Nekromanti Humoristiska händelser under pågående rollspel

GlueBall_UBBT

Warrior
Jag är spelledare för en grupp mer eller mindre seriösa spelare som alla är fast beslutna om att sabba alla mina äventyr jag sliter röven av mig för att skapa, eller så verkar det bara så. Ett par exempel på rollpersonsideologi:

De två krigarna tar sig snabbt upp för trappan. De befinner sig nu på värdshusets andra våning. De har ingen aning om vilket rum den näslige tjuven sitter och gömmer sig i. Då deras kompis, legosoldaten med armborst, håller vakt utanför världshuset så är de säkra på att tjuvuslingen inte flytt. De två storvuxna krigarna tittar på varandra och bestämmer sig för att slå in dörrarna en efter en. När de slagit in de två första kommer de på idén att kolla om dörrarna verkligen är låsta, vilket ingen av dem naturligtvis var. Oljudet från vandalismen på ovanvåningen har fått värdshusets utkastare samt värdshusvärd att snabbt bege sig uppåt. Då krigarna hör dem komma i trappan anar de trubbel och rusar till rummen längst bort. De trycker sig in genom dörren till det sista rummet och finner en person som sover. Givetvis väcker de honom och hotar att slå ihjäl honom om han avslöjar att de varit där. De hör värdshusvärden svära över sina sönderslagna dörrar och bestämmer sig för att fly ut genom ett fönster. Nu förhåller det sig så att de befinner sig en bit ovanför den stenbelagda marken, ingenting som skrämmer en krigare dock, så den första av dem hoppar ut (misslyckas med sitt hoppa slag), faller ner och slår knät i marken med sådan kraft att han genast avlider. Hans oerhört intelligenta vän och svärdsdragare ser detta händer och immiterar den försra krigarens hopp, nästan på pungt och pricka (han fumlar sitt hoppa slag). Istället för att landa på benen gör han ett finfint svanhopp och dyker med ansiktet rakt ner på de inte speciellt mjuka gatustenarna. Han dog också. Allt detta inträffade framför ögonen på den tredje spelaren som stod utanför och vaktade utgången från värdshuset med sitt armborst.

Vi avbröt spelkvällen där och tittade på hyrfilm istället.

En annan gång inträffade detta:

De två dvärgarna pressade sig in genom dörren till det lilla huset och knuffade omkull mannen som bodde där, Edagar var hans namn. Efter följde apotekaren och den adliga Zorianriddaren och stängde dörren efter sig. En utav världshistoriens mest korkade förhör inträffade nu. Om man läser hela colonans historia finner man inget förhör utan dess like. Det ligger till så här att Edgar är misstänkt för att ha stulit en bok som behandlar ämnet nekromantik och givetvis vill denna grupp goda äventyrare komma över den för att sälja till högst bjudande. Snacka om en helig zorianriddare. Apotekaren håller i förhöret och börjar direkt med att spela ut alla trumfkort han har. Han nämner boken och genast försvinner alla sätt att få Edgar att avslöja sig själv genom att lura han till att nämna något om boken själv. Apotekaren blir förgrymmad när han efter ett tag får insyn i sitt misstag och bestämmer sig för att bli lite "rough" varpå han säger det grymmaste hotet en apotekare någonsin sagt:
"Om du in erkänner tar vi dig till fånga och säger att det är vi som är Edgar!"
Ja, ni goda medmänniskor, vem vill bli känd som en idiot? Inte jag iallafall och nu hotar de Edgar att bli känd som flera idioter. Hör det nu mer klassiska:
"...det är vi som är Edgar!"

Här lämnar jag er forumsskrivare ifred för att komma på ett sätt att öka min spelgrupps genomsnittsIQ.

Troberg

Sinister eater
Här lämnar jag er forumsskrivare ifred för att komma på ett sätt att öka min spelgrupps genomsnittsIQ.
Växla över till humorspel ett tag. Jag rekommenderar Paranoia.

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag tror att problemet i det här fallet är bristande kommunikation. Du och dina spelledare är helt enkelt inte riktigt överens om vilken stil det ska vara på spelet, och ni är dåliga på att - under pågående spel - ge vinkar till varandra om hur ni skulle vilja att spelet såg ut.

Genom att förklara för spelarna att vad de gör är dumt med tanke på omständigheterna och att du strävar efter en spelstil där handlingar får konsekvenser kan du få dem att vara lite försiktigare. I den första situationen skulle du till exempel ha kunnat förklara för spelarna att hoppet är alldeles för högt för att du skulle kunna låta dem klara det med gott samvete.

En annan förklaring till problemet kan vara att de inte lever sig in tillräckligt mycket för att "orka" tänka rationellt utifrån spelsituationens förutsättningar. De gör överilade saker för att de helt enkelt inte identifierar sig tillräckligt mycket med rollpersonerna och därför inte tänker på konsekvenserna. Det här är egentligen samma sak som att säga "de är uttråkade". Bästa lösningen på det problemet är förmodligen att ge efter lite för deras sätt att spela. Ett exempel, återigen från den första situationen, kunde ha varit att helt enkelt låta dem klara av hoppet utan något tärningsslag; det är ju tydligt att det är den sortens fast-paced äventyr de vill köra.

Hoppas att jag var till någon hjälp.

Mask_UBBT

Hero
Ät fisk...[ant]

...eller skaffa en bätre modell i spelgrupp, eller ännu bättre, behåll den gamla, och skriv fler roliga missar i framtiden :gremwink:

/Mask - är för lat att skriva ett långt inlägg i ämnet.

Mörker

Warrior
Eller Svenil rollspelet...

"Det ligger till så här att Edgar är misstänkt för att ha stulit en bok som behandlar ämnet nekromantik och givetvis vill denna grupp goda äventyrare komma över den för att sälja till högst bjudande."
- Nekromanti heter det väl ändå; kalla mig sjuk men just ordet nekromantik förknippar jag lite snabbt med en försiktigare form av nekrofili (om det nu heter så).

Jag försäkrar att mina rollspelsgrupper också har förmågan att vända ut och in på skallarna och då upptäcka att det inte tycks finnas något i dem...

The_Gorger

Hero
Dörrfenomenet

Spännande det där med äventyrare och dörrar. Minns en gång när jag SL:ade western och spelgruppen fann en dörr till någon lada eller lager eller liknande som de skulle forsera. Det tog säkert en halvtimme speltid innan de kom på att känna om den var låst, vilket den naturligtvis inte var ;-P

Rosen

Myrmidon
Re: Dörrfenomenet

Spännande det där med äventyrare och dörrar.

En kompis' RP-grupp (i Traveller) utplånades en gång i en shootout mot en övermäktig truppstyrka. De blev fångade i ett rum där fienden hade fattat posto vid den enda utgången... förutom den olåsta dörr bredvid RP:na, som de enkelt hade kunnat fly ut genom. Spelledaren påpekade att den var där flera gånger, men ingen verkade bry sig om den.

--
Åke

G

Guest

Guest

Sånt där är skumt, mina spelare ägnade tjugo minuter att leta efter eldon och tyg för att göra en fackla i CoC. Ända tills jag försiktigt hintade dem om ljusknappen de kunde leta efter istället.

Ithaqua

Utsvulten Wendigo

There are 2 kinds of people, those who know binary and those who don't

There are 10 kinds of people, those who know binary and those who don't.

Bunny

Crazy like a fool

"There are 10 kinds of people, those who know binary and those who don't. "

Det där har varit på tapeten tidigare, och jag tror att Mr. Gorg medvetet försöker reta upp de programerarnissar som hänger här - och lyckas.

Jag tycker det är jättekul. :gremlaugh: