Nekromanti Hur är en bra hisspitch?

luddwig

Lawful evil
Hämtat från Svarte Faraonens tråd om Säljsnackets ångest.

gorillotaur;n311850 said:
Roten till problemet tycker jag är att så otroligt många rollspel presenteras med en massa snömos. Alla nya fantasyspel beskrivs typ så här: ”spelet är perfekt för alla som vill ha filmisk action, stämningsfull magi och game of thrones-intriger. Passar lika bra för mäktiga episka kampanjer som för grisodling! Stridreglerna är snabba och enkla, med 100 sidor frivilliga tillägg. Reglerna är enkla och avancerade, och har ett unikt system med kroppspoäng, färdigheter och grundegenskaper. Världen är uråldrig och mystisk.”

Är man den typen av rollspelare som hänger här på wrnu så vet man att köpa ett sånt rollspel är att köpa grisen i säcken. Det har man redan gjort 100 gånger, så man vet också att grisen troligen varit död sedan 90-talet.

Så det stora mysteriet är inte varför rollspelare vill ha tydliga pitcher, utan varför så många kreatörer inte kan förklara vad det är de håller på att skapa.
Så om man nu ska skriva en hisspitch för sitt rollspel, vad ska vara med? Hur förklarar man sådant som egentligen handlar om personliga preferenser (vad som är enkla regler för mig behöver till exempel inte vara det för dig) på ett begripligt sätt för en okänd mottagare? Hur lång kan man göra sin hisspitch utan att den blir något annat än en hisspitch? Och hur ska man tänka kring jämförelser med andra produkter? Är det bra eller dåligt att använda andra produkter som riktmärken?

Quadrante

Grisbonde
Det enda jag kan komma på och det kräver att man är ensam i hissen med köparen: "Köp eller dö!"

Men bortser vi från det, så tänker jag nog att man kan gå samma väg som en del brädspel och kort beskriva egenskaper hos spelet. Vilken är spelmekaniken, vad skapar den för berättelser/stödjer för berättande. Men sen så är det väl oftast spelvärld man pratar om idag, mer än tekniken bakom (vilken ändå kan dumpas om man vill).

Leon

Leo carcion
Jag vet inte om det är en hisspitch, men så här beskriver vi Kopparhavets Hjältar:

VÄLKOMMEN TILL EN NY VÄRLD!

I det nya svenska rollspelet Kopparhavets Hjältar återvänder du till Kopparhavet och andra klassiker ur svensk rollspelshistoria. Du kan besöka magikerakademin i Kandra, gå vilse bland Pendons trånga gränder och spela smickelbräde bland Karabans hängande bazaarer. Om du vågar kan du trotsa feliciska kapare på Joriska havet, söka efter forntidens hemligheter längs Golwyndaravinens fördömda floddalar och låta dig invigas som solriddare bland tempelstädernas ziggurater? Men vad du än gör, undvik De Plockade i Andragossahavet, färdas inte österut över Dammvidderna mot Yndars utposter och Shamash hjälpe dig om någonsin beger dig in bland Grivelas hemsökta ruiner!

Spelvärlden Athos är en uråldrig och ärrad plats full av äventyr, intriger och skatter. Det är en värld där riddare söker ära, pirater byte och besvärjare uråldriga hemligheter. Vare sig du vill spela alv, anka eller minotaur bjuder Kopparhavets Hjältar på äventyr och rikedom för den som är modig nog att sätta segel och bege sig ut på dess förrädiska vatten. Den ger dig tillgång till en region full av äventyr, mysterier och möjligheter - Kopparhavet - med inspirerande beskrivningar och gott om lösa trådar och vita fläckar som du kan utforska med din spelgrupp.

Kopparhavets Hjältar är ett fullständigt rollspel på 196 sidor som använder reglerna från Hjältarnas Tid. Det introducerar nya värv som Riddare och Sjöfarare, nya folkslag som Anka, Vargfolk, Svartfalf och Minotaur, två nya magitraditioner och helt nya regler för sjöfart och sjöslag.

Spelet skrivs av Måns Broman och Leon Or. Tack vare ovärderligt stöd från rollspelsgiganter som Anders Blixt och Erik Granström kan vi återigen utforska och utveckla vad som döljer sig i Kopparhavet och längs dess kuster

Kopparhavets Hjältar beräknas kickstartas under andra kvartalet 2019.

– Måns och Leon

Quadrante

Grisbonde
Det den saknar är en beskrivning av systemet. Visst det antyds, men säger inget om vad det är och vad det vill uppnå.

Spelvärld pitchas däremot friskt.

luddwig

Lawful evil
Leon;n311874 said:
Jag vet inte om det är en hisspitch, men så här beskriver vi Kopparhavets Hjältar:
Det jag reagerar på är att det är väldigt många namn i texten. Det är antagligen vettigt i sammanhanget, eftersom Kopparhavets Hjältar ska locka folk som spelade i Ereb Altor. Frågan är om samma tillvägagångssätt skulle vara lika vettigt för ett helt nytt spel?

Vidare står det att Kopparhavets Hjältar använder reglerna från Hjältarnas Tid. Det är väldigt informativt för folk som har koll på Hjältarnas Tid, men säger absolut inget till den som är obekant med det spelet. Så bra på ett sätt, dåligt på ett annat, eller kanske bara bra för att folk som läser presentationen av Kopparhavets Hjältar får en anledning att spana in Hjältarnas Tid?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
En bra hisspitch ska:
* vara ett par meningar lång.
* förklara konceptet med spelet.
* förklara vad som är unikt med spelet.

Exempel: I det här spelet spelar man besättningen på ett rymdskepp som är förlorat i rymden utan chans till räddning. Medan resurserna gradvis minskar måste rollpersonerna fatta svåra beslut om vilka de vill hjälpa och vilka de kan lita på. Spelet använder ett system med unika kort som har olika funktioner beroende på när de spelas ut.

En bra hisspitch ska inte:
* innehålla plattityder som alla spelskapare påstår om sitt spel.
* innehålla storlekar och volymer.
* spä ut konceptet.

Exempel: Det här spelet har en fantastisk och genomtänkt värld med mängder av konflikter och uppslag till äventyr. Regelboken innehåller 250 sidor världsbeskrivning, 14 olika yrken och 165 besvärjelser. Stridsreglern är vältestade och är samtidigt snabba och otroligt realistiska. Du kan spela allting från tiggare i rännstenen till uråldriga magiker som rider på drakar.

(Och detta gäller om du vill sälja spelet till mig. Om du vill sälja det till någon annan kanske det är precis tvärtom.)

Bifur

Veteran
Utan att egentligen säga vad som är en bra pitch: ju mer konventionellt ett spel är desto svårare är det gissningsvis att pitcha. Det som sägs kommer att uppfattas som snömos även om det inte är det (utan att det för den skull behöver spegla spelets kvalité: den ena Härskarringen-pastichen kan vara fantastisk, den andra erbarmlig - båda pitcharna kommer låta lika utslätade).

Tant Ragnar

Gamle usling
En bra hisspitch lyfter fram den saken du älskar/är mest stolt över i ditt spel. Bonus om du känner din tänkta målgrupp väl nog för att ta upp saker som den kan tänkas gilla. Ta inte upp sådant som du inte älskade att skriva till ditt spel. Har du kommit på världens mest eleganta regelverk? Har du fantastiska illustrationer? Har du en bra världsbeskrivning? Prata om det och inte om det du tvingade dig själv att skriva (om det nu är magiskolor, färdigheter, grundegenskaper eller utrustningslistor).

Typ, hisspitchen till "blades in the dark" borde fokusera på regelmekaniken, då det är den snarare än världen som är bra.

Hisspitchen till kopparhavets hjältar signalerar tydligt att det i huvudsak rör sig om spelvärlden, och att målgruppen är de som kört mycket DoD. Reglerna är en bisak, typ, den bästa smaken av BRP och inte mer med det.

Mogger

Hipsteranka
Tant Ragnar;n311884 said:
Hisspitchen till kopparhavets hjältar signalerar tydligt att det i huvudsak rör sig om spelvärlden, och att målgruppen är de som kört mycket DoD. Reglerna är en bisak, typ, den bästa smaken av BRP och inte mer med det.
Exakt. Lyft fram spelets USP, eller raison d'etre. Att lyfta fram varje enskild del av spelet är verkligen inte nödvändigt.

MattiasLejbrink

Swordsman
Leon;n311874 said:

VÄLKOMMEN TILL EN NY VÄRLD!

I det nya svenska rollspelet Kopparhavets Hjältar återvänder du till Kopparhavet och andra klassiker ur svensk rollspelshistoria. Du kan besöka magikerakademin i Kandra, gå vilse bland Pendons trånga gränder och spela smickelbräde bland Karabans hängande bazaarer. Om du vågar kan du trotsa feliciska kapare på Joriska havet, söka efter forntidens hemligheter längs Golwyndaravinens fördömda floddalar och låta dig invigas som solriddare bland tempelstädernas ziggurater? Men vad du än gör, undvik De Plockade i Andragossahavet, färdas inte österut över Dammvidderna mot Yndars utposter och Shamash hjälpe dig om någonsin beger dig in bland Grivelas hemsökta ruiner!

Spelvärlden Athos är en uråldrig och ärrad plats full av äventyr, intriger och skatter. Det är en värld där riddare söker ära, pirater byte och besvärjare uråldriga hemligheter. Vare sig du vill spela alv, anka eller minotaur bjuder Kopparhavets Hjältar på äventyr och rikedom för den som är modig nog att sätta segel och bege sig ut på dess förrädiska vatten. Den ger dig tillgång till en region full av äventyr, mysterier och möjligheter - Kopparhavet - med inspirerande beskrivningar och gott om lösa trådar och vita fläckar som du kan utforska med din spelgrupp.

Kopparhavets Hjältar är ett fullständigt rollspel på 196 sidor som använder reglerna från Hjältarnas Tid. Det introducerar nya värv som Riddare och Sjöfarare, nya folkslag som Anka, Vargfolk, Svartfalf och Minotaur, två nya magitraditioner och helt nya regler för sjöfart och sjöslag.

Spelet skrivs av Måns Broman och Leon Or. Tack vare ovärderligt stöd från rollspelsgiganter som Anders Blixt och Erik Granström kan vi återigen utforska och utveckla vad som döljer sig i Kopparhavet och längs dess kuster

Kopparhavets Hjältar beräknas kickstartas under andra kvartalet 2019.

– Måns och Leon

Utan att uttala mig om spelet i övrigt (har inte hunnit läsa upp mig än) så tror jag ni ska vara försiktiga med att skriva den presumtive köparen på näsan hur hen kommer att uppleva spelet. Att spelet "bjuder mig på äventyr" eller är "inspirerande" är sådant jag måste få avgöra själv. Vad avses egentligen med "inspirerande beskrivningar"? Försök berätta i sak istället för värdeord. (Jag misstänker att det ni menar är allt det där episka som står i första stycket, i så fall har ni redan berättat det.)

Nu blev det lite specifikt här, men jag menar det som allmänt råd för hisspitcher. Show, don't tell.

Om jag tolkar det rätt verkar Kopparhavets hjältars hisspitch vara att det är en värld som de flesta av oss redan känner till (?) och älskar (?). Det är i så fall ett ganska starkt säljargument.

Om premissen är att folk förväntas känna till Kopparhavet redan och ha nostalgiska anknytningar till det (jag tolkar det så), då skulle i princip de fyra styckena ovan kunna sammanfattas till "Rollspel i Kopparhavet med Hjältarnas tid". Allt övrigt i ovanstående stycken skulle kunna infereras från den meningen?

Leon

Leo carcion
MattiasLejbrink;n311890 said:
Utan att uttala mig om spelet i övrigt (har inte hunnit läsa upp mig än) så tror jag ni ska vara försiktiga med att skriva den presumtive köparen på näsan hur hen kommer att uppleva spelet. Att spelet "bjuder mig på äventyr" eller är "inspirerande" är sådant jag måste få avgöra själv. Vad avses egentligen med "inspirerande beskrivningar"? Försök berätta i sak istället för värdeord. (Jag misstänker att det ni menar är allt det där episka som står i första stycket, i så fall har ni redan berättat det.)

Nu blev det lite specifikt här, men jag menar det som allmänt råd för hisspitcher. Show, don't tell.

Om jag tolkar det rätt verkar Kopparhavets hjältars hisspitch vara att det är en värld som de flesta av oss redan känner till (?) och älskar (?). Det är i så fall ett ganska starkt säljargument.

Om premissen är att folk förväntas känna till Kopparhavet redan och ha nostalgiska anknytningar till det (jag tolkar det så), då skulle i princip de fyra styckena ovan kunna sammanfattas till "Rollspel i Kopparhavet med Hjältarnas tid". Allt övrigt i ovanstående stycken skulle kunna infereras från den meningen?

Tack för feedbacken! Stämmer nog att det går att vara mer specifik - och texten ovan är förstås för lång för att egentligen vara en hisspitch. Skriva folk på näsan vill vi förstås inte och jag kan själv inte se det, men om du upplever att tilltalet är sådant så skall vi definitivt ta en titt igen.

"Inspirerande beskrivningar" hänger ihop med "vita fläckar" och "lösa trådar", och speglar hur vi skriver vårt kampanjmaterial.

Mogger

Hipsteranka
Den här tråden fick mig att fundera på att en hisspitch i sig kräver en målgrupp. jag tror inte att problemet är att spelen i sig är breda och kan göra allt, jag tror att det är skaparna som med sin hisspitch vill nå ut till alla!

En klassisk hisspitch var väl något en författare eller regissör skulle övertyga bolagsbossarna med i hissen. Alltså några kärnfulla meningar som får bossen att inse att det är den här här hästen ska vi satsat på! Vi har i allmänhet lite längre tid på oss än så, och behöver sällan övertyga snubben med pengarna om storheten i våra idéer. I fallet Kopparhavet ovan är det uppenbart att vår målgrupp är de som redan har en etablerad relation till Kopparhavet, och de som missade det den gången, och vill hoppa på nu! Samt att givetvis skapa ett spel som står på sina egna ben, men face it, det är betydligt svårare att vinna över folket om man börjar från noll. Vårt jobb är att se till att vi förvaltar arvet på ett bra sätt (och vi har inte fått någon kritik alls än så länge så det verkar rulla på fint :) ). Jag är ganska säker på att ett lakoniskt konstaterande att det rör sig om ""Rollspel i Kopparhavet med Hjältarnas tid" inte hade räckt. Det är lite som "en film som utspelar sig i Frankrike filmad med filmkamera". Och du hade inte fått något boss att kasta pengar på dig med det. Om du inte är Woody Allen.

Så våra hisspitchar blir ju lite annorlunda, beroende på vilket spel vi skapar och vilken målgrupp vi har. Svaret på frågan är alltså "en bra hisspitch gör målgruppen intresserad".

erikt

Hero
Måns;n311899 said:
Den här tråden fick mig att fundera på att en hisspitch i sig kräver en målgrupp. jag tror inte att problemet är att spelen i sig är breda och kan göra allt, jag tror att det är skaparna som med sin hisspitch vill nå ut till alla!

En klassisk hisspitch var väl något en författare eller regissör skulle övertyga bolagsbossarna med i hissen. Alltså några kärnfulla meningar som får bossen att inse att det är den här här hästen ska vi satsat på!
Eller åtminstone något som får dem tillräckligt intresserade för att de skall vilja veta mer.

Med andra ord, samma syfte som framsidan på en bok har. Ett bokomslag har inte som primärt syfte att sälja boken, utan att få folk som kan tänkas uppskatta den boken att plocka upp boken och titta närmare på den när de är i bokaffären.

Så ja, en hisspitch är till för att få den tänkta målgruppen tillräckligt intresserad för att titta närmare på produkten.
När man väl kommit så långt kan man gå in på detaljer.

Tant Ragnar

Gamle usling
OP luddwig: är det rent av så att du konkret funderar över en hisspitch till något befintligt spel? Säg till, så kanske vi i tråden kan hjälpa dig att spåna fram den perfekta hisspitchen!

luddwig

Lawful evil
Tant Ragnar;n311903 said:
OP luddwig: är det rent av så att du konkret funderar över en hisspitch till något befintligt spel? Säg till, så kanske vi i tråden kan hjälpa dig att spåna fram den perfekta hisspitchen!
Jo, jag tänker väl att jag borde ha en hisspitch till Världsrymdens vagabonder men det är skitsvårt att skriva något informativt och samtidigt säljande utan att fastna i floskler eller navelskåderi. Vad jag fått ihop hittills är följande. All slags konstruktiv kritik är välkommen.

