Nekromanti Hunter Reckoning

Evert(in_sane)

Veteran
Jag har spelat några stycken av Whitewolfs spel, Wampire the masquarade, Wamprire Darkages, Werewolf, Hunter Reckoning mfl. Jag får säga att mitt favorit spel är Hunter Reckoning. Vad tycker ni?

Frixeray

Swordsman
Vampire: the Masquerade får ta hem första priset för min del; det är ju trots allt det spel (från WW) jag spelat mest och hunnit få bäst uppfattning om.

Werewolf är vi av uppfattningen att det är ett ganska "slaskigt" spel, något som inte uppskattas allt för mycket av vår grupp. Och ja, vi har spelat det några gånger... (jaja, flamea på bara!)

Dark Ages-serien ("Revised" så att säga) har spelats alldeles för lite i eget tycke. Dark Ages: Mage får dock räknas som det absolut tuffaste, även om jag spelat det typ två gånger. I övrigt har jag visserligen bara spelat Dark Ages: Vampire också, så...

Hunter klassades även det som ett ganska söligt spel, fast jag får säga att det var rätt kul den enda gång vi körde det...

Mage har vi nästan bara kört som cross-over och jag har bara spelat magiker en enda gång (bortsett Dark Ages), med mindre lyckat resultat. Annars tycker jag faktiskt om spelet som sådant, gillar "flummigheten", även om inte alla andra gör det...

Demon har typ alla andra utom jag i min grupp som favoritspel inom WoD. JJag själv är mest av åsikten att det är som en rip-off på Vampire fast med hårdare krafter. Verkar mest som om alla andra tycker det är coolt och tufft och nästan, nästan lite splärgigt? Annars har jag visserligen inget emot mythosen i spelet, precis som jag gillar hela (okej, det var en grov överdrift) gamla WoD...

Nya WoD/Vampire: the Requiem är småballt, även om reglerna imho suger. Ska mixa ihop det med det gamla nästa gång jag spelleder det...

Annars har jag inte spelat några fler WW-spel, så jag kan tyvärr inte kommentera dem (om man inte räknar WarCraft RPG då... Fast det gör vi väl knappast?)

Evert(in_sane)

Veteran
Hmmm...Jo Wampire är verkligen ett mycket bra rollspel, välformat och mäktig spelkänsla. Det som jag tycker skiljer sig mellan dom övriga rollspel som jag brukar spela är att man spelar det som man brukar bekämpa ("ondska"), eller hur man nu skall uttrycka det. Våran spelgrupp spelar ett gäng sabbath meddlemmar som har en passion av att ställa till med djävulskap, förstöra döda och grisa runt som ett gäng hulliganer.... Jag får säga att det har varit väldigt roligt, ett annorlunda sätt att spela, iaf för min del.

Wampire är helt klart en av mina favoritrollspel...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag har bara spelat Vampire och Vampire: Dark Ages. Jag har undvikit Werewolf och Wraith eftersom jag tycker att varulvar och spöken är tråkiga och osexiga. Mage och Changeling har jag läst, men aldrig spelat. Hunter har jag gjort en rollsperson till, men varken läst eller spelat.

Mitt intryck av Hunter är att det verkar vara det mest "traditionella" av White Wolfs spel. I gammal Chock-anda spelar man en vanlig människa, eventuellt med några övernaturliga förmågor, som kämpar mot ondskan. Det verkade dessutom mycket mer svart-vitt än de andra spelan.

/tobias

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Psst! Vampire stavas med V [NT]

NT = No Text (Ingen text)

DarkMystic

Swordsman
Hunter e bäst. Vi spelade det och så roligt har det aldrig vart att spöa ondska! Fast många rollspelare får värsta chocken när man berättar att man jagade ondskan. De berättar typ alla att de gömde sig i en källare...

Spelar Werewolf just nu men det är rätt lamt faktiskt. Men vår sl är jävligt bra så det blir kul ändå.

Lajvar Vampire här i Göteborg. Skitkul att lajva men vampyrreglerna är så gay(får man säga så utan att hela världen hoppar på mej?)

Alla andra whitewolf spel verkar jätte mysko fast det där spelet som man spel vampyrjägare och vatikanen under medeltiden verkar äga.

/DarkMystic spelade en ovetande naziavenger som fick fler än en ovän...

Evert(in_sane)

Veteran
Du sa att ni spelar lajv i gbg, låter väldigt intressant. Det vore änna ballt att prova någon gång. Du säger också att Werewolf är lite lamt, har jag rätt i att man är ganska övermäktig och har lätt att spöa det mesta? Det kan vara kul ibland men för mycket skulle jag vilja säga förstör, det tappar känslan när allting går som på räls. Därför föredrar jag Hunter där man spelar människor med vissa förmågor.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
World of Darkness

Okej, för att ranka de olika spelen i World of Darkness-sviten då.

1) Orpheus - Inte spelat ännu, utan vi ligger som sagt var i förstadiet till det hela. Men efter att sett och hört vår SL tala om det så kan jag bara säga att det måste vara riktigt underbart.

2) Changeling - Mycket annorlunda och just detta gör att det särskiljer sig. Inte spelat mycket, men skulle gärna spela mer.

