Re: Magiker och blodsugare. [OT]
Jag såg min första "synergi" (ett ord jag avskyr) i WoD när vi började spelleda WW:tA,V:tM & M:tA.
Hur gör man det? Nu är jag inte så insatt i WoD, men jag gissar att man tar framträdande element i varje spel som inte märks av i de andra, eller nåt.. Eller mixar ni bara en massa vampyrer, varulvar och magiker i handlingen?
Underlig fråga...
Väljer att dela upp svaret i nivåer.
På spelmässig nivå så kompletterar vapyrer,varulvar & mages varandra extremt bra, nästan till hemska höjder/djup ibland..
Det är förutom lockrop till samarbete väldigt bra för maktbalansen i gruppen, samtidigt som alla får en logisk plats/uppgift.
Enklare liknelse är den gamla Warrior,wizard & ranger/cleric -förklaringen.
D.v.s: Man får karaktärer som tjänar på samarbete, har grunder till intriger inom gruppen och alla känner sig
speciella..
!
På Världs & Storytellingnivå så räddar spelen varandra undan sina klavertramp & förklaringarna blir mer vettiga.
Maktbalansen blir mindre ensidig (något vamp-spelare inte brukar gilla...) och ger plats för en lite mer komplex terrorbalans.
Där uppträder faktiskt det enda stora problemet, att de olika faktionerna inte samarbetar normalt utan är dödsfiender i olika grader, men det går att smita undan i de flesta fall och dra en modifierad romeo & julia eller dylikt i nödfall.
D.v.s: Man slipper den totalt löjliga vi-är-så-mäktigast-och-bäst -känslan, får en mer funktionell & mångfasseterad juvel till värld, vilken får ett liv av sig självt när aktioner & reaktioner av obskyra organisationer/entiteter i makt börjar pulsera jämnare..
På metafysisk & metamagisk nivå så får man nån slags religiös uppenbarelse när man inser att alla dessa helt olika världsbilder faktiskt inte motsäger varandra på mer än smakfulla & passande sätt.
De förklarar & förstärker faktiskt varandra till nån slags grym helhet.
D.v.s: My god jim, its alive...
Man förstår varför, och det
går att förklara allt det övermagiska(!!) som andra spel skyr som pesten..
Och när alla dessa bortslösade perspektivroligheter vaknar..
T.ex:
Fomori eller Vohzd, är det någon skillnad?
Wyrmtaintad själ eller låg humanity?
Bannlyst mage eller Umbral lord?
Wyldling med warp reality eller Marauder?
Galen ärkevamp, alienanfall eller Nexus crawler?
Umbral guardians eller Orbital platforms?
Pattern spider eller Forskare?
Formsydd pattern leakage eller Förbannelse att dricka blod?
Odöd eller Soulshard?
Vissisitude eller Eater of souls -blessing?
Apocalypse eller Gehenna?
Skillnaderna blir mindre & mindre ju mer man läser, ännu mindre om man tänker lite själv & ser från alla håll samtidigt..
Slutsats:
Alla får spela det de vill, världen blir vettigare och man får en mer komplett bild av hur det dära övermagiska fungerar....
Alla tre är bra anledningar, men den sista är mer eller mindre unikt välfungerande i sin mångfassetterade skönhet..
Eller så har jag blivit knäpp, men det skulle ju inte jag själv veta isåfall.
Men om det vore så...
-Så smittar det.
Den naturliga & vanligaste första reaktionerna är dock "Nej (insert game here) är så obalanserat!", "nej, känslan är heeeeelt fel.", "nej det går ju inte, reglerna är ju så olika!" -eller andra utbrott..
Men jag har ju frälst ett par andra, så vafasen.. Nåt ogenomtänkt inlägg kan jag väl uppkasta.
(Nej, det bidde ingen bra eller genomtänkt förklaring, men jag har tentavärk, gimme a break here...)
/ps: 2 liknelser är fel, "can you spot the not?"(pm)
/pps: ska sluta OT'a nu...
/ds.