Nekromanti Hur är en bra hisspitch?

Leon

Leo carcion
Voldstagg13;n311909 said:
'Världsrymdens vagabonder är ett traditionellt bordsrollspel för rymdopera i retrostil. Många valmöjligheter av yrken/roller och arter/raser. Regler med enkel grund baserat på fast värde plus T12. Kompletta regler samt information om rollspelsvärlden och dess möjligheter' ? Din text är det som står på baksidan av boken/boxen och som sådan är den bra. Själv vill jag absolut inte stå och dra en "hisspitch" om något! :)

Koncist men kanske lite avskalat? Jag skulle också lyfta in lite mer om det som är specifikt för settingen (övernaturligheter t.ex.) och texten du har om de olika roller man kan spela.

Leon

Leo carcion
En lite kortare variant för KH. Fortfarande inte säker på om det är en hisspitch, men mer kondenserad:

"Ta rollen som en av Kopparhavets Hjältar och återvänd till svenska klassiker som Zorakin, Kandra, Felicien och Krilloan. Med en helt ny spelvärld, Athos, och den smidiga spelmotorn från Hjältarnas Tid, låter rollspelet Kopparhavets Hjältar dig uppleva vilda äventyr och lösa uråldriga mysterier som, bland annat, djärv piratanka, hänsynslös solriddare eller maktlysten besvärjare"

luddwig

Lawful evil
Leon;n311921 said:
"Ta rollen som en av Kopparhavets Hjältar och återvänd till svenska klassiker som Zorakin, Kandra, Felicien och Krilloan. Med en helt ny spelvärld, Athos, och den smidiga spelmotorn från Hjältarnas Tid, låter rollspelet Kopparhavets Hjältar dig uppleva vilda äventyr och lösa uråldriga mysterier som, bland annat, djärv piratanka, hänsynslös solriddare eller maktlysten besvärjare"
Det där blev ju bra. Just "smidig spelmotor" säger egentligen inte något. Jag tycker att det blir samma sak som det krank påpekar om "enkla regler" ovan. Hjältarnas Tid använder väl ett procentsystem så kanske någon kort koppling till det istället. I övrigt, som sagt, bra.

luddwig

Lawful evil
Voldstagg13;n311909 said:
Själv vill jag absolut inte stå och dra en "hisspitch" om något! :)
Helst inte jag heller men i princip är det väl det jag gör ändå Grottröj efter Grottröj. :p

entomophobiac

Low Prep High Play
luddwig;n311867 said:
Så om man nu ska skriva en hisspitch för sitt rollspel, vad ska vara med? Hur förklarar man sådant som egentligen handlar om personliga preferenser (vad som är enkla regler för mig behöver till exempel inte vara det för dig) på ett begripligt sätt för en okänd mottagare? Hur lång kan man göra sin hisspitch utan att den blir något annat än en hisspitch? Och hur ska man tänka kring jämförelser med andra produkter? Är det bra eller dåligt att använda andra produkter som riktmärken?
Min personliga preferens är att aldrig sälja sitt eget spel baserat på andra produkter, någonsin. Det är vanligt att säga A + B. Typ, Dungeons & Dragons, in space! Men den sortens saker förutsätter att du och den du pitchar till har samma bild av vad Dungeons & Dragons är, exempelvis, vilket inte nödvändigtvis är fallet. Med tanke på hur många saker vi kan vara oense över bara på det här forumet så är ju den vidare verkligheten en grogrund för ännu större oenigheter. Så det blir sällan den genväg det rimligtvis borde vara.

Jag skulle ge följande tips (med utångspunkt från mina egna preferenser, givetvis):
- Använd en identitetsbild. En bild som fångar min uppmärksamhet och berättar mer än tusen ord vad just *ditt* spel handlar om.
- Undvik egennamn. Du är inte Tolkien.
- Undvik floskler. "Episk fantasyvärld". "Värld full av äventyr". "En tid för hjältar". Känner du igen det väl, använd det inte.
- Berätta om upplevelser som bara ditt spel kan erbjuda.
- Why, Who, Where, When, What, How? (5W+H) Du måste inte täcka in alla, men dessa frågor bör läsaren få svar på, eller själv börja ställa.
- Skapa mysterium. Ge mig något att vilja upptäcka. Ett frågetecken som gör att jag vill gräva vidare.

Har själv gjort ett stort misstag två år i rad genom att försöka skriva presentationsblurbs till GothCon-foldern innan scenariot varit riktigt färdigskrivet/-designat. Detta har lett till att introduktionstexterna inte är helt genomtänkta för vad scenariot i slutänden blivit.

Så det är en annan sak: var säker på att du vet vad du levererar. Kalla exempelvis inte ett spelsystem enkelt för att DU råkat spela med det senaste tio åren. Försök förstå vad de oinvigda tycker.

luddwig

Lawful evil
krank;n311917 said:
Det första jag tänker är att det där inte ser ut som en hisspitch – snarare en sammanfattning eller en baksidestext. En hisspitch ska i mina ögon vara kort och fokusera på det som är det häftigaste med spelet, det som är dess unika grej, som gör att jag ska spela just det spelet istället för alla andra spel jag har... Hisspitchens uppgift är inte att ge information om spelets olika delar, utan att skapa intresse så att man sedan kan bry sig tillräckligt för att tänka på detaljer om världen eller systemet.

