Nekromanti hunger&törst

Man Mountainman

Storsvagåret
Nu måste ni hjälpa mig!

Sedan några år tillbaka håller jag på med ett rollspel. Nu har jag stött på ett problem gällande reglerna för hunger och törst. Först tänkte jag mig något i stil med att alla varelser behövde en viss mängd mat/vatten per dag, och den mängden mat motsvarades av en "matranson/vattenranson". Varje gång som mat/vatten nämndes senare i regelboken, äventyr eller andra texter rörande rollspelet, skulle den anges i antal matransoner/vattenransoner. En rollperson måste sedan ha en matranson/vattenranson per dag, för att inte börja hungra/törsta. Om inte dessa krav uppfylldes, skulle man slå ett slag för grundegenskapen <I>Fysik</I>, där svårighetsgraden bestämdes av hur stor procent av en matranson man hade fått i sig. (0% ger mao den största svårighetsgraden). Ett misslyckande ger sedan kanske 1 skadepoäng, om det handlar om mat, och 5 stycken när det handlar om vatten.

Jag har dock upptäckt ett mindre problem med detta regelsystem:
Hur bra man klarar sig från svält, baseras på grundegenskapen <I>Fysik</I>. denna grundegenskap visar också hur "tuff" och stryktålig man är och hur massiv ens kroppsbyggnad är. Sådana egenskaper borde rimligtvis kräva att man åt <B>mer mat</B>, inte mindre. En möjlig lösning vore att anpassa mat/vattenransonerna individuellt baserat på hur stor kropp man har, eller att helt enkelt invertera <I>Fysik</I>-värdet (eftersom grundegenskaperna ligger mellan 0 och 20, så tar man 20-grundegenskapsvärdet för att få det inverterade grundegenskapsvärdet). Båda lösningarna känns dock väldigt omständiga. har någon ett annat förslag som han/hon har lust att delge mig?

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Vindhand

Myrmidon
Brrr, sånt här är Eons fel!

(nej detta är inte ett hjälpsamt inlägg)

Vad spelar det för roll? Kan man inte ge folk ökade avdrag/svårighetsökningar på lämpliga slag och låta dem slå fys/psy-slag / motsvarande när det gått alltför långt? Vad spelar det för roll om karaktärerna svälter ihjäl _realistiskt_ eller inte?

Jag tycker att detta är ett område där detaljerade regler är ruskigt onödiga... spelledarens sunda förnuft och kanske litet riktlinjer borde var helt tillräckligt.

Illern

koppariller
Enligt uppfrån diverse löst folk som säger sig veta så kan man höfta till med att en människa som äter torrmat behöver 0,05 liter vatten per kroppskilo och hälften så mycket om man äter vanlig mat. Man lär också behöva en si så där 0,2 kilo mat per kilo kroppsvikt (torrmat väger någonstans åt ungefär hälften så mycket).
Man lär även svälta ihjäl på ungefär en månad och törsta ihjäl på tre-fyra dagar (oförmögen till förflyttning efter cirka halva tiden).
I Terra Draconis har jag helt enkelt gjort så att man förlorar en procentsats av sin fysik vid matbrist/vattenbrist som gör att man har nått dödsgränsen efter ovan nämnda tider. Eftersom man blir ofrömögen att röra sig vid fysik = 0 så kommer man även att bli inkapaciterad efter halva tiden vilket bör stämma rätt bra med verkligheten.

Till någon hjälp?

[color:green]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär med eklövskrona
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>

Man Mountainman

Storsvagåret
Fel och fel....

Snälla, tillåt mig att på egen hand prioritera vilka regler jag vill ha i mitt rollspel. Debatten om huruvida det är nödvändigt eller ej, kan vi ta någon annan gång. Om sanningen ska fram, tycker jag inte heller att det spelar så stor roll. Jag vill dock ha med regel för hunger och törst eftersom dessa faktorer kan få ganska stor inverkan på rollpersonernas liv, eftersom mat och vatten är en bristvara i den postnukleära värld jag har tänkt mig. Och om man nu lika gärna ska ha regler, så kan dom väl vara så realistiska som det nu är möjligt att göra dom när man inte är professor i mänsklig anatomi.

Riddaren

Swashbuckler
Re: Fel och fel....

"Snälla, tillåt mig att på egen hand prioritera vilka regler jag vill ha i mitt rollspel."

Detta är klart en rättighet som alla har. Denna del tycker jag också är ganska nödvändig, sedan får andra säga vad de vill...men utan mat dör man efter ett antal dagar, man dör snabbare om man inte får i sig vätska som vatten. Sedan att endel grupper spelar äventyr i månader utan att äta är en annan sak, som dock aldrig kan inträffa i verkligheten.

"så kan dom väl vara så realistiska som det nu är möjligt att göra dom när man inte är professor i mänsklig anatomi."

Är du inte? :))

Jag som trodde att alla rollspelare var biologer, geologer, historiker, samhällsvetare, astrologer, ingenjörer, arkeologer etc...

Riddaren

Även den bäste har dåliga dagar

Rosen

Myrmidon

<I>Jag som trodde att alla rollspelare var biologer,</I>

"Fy fan vilket orealistiskt spel. Min gubbe fick två pilar i sig, och han nästan dog!"

<I>geologer,</I>

"I XXX-bergen bryter dvärgarna mest järn, men även guld, silver, koppar, diamanter och rubiner."

<I>historiker,</I>

"Jag hatar när de har med krutvapen i fantasy. Då är det ju inte ett dugg medeltid!"

<I>samhällsvetare,</I>

"...och här ute på slätten ligger det en jättestor stad. Landskapet är rätt öppet och ofruktbart runtomkring, så det är lätt att försvara."

<I>astrologer,</I>

"Den som har färdigheten Astrologi kan titta på stjärnhimlen och avgöra hur framtiden kommer att bli."

<I>ingenjörer,</I>

"Uppe på kullen står ett 60 meter högt vakttorn av sten. Det är tomt på insidan, för orcherna grävde sig in under det och tog sig in den vägen."

<I>arkeologer etc...</I>

"Ruinerna är omkring 6.000 år gamla. Om man går ner i dem så kommer man först in i ett vaktrum; det står ett bord och några stolar här, och bakom ett draperi i den bortre väggen ligger det en..."

(-:

--
Åke

Man Mountainman

Storsvagåret

<I>Sedan att endel grupper spelar äventyr i månader utan att äta är en annan sak, som dock aldrig kan inträffa i verkligheten.</I>

Jupp! Men sedan beror det på hur man vill avväga grisodling/heroisk action, samt faktiskt även på hur viktig roll mat spelar i samhället. Missförstå mig nu inte, jag menar naturligtvis inte att det finns samhällen där mat är oviktigt, men däremot finns det samhällen där mat inte precis är ett problem att få tag i. vem skulle tillexempel bry sig om regler för hunger och törst i en kampanj som utspelar sig i centrala Stockholm i dagens Sverige.

<I>Är du inte? :))</I>

Lustigt nog inte, nej! Jag har upprepade gånger frågat min moder, "mor, hur kommer det sig att jag inte föddes som en professor i mänsklig anatomi", men hon har bara mumlat något obegripligt till svar och fortsatt med sitt handgripliga polerande av prydnadsänglarna. /images/icons/smile.gif

Och som en sista kommentar ville jag bara säga, att jag tror att jag har skrivit lite väl mycket i Microsoft Word. Nu trycker jag på Ctrl+S efter varje mening. =)

Riddaren

Swashbuckler

"Jupp! Men sedan beror det på hur man vill avväga grisodling/heroisk action, samt faktiskt även på hur viktig roll mat spelar i samhället. Missförstå mig nu inte, jag menar naturligtvis inte att det finns samhällen där mat är oviktigt, men däremot finns det samhällen där mat inte precis är ett problem att få tag i. vem skulle tillexempel bry sig om regler för hunger och törst i en kampanj som utspelar sig i centrala Stockholm i dagens Sverige."

Givetvis. Jag menade inte att man skall rollspela varje måltid. Tänk istället såhär. När rollpersonerna provianterar får de tala om hur många dagars ransoner de inhandlar. Sedan kan man ju tänka sig att de äter under tiden, sedan 2-3 dagar eller så efter att dessa dagar förflytit så börjar ju det märkas att de inte ätit (om de nu inte provianterat under tiden igen, eller jagat)

Riddaren

Även den bäste har dåliga dagar

Micke H

Veteran

Jag menade inte att man skall rollspela varje måltid.

Tja, varför inte? Min spelgrupp kör mest Kult, och därmed inte några episka kampanjer utan snarare äventyr som för det mesta spänner sig över några dagar eller max en vecka. Då kan det ofta vara bra för inlevelsen om SL påpekar att magen knorrar och man får leta reda på ett hamburgerhak...
Man ska inte behöva få minus efter någon dag uten mat, speciellt inte i strid. Vem bryr sig om att han har missat frukosten när det är på liv och död?
Men efter längre tid av svält är det ju klart att man ska få nån sorts minus... I Kult finns utmattning som man drar av på vid svält, skador osv.

