Nekromanti Hur är en bra hisspitch?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
MODERERING

Nu tror jag inte att vi kommer längre här. Återgå till att diskutera hur en bra hisspitch ska se ut, istället för att diskutera bilders förhållande till en hisspitch.

Ha en trevlig lördag!

Quadrante

Grisbonde
krank;n313498 said:
Alltså jag lovar, det här blir sista inlägget från mig, sen kan du försöka hitta på någon ytterligare anledning till att du hade rätt egentligen helt fritt utan att riskera att jag kommer och krånglar.
Verkar som du inte läser så bra. Jag svarar på den centrala frågeställningen: "Hur förklarar man sådant som egentligen handlar om personliga preferenser (vad som är enkla regler för mig behöver till exempel inte vara det för dig) på ett begripligt sätt för en okänd mottagare?" Och ger svaret att en bild är den bästa hisspitchen. Du läser det som en teckning, men missar att läsa det som det sägs. Att det ska skapa en bild, vilket jag förklarar i inläggen. Visst, jag utgår från att jag inte behövde förklara det självklara (att en bild kan skapas i ens inre).

luddwig

Lawful evil
Jag har klurat lite på det där med att ta upp en annan produkt i sin hisspitch. Tror inte att det finns en bästa metod där utan att det beror på det enskilda fallet. Desto mer känd den andra produkten är, och desto bättre den matchar din produkt, desto bättre borde den vara som referens. Som exempel har jag då och då sagt att Världsrymdens vagabonder är Star Wars men mindre episkt och mer övernaturligt. Jag upplever att det har funkat bra. Alla känner ju till Star Wars. Samtidigt har det känts en aning problematiskt. Som att jag satt upp vissa diffusa begränsningar och samtidigt gett vissa diffusa löften (I Star Wars utforskar man minsann inga gamla underjordiska komplex, där spränger man rymdbaser!).

zonk

muterad
luddwig;n313543 said:
Jag har klurat lite på det där med att ta upp en annan produkt i sin hisspitch. Tror inte att det finns en bästa metod där utan att det beror på det enskilda fallet. Desto mer känd den andra produkten är, och desto bättre den matchar din produkt, desto bättre borde den vara som referens. Som exempel har jag då och då sagt att Världsrymdens vagabonder är Star Wars men mindre episkt och mer övernaturligt. Jag upplever att det har funkat bra. Alla känner ju till Star Wars. Samtidigt har det känts en aning problematiskt. Som att jag satt upp vissa diffusa begränsningar och samtidigt gett vissa diffusa löften (I Star Wars utforskar man minsann inga gamla underjordiska komplex, där spränger man rymdbaser!).
Jag e nog skeptisk. Star Wars är så jädra stort att det liksom ... ja, "overpower" alla andra intryck. Och det kan nog vara lite polariserande oxå? Fast det är ju oxå en genväg av rang, och i hisspitchar är väl sådant precis det man vill ha. Typ, beskriva Alien som "Jaws, but in space" etc..

da_bohz

Swordsman
En tanke:
Om man är väl bevandrad i sin genre skulle man kunna börja pitchen med att helt enkelt fråga lyssnaren om dennes erfarenheter med genren.

Typ: "Vilka produkter föredrar du inom Sci-fi vad gäller rollspel, litteratur, film och TV?"
... eller klassikern: "Om jag säger Sci-fi, vad tänker du då?"

Oavsett vilket svar man får har man en grund för att beskriva sitt spel för just den här personen.

Är man mindre bevandrad kan man ju ge ett par alternativ, typ "Föredrar du Star Wars, Star Trek eller Firefly?"
(Alternativen ska då givetvis kunna jämföras någorlunda enkelt med ens egna produkt. Kan vara märkligt att ta med Doctor Who som exempel om ens produkt inte ens involverar tidsresor)