Nekromanti Hur är det nu med mötestabellerna egentligen?

Kung Kadaver

Veteran
Sitter inne en solig lördagförmiddag och skriver mötestabeller till min kampanj i Call of Cthulhu Dark Age... Det går onekligen att hitta på roligare saker, eller hur.
Jag kom att tänka på hur mötestabellerna används i diverse olika rollspel och hur man kan fullständigt demolera en bra mötestabell. I ADD (2nd ed.) använder man mötestabeller näst intill uteslutande för att få lite "rotation" på monstrena. SL få liksom ett litet verktyg för att med tärningens hjälp fixa lite variation i monsterfloran..... Då Games Workshop fortfaraned gav ut saker till Warhammer FRPG fanns en liten expansion som hette "Middenheim". Här använder man mötestabeller i kombination med händelsetabeller. Varje litet möte kan faktiskt leda till ett litet äventyr i sig. Problemet är bara att efter sisådär 5-10 möten har man gått igenom hela listan med alla dess möjliga följder. Tabellerna är för korta helt enkelt. Själv har jag länge använt mötestabeller för att skapa en känsla av att rollspelsvärlden "lever". Mötestabellen får så att säga simulera att saker och ting i världen inte står stilla. ALLT som händer är inte av relevans för "äventyret" man just håller på att lösa.

Men varför i herrans namn skall det vara så TRÅKIGT att sitta och skriva dessa fördärvade tabeller??? Hur många resultat ska man skriva in från början? risken är ju att samma resultat kommer upp var och vartannat spelmöte och JA, SL kan ju iofs bara slå en gång till eller hitta på något annat då MEN - Jag vill ha mötestabeller för att slippa hitta på saker. Jag vill lägga mitt krut på andra saker än att hitta på vem man NU möter i skogen /på vägen/ utanför utedasset....

Om det är någon som har idéer till vad man kan stöta på i Cthulhu Dark Age, får ni gärna meddela mig. ALLA förslag mottages tacksamt. Det är inte primärt monster och varelser som efterlyses utan andra små händelser som kan ge färg åt ett äventyr.

Är det sedan någon annan som önskar ett samarbete med undertecknad så får ni gärna höra av er. Kanske någon skulle vilja jobba tillsammans i en liten grupp för att skapa en bunt bra mötestabeller? När väl jobbet är gjort en gång slipper man en himla massa, eller hur?......

Tackar för ordet.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Folk som har udda och skrämmande vanor och hemligheter. Ett exempel på detta kan ju vara Lovecraft-novellen "The Picture in the House" -- inte direkt en mythos-historia, snarare bara en historia om en galning. Man kan tänka sig vandrande tiggarmunkar som vet mer om rollpersonerna och deras eventuella övernaturliga upplevelser än de anar, flagellanter i vars bönelitianor rollpersonerna kort tycker sig höra något... opassande (Iä! Shub-Niggurath!), små bondbyar där en lokal festlighet inte alls tycks särskilt kristlig och givetvis även helt jordiska bedragare, tokar och fanatiker.

entomophobiac

Low Prep High Play
Det finns faktiskt bara ett tillfälle som jag använt mötestabeller i någon utsträckning, och det är aldrig. (Fyndigt, va? ...)

Jag ser ingen mening med dem, eftersom de kan bryta stämningen väldigt abrupt och dessutom inte alltid är anpassade till det särskilda sammanhanget.

Tänk dig att du som Cthulhu-fåne måste hitta en zigenarkvinna som kan spå i kort i ett äventyr, och att denna individ råkar vara inskriven i mötestabellen. Vilka bisarra situationer kan inte det åstadkomma, om man slår fram zigenarkvinnan vid fel tillfälle?

Sak samma. Jag är själv en improvisatör som fullkomligen älskar att hitta på saker som konsekvenser av spelares handlingar eller som konsekvenser av brist på handling. Inte slå på tabeller. För ärligt talat - jag hatar tabeller, oavsett vilka tabeller det är.

Men, men. Du behöver mötestabeller till CoC: Dark Ages - inte min åsikt om att använda desamma. Jag kan ge dig några förslag; det ena mer klassiskt än det andra.

*Grupp korsriddare
*Tokig präst (som läst för mycket Mythos böcker och därför mumlar om än det ena än det andra)
*Fogdens män, som samlar in skatt
*Banditöverfall/rovriddare
*En by i uppror mot en utpekad "häxa"
*Ett stort, mörkt, halvraserat scout torn - vad gömmer sig i det?

Bla bla.