Nekromanti [>Human] - Vad är väl ett pappersformat?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
En sak är väldigt säker; det finns både fördelar och nackdelar med Vulkan framför Publit.

Fördel Vulkan: Distribution till Adlibris och andra.
Fördel Publit: Automatisering och enhetlig och tydlig prissättning.

Efter att ha mailat några gånger med Vulkan har jag fått veta, att de kommer att lägga på 50% på priset per bok om jag kör det pappersformat jag tänkt, dvs. serietidningsstandard (166x257 enligt mina mätningar). Istället föreslår de 170x240, som är lite mindre avlångt. På Publit är det ju lite rakare, lite tydligare. Och nu vill Vulkankillen att jag ska ringa till honom för att få info om hur de jobbar. Ringa! Jag! Det är nästan en dealbreaker... Men jag får väl ta mig samman.

(Jag tänker mig att det finns folk som uppskattar att få "prata med en riktig människa" när de ska trycka saker. För dem är nog Vulkan det bästa som finna. Jag tänker mig att det är samma människor som föredrar att slå in telefonnummer med nummerskiva och som skriver arga insändare i lokaltidningen när ICA börjar med självscanning).

Nå; om jag ska kunna sälja till SF-bok och Adlibris så verkar ändå Vulkan vara det bästa alternativet. Eller, det enda, egentligen. Så jag får väl stå ut.

Men, det jag ville komma fram till: Hur mycket vikt ska man egentligen lägga vid ett pappersformat? Jag tycker ju att det skulle vara himla fint att kunna använda just serietidningsformatet, men å andra sidan är 50% ganska många procent för ganska få millimeter. Rent konkret talar vi alltså, om jag ska gå efter de senaste siffrorna jag fick, om 59:- per ex för 100 tryckta ex. 69:- per ex med 20 färgsidor, så jag gissar väl att vi närmar oss 79:- med de 17 nya illustrationer jag borde få i månadsslutet.

79:- blir alltså 160 spänn ungefär i "retail price".

79 plus 50% blir 118, ungefär. Vilket skulle dra upp retail price till 240 svenska riksdaler. Allt för ett pappersformat...

Jaja, jag tror att jag vet vartåt det lutar ändå, men... Kanske kan någon av er finna intresse i mitt mumlande klockan ett på natten. =)

w176

Förlorad dotter
Billigt är bra!

Även om seritidnings format skulle vara fint i princip skulle jag i praktiken aldrig lagt märke till det. Men jag skulle lagt märke till priset och dom exta slantarna skulle svidigt.

krank

w176 said:
Billigt är bra!

Även om seritidnings format skulle vara fint i princip skulle jag i praktiken aldrig lagt märke till det. Men jag skulle lagt märke till priset och dom exta slantarna skulle svidigt.
Ja, det är väl ditåt jag tänker också.

Bassejr

Hero
Jag tänker säga att om priset skiljer sig så stort, men kvalit´en och storleken skiljer sig så lite, är det inte värtdet.
är det å andra sidan ditt mål att köra på det viset, go for it. Jag kan tänka mig att du siktar på att uppnå serie tidnings känslan, och då är ju pappersformatet en del av upplevelsen, och har man fel pappersform blir det ju... Fel.

Men ag lutar ändå mer åt det billigare alternativet. Det verkar inte vara värt det andra.

Arfert

Facit
Kör man ditt format så trycks boken på A4, och skärns ner... = pappperspill och extrajobb. Kör du på ett av tryckeriets standardformat så slipper de sånt, arken är anpassade.

(F! är i ett konstigt serietidningsformat. Men jag fick ner pridet för att jag tryckte fler ex. Hande de nya formaten funnists då skulle jag valt det och fått ner priset ytterligare).

krank

Arfert said:
Kör man ditt format så trycks boken på A4, och skärns ner... = pappperspill och extrajobb. Kör du på ett av tryckeriets standardformat så slipper de sånt, arken är anpassade.
Jo, alltså, jag fattar varför det blir dyrare.

Jag önskar mest att jag, som när jag kör Publit, slapp bry mig om det hela =)

solvebring

Superhero
w176 said:
Billigt är bra!

This!

Recca

Femme Fatale
Jag ställer mig på de andras sida när de säger Billigt före format. :gremsmile:

Det är ju inte kvalité du struntar i, du ska ju ändå trycka med färg t.ex. :gremsmile:

Brynolf

Dum fan
Det är klart man ska följa sin vision, men det finns ju gränser. För egen del skulle några millimeter hit eller dit nog spela liten roll.

Recca

Femme Fatale
Brynolf said:
Det är klart man ska följa sin vision, men det finns ju gränser. För egen del skulle några millimeter hit eller dit nog spela liten roll.
Mm, det var också så jag menade. :gremsmile:

Recca

Femme Fatale
Brynolf said:
Recca said:
Brynolf said:
Mm, det var också så jag menade. :gremsmile:
Jag också. :gremlaugh:
Brynolf. Flörtar du med mig? Bara för att jag är tjej på ett nördforum måste du inte bete dig som ett kåtsvin hela tiden! Det är inte första gången heller... Du är så himla oförskämd i vrålis jämnt. Fan så ledsen jag blir... :gremfrown:

:gremwink:

Max Raven

T12-kultist
Jag är inte prospektiv kund f n (måste hålla nere mina utgifter), så vad jag tycker spelar inte någon roll egentligen, men... Jag skulle antagligen köra på ett standardformat så nära mitt format som finns, dock.

Dimfrost

Special Circumstances
Vänta nu, varför kan du inte få ut dina Publitböcker till Adlibris och SF-bokhandeln när vi har lyckats med det?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
En sak som de flesta missat ta upp (vad jag sett, sorry om jag missade någon nu) är vad du själv känner. Kommer du om ett år känna "Fan, att jag inte gjorde det där?". Är du en sådan person? Då tycker jag utan tvekan att du ska ta den vägen. Om inte, skit i det.

Personligen tycker jag att det är roligt när spel sticker ut och har en tydlig vision, även i sättet det skapas på. T.ex. nyckelringrollspelet Åsa gav ut. På samma sätt skulle jag uppskatta ett rollspel som anspelar på superhjältar ha ett serietidningsformat. Det var en av de saker jag gillade med Supergänget. Så ja, jag tycker det spelar roll.

Jag köper det visserligen oavsett, men sådana detaljer höjer ett rollspel för mig.

(Sen föredrar jag alltid att stödja Publit framför Vulkan, så det är ju ett plus i sig. :gremwink: )

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Dimfrost said:
Vänta nu, varför kan du inte få ut dina Publitböcker till Adlibris och SF-bokhandeln när vi har lyckats med det?
Därför ni har ett företag att gå via, krank har det inte.

Dimfrost

Special Circumstances
Robert Jonsson said:
Dimfrost said:
Ah, förstås. Jag är en sådan kapitalist att jag inte ens tänker på sådana saker numera, det jag anställda till. (Det vill säga: jag slipper tack och lov det administrativa och ekonomiska på grund av att vi har Martin Ackerfors och Gurgeh. :gremsmile: )

krank

Dimfrost said:
Robert Jonsson said:
Dimfrost said:
Ah, förstås. Jag är en sådan kapitalist att jag inte ens tänker på sådana saker numera, det jag anställda till. (Det vill säga: jag slipper tack och lov det administrativa och ekonomiska på grund av att vi har Martin Ackerfors och Gurgeh. :gremsmile: )
Precis så. Jag saknar F-skattsedel och dessutom orken att skaffa en och sedan hålla på och krångla med fakturering, bokföring etc...

Och det skulle behövas om jag skulle få nånting sålt. Vulkans fördel är ju att de sköter hela den biten, vad jag förstått.