruktiv/förklara mig, även i de fall förslagen inte riktigt passar med den genre och känsla jag tänkt mig. Om du hellre blir ignorerad om ditt inlägg inte faller på läppen, indikera gärna det på något sätt... Eller om du har något helt annat sätt du vill bli bemött på... Skriv det också.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
krank said:
Så... Den här kombinationen av slapphet och ordentlig effektivitet hos den amerikanska regeringen behöver nog förklaras, på något sätt. Idéer?
Den svarta måndagen kan ju vara en förklaring till slappheten, när man har en börs katastrof på halsen så kan ju mycket falla mellan stolarna.

När det kommer till hypereffektivitet så var det en ovanligt stark jordbävning i Illinois (Chicagos hemstat) i Juni 1987, vilket skulle kunna ha försatt regeringen på högre beredskap för krishantering.

Arfert

Facit
1987 sa du?
Reagan började bli gammal, med begynnande alzheimers och hade inte samma handligskraft hela tiden.

krank

Tony.M.Meijer said:
Den svarta måndagen kan ju vara en förklaring till slappheten, när man har en börs katastrof på halsen så kan ju mycket falla mellan stolarna.
Å ena sidan ligger den andra vågen tidigare än så (3:e juni) men å andra sidan har du en god poäng om det här med börser och katastrofer. Givetvis kan man tidigarelägga börskaoset en smula; den andra vågen är ju i sig en ganska destabiliserande faktor och om man dessutom betänker att sovietunionen visar sig allt annat än uträknade i samband med denna... Tja, det känns vettigt. Börsen, check!

Tony.M.Meijer said:
När det kommer till hypereffektivitet så var det en ovanligt stark jordbävning i Illinois (Chicagos hemstat) i Juni 1987, vilket skulle kunna ha försatt regeringen på högre beredskap för krishantering.
Asbra! Fast den får jag nog också tidigarelägga isf.

...helt bisarrt; jag hade ingen aning om den där jordbävningen, men en central del i min kampanjs första äventyr där kring den 10:e var just att det var jordbävning... även om denna hade andra orsaker och var mitt inne i Chicago...

krank

Arfert said:
1987 sa du?
Reagan började bli gammal, med begynnande alzheimers och hade inte samma handligskraft hela tiden.
Bra poäng... Har hört ryktas om allehanda foliehattsbeteende; att han t.ex rusat in nånstans och frågat vad de gjorde åt utomjordingarna...

Tyr

Hero
krank said:
Det kalla kriget så klart! Regeringen är i hög beredskap sedan det blossat upp igen, men är för fokuserade på Sovjet för att bry sig om "småsaker".

Krille

Super Moderator
krank said:
- Av någon eller några anledningar verkar det inte finnas något superstarkt politiskt motstånd från regeringen när Chicago Restoration Council alltmer tar över staden och fixar typ egna "emergency laws" och shit.
Det är faktiskt ganska svårt för den federala regeringen att ge sig in på delstatsnivå eller lägre. Det går med undantagstillstånd, men även då är det delstatsregeringen med dess guvernör som styr till stor del.

Det troliga scenariet är att FEMA (Federal Emergency Management Agency - region 5 om man ska vara petig) handhar lägren utanför Chicago, och nationalgardet är de som upprätthåller vakthållningen vid muren. Men det är ungefär så långt som de federala myndigheterna kan lägga sig i, och till och med nationalgardet är tveksamt då delstatsguvernören har en del att säga till om där.

Men resten är upp till delstaten.

krank

Krille said:
Det är faktiskt ganska svårt för den federala regeringen att ge sig in på delstatsnivå eller lägre. Det går med undantagstillstånd, men även då är det delstatsregeringen med dess guvernör som styr till stor del.

Det troliga scenariet är att FEMA (Federal Emergency Management Agency - region 5 om man ska vara petig) handhar lägren utanför Chicago, och nationalgardet är de som upprätthåller vakthållningen vid muren. Men det är ungefär så långt som de federala myndigheterna kan lägga sig i, och till och med nationalgardet är tveksamt då delstatsguvernören har en del att säga till om där.

Men resten är upp till delstaten.
Good shit! Jag gillar den sortens autentiska detaljer.