Världsrymdens vagabonder är ett traditionellt bordsrollspel för rymdopera i retrostil, med spännande äventyr i en färgstark och farlig värld fylld av avancerad högteknologi och övernaturliga fenomen.

Här tar spelarna roller som frihandlare, förrymda fångar, pilgrimer, vrakplundrare, utforskare eller andra kringflackande individer. De kan vara humanoider, robotar eller någon av fem unika arter av rymdvarelser. Förutom ett urval av breda färdigheter kan rollfigurerna lära sig att bemästra olika övernaturlig konster. De kan även utrusta sig med allt från strålpistoler och antigravitationsbälten till cybernetiska implantat.

Spelets regler har en enkel grund. Resultatet av en handling bestäms normalt med ett slag med en tolvsidig tärning där tärningensresultatet plus ett fast värde jämförs med en svårighetsgrad. Samtidigt finns lite mer detaljerade regler för genrens nyckelområden, till exempel rymdfärder, samt för att ge spelarna intressanta val.

Förutom regler och information om spelvärlden innehåller Världsrymdens vagabonder många tips till spelledaren, till exempel om hur du bygger öppna äventyr med olika slags utmaningar. Kort sagt finns här allt du behöver för att uppleva spännande äventyr i retrorymden tillsammans med dina vänner.

luddwig

Lawful evil
Om jag ska vara självkritisk tycker jag att pitchen borde innehålla lite mer information om vad som faktiskt finns i spelvärlden. Den informationen skulle då kunna komma i första stycket efter "farlig värld". Att det finns högteknologi och övernaturliga fenomen framgår ju hur som helst av stycket efter.

'Världsrymdens vagabonder är ett traditionellt bordsrollspel för rymdopera i retrostil. Många valmöjligheter av yrken/roller och arter/raser. Regler med enkel grund baserat på fast värde plus T12. Kompletta regler samt information om rollspelsvärlden och dess möjligheter' ? Din text är det som står på baksidan av boken/boxen och som sådan är den bra. Själv vill jag absolut inte stå och dra en "hisspitch" om något! :)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
luddwig;n311905 said:
Vad jag fått ihop hittills är följande. All slags konstruktiv kritik är välkommen.
Det första jag tänker är att det där inte ser ut som en hisspitch – snarare en sammanfattning eller en baksidestext. En hisspitch ska i mina ögon vara kort och fokusera på det som är det häftigaste med spelet, det som är dess unika grej, som gör att jag ska spela just det spelet istället för alla andra spel jag har... Hisspitchens uppgift är inte att ge information om spelets olika delar, utan att skapa intresse så att man sedan kan bry sig tillräckligt för att tänka på detaljer om världen eller systemet.

Det jag får ut från din beskrivning och som jag tycker verkar coolt och som skulle passa i en hisspitch är typ:
  • Man åker runt i rymden, det är alltid coolt.
  • Både hightech och magi.
  • Ganska fläskig high camp retro-stil med "strålpistoler" och lite "anything goes"-retrostil. Lite Blixt Gordon-känsla.
Förutsatt att det är ett korrekt intryck så skulle jag nog göra en hisspitch i stil med:

"Ett retroscifispel där rollpersonerna åker runt i rymden med strålpistoler och äventyrar i en kitchen sink-setting fylld av cybernetik, utomjordingar och magi."

Nå't sånt.

När det gäller textens kvaliteter som baksidestext så skulle nog jag klippa "spelets regler har en enkel grund", för det säger alla spelskapare. Det betyder inget; kan man kalla Eon för ett spel som har ett "enkelt regelsystem" så betyder ordet "enkelt" inte längre något. Det är för urvattnat.

Jag saknar också något konkret kring vad man egentligen gör. "Åker runt i rymden" säger mig liksom ingenting. Vad är ett "äventyr" i det här sammanhanget? Är rollpersonerna problemlösare? Lönnmördare? Mördarhobos?