3) Vampire - Formatlmall 1A. Standard, men helt okej.

4) Dark Ages: Vampire - Som vampire, fast i dåtiden och därmed något sämre.

5) Werewolf - Har intressanta aspekter, men slutar allt som oftast i monsterslakt. :gremfrown:

6) Mage - Nej, tack. Inte min typ av kaffe.

Olistade:
* Hunter - SL för det i vår grupp vill inte ha med mig eftersom jag är för rutinerad som SL och hon för grön... :gremmad:

* Wraith - verkar mycket bra och intressant. Skulle definitivt vilja spela det. Verkar rätt kul att han kontroll över varandras Karaktärer med skuggorna.

* Kindred of the East - Intressant grundstruktur - känns som om en bladning melln Vampire och Werewolf. Faller dock inte helt inom min intressesfär dock.

* Demon - the Fallen - Okej, har spelat det en gång, men det sade inte speciellt mycket. Skulle kunna vara intressant, men i så fall skulle jag hellre prova på independentrollspelet MillenniuM (som Gurgeh gjort).

* Mummy - Mumier är balla, men om spelet i sig vet jag inte speciellt mycket.

Hmm... tror inte jag missat något stort nu. Såvida man inte tänker på alla supplement som Gypsies och liknande. Men de väljer jag att ignorera.

Robert Jonsson

Du säger också att Werewolf är lite lamt, har jag rätt i att man är ganska övermäktig och har lätt att spöa det mesta? Det kan vara kul ibland men för mycket skulle jag vilja säga förstör, det tappar känslan när allting går som på räls.
Nä, för det finns ännu mäktiga fiender som garous (Werewolves) kan ställas inför. Jag säger bara... Ta en tripp till Ryssland och träffa Zmeis, då finns det inte mycket kvar av varulvarna sedan :gremsmirk:

Evert(in_sane)

Veteran
Re: World of Darkness

"4) Dark Ages: Vampire - Som vampire, fast i dåtiden och därmed något sämre"

Jag skulle bara vilja fråga varför du tycker att Dark Ages är sämre bara för att det är i dåtiden?

Robert Jonsson

Re: World of Darkness

Regelmässigt är Dark Ages något bättre då jag gillar dess tweakningar, men som spelmiljö så tycker jag inte särdeles om vår forntida historiska miljö som vampyrlekplats i närheten så mycket som jag gillar den moderna världens möjligheter.

Det är med andra ord en smaksak.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Den mörka medeltiden

Jag skulle bara vilja fråga varför du tycker att Dark Ages är sämre bara för att det är i dåtiden?
Jag stör mig på småsaker när det gäller att spela Vampire i historisk tid. Framför allt detta: Det är för mörkt.

Den typ av vampyrer som presenteras i Vampire tål inte solljus och kan (oftast) inte se i mörker. Det fungerar i en modern storstad där det är ljust. På medeltiden funkar det sämra. Vampyrerna måste ständigt gå runt med en oljelykta eller motsvarande. Öppen eld tycker de inte om heller. En vampyr som smyger runt med en lampa känns ganska fånig.

Som sagt: en småsak.

/tobias

DarkMystic

Swordsman
Jag tycker werewolf e lamt för man får lära sig att alla fiender är underlägsna och så kommer man ut i rollspelets värld och så står varenda vampyr, hunter, mage, changeling, tecknokrat, demon och allt annat pack där med silvervapen.

Hunter är hårt för man är ganska underlägsen men monstren låtsas om som man inte finns. Men när de vaknar upp i samma rum som en paranoid ovetande nazisthunter med cleave så skrattar dem inte länge till.

Vampyrlajvet äger testa det gärna. Du kan hitta info på www.Kindred.se

Evert(in_sane)

Veteran
Re: Den mörka medeltiden

Hmmm...ok jag förstår, jag håller nog med dig om det. Det är lite smålöjligt med en vampyr som måste springa runt med en lykta. Men som du säger är det endast en småsak.

Frixeray

Swordsman
Söligt, inte slöigt

Vilket är precis vad jag skrev.

M.a.o. "springa runt och skjuta odöda och allt annat jävelskap du kan hitta"-söligt.

Fast det var ju bara vad jag tyckte först...

Glömde tillägga att jag faktiskt lirat Victorian Age: Vampire också... ganska mys...

Robert Jonsson

Werewolf-fundering

Jag tycker werewolf e lamt för man får lära sig att alla fiender är underlägsna
Var jag den enda som antingen missade den lektionen eller gick på studier på en högre nivå för att inse att Garous inte alls är överlägsna? :gremtongue:

Robert Jonsson

Gleam of Red Eyes...

Alla vampyrer hade Protean 1 på medeltiden... :gremwink:

Eller så hade de Auspex 1 som underlättar vardagen (varnatten?). Vips, inte så löjliga. Då blir det precis som i teveserien i nutid för övrigt :gremtongue:

DarkMystic

Swordsman
Re: Werewolf-fundering

SL sa Garous e bäst ingen protest.
Sen kom sanningen som en silverkula igenom mitt huvud.
Vänta lite nu det var en silverkula...

/DarkMystic he knows the truth, the punkbunny is the hardest one to chew :gremsuck: