Nekromanti Hur är detta uttänkt egentligen?

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Varför slår man mot STY när man ska testa om ett ben brytes eller en lem amputeras? Varför inte TÅL egentligen?

Hur har ni (Neogames) resonerat när ni skrev den regeln?

Försök att inte se det som kritik... ni har säkert en bra anledning. Jag är väl bara för korkad för att klura ut den.

Duddmannen

Hero
Så här är detta uttänkt.

Jag skulle säga att STY är fysisk styrka och kroppens seghet/tuffhet mot fysiskt våld. TÅL är däremot motståndskraft och uthållighet mot ansträngning/sjukdomar. Därför används STY mot amputation och TÅL mot infektionerna som kommer av amputationen.

Jag gillar inte denna regel, har slaktat den.

Min regel är:
ta antalet kolumner man får från sin kroppsbyggnad (7 för kraftig), multiplicera med 2 (14 för kraftig), nu har vi ett helt nytt värde att slå emot.
Vissa raser (troll) kan få en viss modifikation, svårare att hugga av kanske...

Freelancer

Warrior
Antagligen har dom valt STY för att man kan nog tänka sig att benet har en viss styrka. Är man liten och spenslig (som jag är, har väl en 7-8 i STY i verkligheten) så bryts ben nog lite enklare än om man har 14-15 i STY. För antagligen har man nog en större och starkare benstomme än en som är liten o klen med svag benstomme.

TÅL skulle väl isåfall användas för att se hur mycket stryk benet tål innan det bryts, men STY passar faktiskt bättre...

GrottrolletNaug

Swashbuckler
STY = Muskler = Skydd

Muskler är segare och hårdare och svårare att skära eller slå igenom än till exempel fett.
Det som finns emellan huden och benet är generellt sett muskler och/eller fett.

Eftersom muskler är segare än fett så är det svårare att nå benet om man har mer och/eller grövre muskler.

mer STY -> Mer muskler -> Mer skydd för ben.

Frågor ? tankar ? våldsamma känsluttryck ?

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: STY = Muskler = Skydd [OT]

"Frågor ? tankar ? våldsamma känsluttryck ?"

Kom på en grej. Om man slår sönder alla (många) muskler i valfri kroppsdel borde nästan STY minska något steg... exempelvis hugger av bicepsen. Muskelskador är väl liksom farliga...?

Fast då borde man egentligen göra om skadetabellen, eller egentligen inte med tanke på att det mesta som penetrerar huden träffar muskler... äh!

Bara en tanke.

(och bara för att få ett våldsamt känslouttryck så hoppar jag självfallet upp på bordet, sliter av mig tröjan, tar en tennisracket och slår sönder monitorn)

krazhnaya

Veteran
Re: STY = Muskler = Skydd [OT]

En annan kul grej är juh att om man inte har turen på sin sida (läs: "får ett svärdshugg i armen") så går ett antal senor av o då kan man lika järna kapa armen helt... /images/icons/smile.gif