/Micke
http://www.noctum.da.ru

Man Mountainman

Storsvagåret

<I>Tja, varför inte? Min spelgrupp kör mest Kult, och därmed inte några episka kampanjer utan snarare äventyr som för det mesta
spänner sig över några dagar eller max en vecka. Då kan det ofta vara bra för inlevelsen om SL påpekar att magen knorrar och man
får leta reda på ett hamburgerhak...</I>

och med det återkommer vi till mitt tidigare konstaterande:

<I>sedan beror det på hur man vill avväga grisodling/heroisk action</I>

Rosen

Myrmidon

Man kan iofs hävda att termerna är lite malplacerade i ett nutidsspel (vem odlar grisar i en storstad?) - då är det väl mer relevant att tala om Rough & Gritty vs. Hollywood-action eller nåt sånt.

Minns förresten att även Dirty Harry gick och tog sig en burgare då och då...

--
Åke

Vindhand

Myrmidon

Snälla, tillåt mig att på egen hand prioritera vilka regler jag vill ha i mitt rollspel.

Eh, jo... det klart att jag tillåter dig. Jag bara gav min åsikt om det hela... du behöver inte rätta dig efter den /images/icons/smile.gif

Och om man nu lika gärna ska ha regler, så kan dom väl vara så realistiska som det nu är möjligt att göra dom när man inte är professor i mänsklig anatomi.

Varför det? Då får du regler som tar hänsyn till stor andel kroppsfett karaktären har, hur mycket han anstränger sig under dagarna och hur nyttig och välbalanserad mat han äter osv...

IMHO (som du då fortfarande inte behöver rätta dig efter) kan en generell och litet orealistisk regel vara bättre än tio detaljerade och realistiska.

Man Mountainman

Storsvagåret

<I>Varför det? Då får du regler som tar hänsyn till stor andel kroppsfett karaktären har, hur mycket han anstränger sig under dagarna och hur nyttig och välbalanserad mat han äter osv...</I>

Nej, hördu. Jag sade: "så realistiska regler som det nu är möjligt att göra om man <B>inte</B> är professor i mänsklig anatomi". Dessutom: realistisk i så stor utsträckning som det är möjligt, utan att det inkräktar på ens tankar om hur effektivt systemet ska vara. Låt mig ta ett groteskt exempel: säg att du vill göra ett mycket enkelt rollspelssystem. När man slåss med någon, ska man bara slå ett motståndsslag för en grundegenskap för de båda kombatanterna. Mellanskillnaden mellan slagen antecknas som skada på rollforumläret. Skulle du då välja "smidighet" eller "styrka" som grundegenskapen som man ska slå för, eller skulle du välja "intelligens" eller "karisma"?

Illern

koppariller
Re: Knappast

Dum menar kanske 0,02kg mat/kg kroppsvikt

Jo, lite dum känner jag mig faktiskt :gremwink: det var 0,02 jag menade. Talet är inte vetanskapligt exakt men jag tror det stämmer ganska bra, allra helst för en person på 100 kg som är lite aktiv. Däremot skiljer det sig säkert i verkligheten för t. ex. en muskulös boxare på 100 kg och en skrivbordsnisse som lever på pizza och väger 100 kg. Muskler kräver ju mycket energi, protein och annat smått och gott men om det finns någon dietist eller idrottare eller dylikt på forumet så får de gärna slå mig på fingrarna :)

[color:green]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär med eklövskrona
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>

Vindhand

Myrmidon

Skulle du då välja "smidighet" eller "styrka" som grundegenskapen som man ska slå för, eller skulle du välja "intelligens" eller "karisma"?

Beror på spelet... i en actionfilm tror jag att karisma skulle vara bra för alla vet att det är den coolaste killen som vinner :)

Hjonas

Veteran
*hårdbra* (NT)

/Mvh Jonas Carlsson

[ Excutioner - Slayer of the light. Desecrator, Violator, Devastator - Messenger of Death ]

Szandor

Swordsman
Förslag: Skippa skitregeln!

Hunger och törst är inte intressant. Skulle det vara så att spelarna vandrar runt i dagar utan mat och vatten och inte gör någonting åt det (puckon) så borde spelledaren rimligtvis veta detta och bör således anpassa reglerna därefter. Säg åt dem att de mår dåligt och är matta och ge dem lite minus på sina slag. Har de gått länge utan mat och de sedan börjar glufsa i sig en stor grillad gris de hittar, beskriv hur ont i magen de får när den börjar vänja sig vid mat igen.

Regler är till för att styra upp ett spel lite, jämna ut vissa saker och ge en slumpfaktor i spelandet. Regler är inte till för att låta spelarna svälta ihjäl.

/staffan