Däremot måste jag då förklara varför James R. Thompson inte styr upp när CRC försöker ta över Chicagoområdet. Vill man fuska lite kan man ju såklart placera honom på besök i Chicago när staden förintas, eller så kan man försöka få in lite korruption... eller så får man hitta på något annat som håller karln (och resten av delstatens beslutsfattare) upptagna... Alternativt att man fixar nåtslags situation där delstatens beslutsfattare faktiskt tycker att det är en bra idé att CRC tar över.

Borgmästaren i Chicago, Harold Washington, har jag ju repat in i det hela genom att byta ut honom mot en shapechanger-alpha; det är den som ligger bakom hela CRC-prylen.

Tyr

Hero
krank said:
Finns det något annat som vore coolt om det hände om folk fick superkrafter 1987? Om vi försöker hålla det lite större perspektivet på landet? Jag funderar på om även andra ställen blir alltmer krisartade allt eftersom tiden går, och att regeringen tappar greppet...

Förslag, idéer?
Ett Green Card-system med särskilda fördelar som riktar sig mot alphor. Delvis för att locka alphor med användbara superkrafter till landet men också för att ta första steget mot en obligatorisk registrering av superkrafter i USA. Invandrande alphor kan bli amerikanska medborgare men tvingas fortfarande bära kortet där ens superkraft är nedskriven, vilket är den enda nackdelen.

En ny kapplöpning med Sovjet. Vilket land som blir först med att skapa en alpha på konstgjord väg, och Sovjet har överhanden. De behöver inte vara på rätt spår, men världen tror att de är på rätt spår. Mycket resurser lägs nu ner för att komma ifatt.

krank

Tyr said:
Ett Green Card-system med särskilda fördelar som riktar sig mot alphor. Delvis för att locka alphor med användbara superkrafter till landet men också för att ta första steget mot en obligatorisk registrering av superkrafter i USA. Invandrande alphor kan bli amerikanska medborgare men tvingas fortfarande bära kortet där ens superkraft är nedskriven, vilket är den enda nackdelen.
Asbra; de reglerar ju redan rörligheten för Klass 1-alphas så att de tillsätter ytterligare regler för "mellannivån" känns rätt rimligt...

Tyr said:
En ny kapplöpning med Sovjet. Vilket land som blir först med att skapa en alpha på konstgjord väg, och Sovjet har överhanden. De behöver inte vara på rätt spår, men världen tror att de är på rätt spår. Mycket resurser lägs nu ner för att komma ifatt.
Absolut. I hemlighet har ju Soviet hittat ett sätt att förutsäga och dirigera alphavågor (så de kunde välja vilka av deras medborgare som skulle bli det, lite som att ha en åskledare), och USA har säkerligen liknande experiment de nu börjar rota fram - det har ju varit lite brist på folk att forska på...

Krille

Super Moderator
krank said:
Däremot måste jag då förklara varför James R. Thompson inte styr upp när CRC försöker ta över Chicagoområdet. Vill man fuska lite kan man ju såklart placera honom på besök i Chicago när staden förintas, eller så kan man försöka få in lite korruption... eller så får man hitta på något annat som håller karln (och resten av delstatens beslutsfattare) upptagna... Alternativt att man fixar nåtslags situation där delstatens beslutsfattare faktiskt tycker att det är en bra idé att CRC tar över.
Sitter det republikaner i CRC? I så fall behövs inte så hejjans mycket mer än kampanjbidrag.

1987 är valår, dessutom. Traditionellt är Illinois en "swing state" och lite av ett USA i miniatur. Illinois är lite uppdelat: storstadsområdet i och kring Chicago är huvudsakligen demokratiskt, medan landsbygden är republikansk. Om man sopar bort Chicago så rycker man mer eller mindre mattan under fötterna på demokraterna. Det lär bli lite hårigare med röstregistreringen om man bor i läger och inte har en permanent adress också, en annan sak som missgynnar demokraterna.

Så länge som storstadsdemokraterna bor i tältläger så kan nog CRC få fria händer, i synnerhet om det smittar av sig på en samlande, initiativtagande och hjälpande republikansk guvernör.

Ajustdet, enligt wikipediaartikeln om Thompson så hade han vid tillfället anställningsmakt. Ingen kan anställas på någon delstatsposition utan hans godkännande. Så det är inte helt otroligt att om CRC har någon form av delstatlig sanktion så är de redan republikaner. Annars hade de inte varit anställda.

krank

Krille said:
Sitter det republikaner i CRC? I så fall behövs inte så hejjans mycket mer än kampanjbidrag.

1987 är valår, dessutom. Traditionellt är Illinois en "swing state" och lite av ett USA i miniatur. Illinois är lite uppdelat: storstadsområdet i och kring Chicago är huvudsakligen demokratiskt, medan landsbygden är republikansk. Om man sopar bort Chicago så rycker man mer eller mindre mattan under fötterna på demokraterna. Det lär bli lite hårigare med röstregistreringen om man bor i läger och inte har en permanent adress också, en annan sak som missgynnar demokraterna.

Så länge som storstadsdemokraterna bor i tältläger så kan nog CRC få fria händer, i synnerhet om det smittar av sig på en samlande, initiativtagande och hjälpande republikansk guvernör.

Ajustdet, enligt wikipediaartikeln om Thompson så hade han vid tillfället anställningsmakt. Ingen kan anställas på någon delstatsposition utan hans godkännande. Så det är inte helt otroligt att om CRC har någon form av delstatlig sanktion så är de redan republikaner. Annars hade de inte varit anställda.
Coolt, alltsammans. Borgmästaren Washington var ju demokrat, men CRC är definitivt mer republikansk. Och jag tänker mig att katastrofen gör att folk har lättare att acceptera lite mera hårdare tag; CRC bygger ju sin plattform på att man inte kan lita på alphas, utan att människor måste hjälpa sig själva. En form av vag anti-alphaplattform med andra ord, till viss del understödd av mer extremistiska fottrupper.

Jag tänker mig nog att Washington pratar mycket om att "det handlar inte om partier längre", och "i denna Chicagos ödesstund måste vi lägga sådant åt sidan" etc. Dvs ungefär som man låter när man vill göra en helomvändning politiskt... Så CRC kan absolut ges delstatlig sanktion, och Deception är en mästare på manipulation, så han har antagligen helt enkelt fått Illinois' republikaner att äta ur handen på honom...

Känns bra att det finns folk på forumet som vet mycket mer än mig om USA och dess politik =)

krank

HÄR finns mina anteckningar från tråden och annat, som senare ska växa till "riktig text". Jag har också inkorporerat Krilles asbra grejer om delstat och FEMA i andra texter; de som handlar mer specifikt om CRC och så.

Jag är fortfarande öppen för förslag! Jag skulle också gärna konkretisera t.ex vilka städer som får upplopp och hur responsen ser ut där; kanske är någotav det jag listade ovanligt utbrett eller starkt någonstans - var?

Korpen

Hero
Krille said:
1987 är valår, dessutom.
Ok, lite besserwisser, men 1987 var inte ett valår, utan det var val 1986 (senat och representanthus) & 1988 (President och representanthus). Sen tillkommer delstatsvalen som 1986 gällde Guvernör, Senat och representanthus, och 1988 senat och hus.

Så rent juridiskt så skulle den politiskt situationen i delstaten inte förändras av en katastrof 1987, och eftersom huvudstaden är Springfield så är det antagligen inte så många ledande politiker som skulle gå åt i Chicagos förstörelse.

En annan tanke som slår mig är att jag misstänker att det är reglerat när valdistriktsändringar kan se (och på federal nivå vet jag att det bara är var tionde år som antalet delegater förändras), så det är fullt möjligt att Chicago i 1988 år val har representation motsvarande 3 millioner men utsedda av typ sju pers…

Sen tycker jag inte man ska fokusera så mycket på partitillhörigheter för det var inte samma grad av polarisering som det är idag (och dessutom så ser de flesta företag och organisationer till att ge till bägge partierna).
En organisation som CRC skulle nog kunna få väldigt brett politisktstöd eftersom om de framstår som några som verkligen ”gör något”, speciellt om det är möjligt för Guvernören och delstatpolitikerna att ta åt sig delar äran av CRC;s framgångar med minimal risk att få skit på sig om det går illa.

krank

Så, det blev en text:

HÄR

Den blev kanske lite osammanhängande, men jag tänkte fila mer på den sen när korrläsarna sagt sitt. Nu har jag inte många texter kvar innan det är dags att börja söka efter sådana...