Det jag får ut från din beskrivning och som jag tycker verkar coolt och som skulle passa i en hisspitch är typ:
  • Man åker runt i rymden, det är alltid coolt.
  • Både hightech och magi.
  • Ganska fläskig high camp retro-stil med "strålpistoler" och lite "anything goes"-retrostil. Lite Blixt Gordon-känsla.
Förutsatt att det är ett korrekt intryck så skulle jag nog göra en hisspitch i stil med:

"Ett retroscifispel där rollpersonerna åker runt i rymden med strålpistoler och äventyrar i en kitchen sink-setting fylld av cybernetik, utomjordingar och magi."

Nå't sånt.

När det gäller textens kvaliteter som baksidestext så skulle nog jag klippa "spelets regler har en enkel grund", för det säger alla spelskapare. Det betyder inget; kan man kalla Eon för ett spel som har ett "enkelt regelsystem" så betyder ordet "enkelt" inte längre något. Det är för urvattnat.

Jag saknar också något konkret kring vad man egentligen gör. "Åker runt i rymden" säger mig liksom ingenting. Vad är ett "äventyr" i det här sammanhanget? Är rollpersonerna problemlösare? Lönnmördare? Mördarhobos?
Sant. Jag följde i Kopparhavsgängets fotspår och skrev en baksidestext, fast det kan också behövas i framtiden.

I övrigt tycker jag att du fångat kärnan bra och din hisspitch är inte alls dum även om jag skulle vilja byta ut kitchen sink-setting mot något svenskt uttryck.

Vidare håller jag med dig, enkelt är urvattnat. Kanske är det nog så bra att bara ha det korta exemplet på den grundläggande resolutionsmekaniken.

Och ja, det är absolut vettigt att konkretisera vad rollfigurerna egentligen gör, vilket egentligen är upp till spelgruppen men att hanka sig fram som fraktpiloter eller vara någon slags frilansande problemlösare är huvudspåren.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Leon;n311921 said:
En lite kortare variant för KH. Fortfarande inte säker på om det är en hisspitch, men mer kondenserad:

Det där tycker jag är mycket bättre och som du säger betydligt mer kondenserat.

Något jag funderar på, men absolut inte är säker på, är det här med tilltalet. Jag är inte helt säker på att ett direkt på:igt och uppmanande tilltal verkligen är så tilltalande, och framför allt är min magkänsla att det inte funkar jättebra i hisspitchar. Men här kan det verkligen handla om personlig smak; att jag personligen automatiskt blir avtänd av den sortens tilltal.

Jag hade nog nästan föredragit ett mer... "neutralt", beskrivande tilltal men som fortfarande låter entusiasmen lysa igenom. Typ:
"I Kopparhavets Hjältar är rollpersonerna äventyrare som reser runt i spelvärlden Athos, där man bland annat hittar klassiska svenska rollspelsplatser som Zorakin, Kandra, Felicien och Krilloan. Det är uråldriga mysterier med piratankor, solriddare och besvärjare – världen är bekant men också ny, och tanken är att spelet ska kännas lite så som man minns sina första Drakar och Demoner-äventyr".​

(Jag håller som synes inte alls med om att det är något dåligt att sälja sin produkt genom att nämna en annan produkt – framför allt inte när ens produkt ju ändå nånstans har som del av sin grej att påminna om en annan produkt).

Jocke

Man med skägg
Jag tycker inte heller att det är dåligt att ta upp en annan produkt i sin hisspitch. Det ger lyssnaren något att förhålla sig till. Vad påminner produkten om och hur är den annorlunda?

Tydligen ska ju Alien ha hisspitchats som ”Jaws, in space”. Vet inte om det är sant och det är ju inte en toppen beskrivning av Alien, men det förklarar ju varför man ska kolla in Alien på rätt sett.

Jag vill gärna veta vad man ska göra i spelet också. Är rollpersonerna tänkta att vara Big Damn Heroes? Mördarsluskar? Ockulta utredare? Gängmedlemmar? Etc.

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Jag tycker att en hisspitch ska vara kort, berätta vad spelets ”grej” är och få en nyfiken på mer. Såhär skriver vi till MÖRK BORG:

En doom metal-skiva i spelform. Lätt på regler. Tung på art. MÖRK BORG är nattsvart artpunk/osr om olycksaliga satar på jakt efter förlåtelse eller de sista rikedomarna i en värld som obönhörligen störtar mot sin egen undergång. En konstbok du kan spela.

Nån gång har jag beskrivit det som ”tänk darkest dungeon och dark souls fast mindre hoppfullt”

Leon

Leo carcion
krank;n311961 said:
Det där tycker jag är mycket bättre och som du säger betydligt mer kondenserat.

Något jag funderar på, men absolut inte är säker på, är det här med tilltalet. Jag är inte helt säker på att ett direkt på:igt och uppmanande tilltal verkligen är så tilltalande, och framför allt är min magkänsla att det inte funkar jättebra i hisspitchar. Men här kan det verkligen handla om personlig smak; att jag personligen automatiskt blir avtänd av den sortens tilltal.

Jag hade nog nästan föredragit ett mer... "neutralt", beskrivande tilltal men som fortfarande låter entusiasmen lysa igenom. Typ:
"I Kopparhavets Hjältar är rollpersonerna äventyrare som reser runt i spelvärlden Athos, där man bland annat hittar klassiska svenska rollspelsplatser som Zorakin, Kandra, Felicien och Krilloan. Det är uråldriga mysterier med piratankor, solriddare och besvärjare – världen är bekant men också ny, och tanken är att spelet ska kännas lite så som man minns sina första Drakar och Demoner-äventyr".​

(Jag håller som synes inte alls med om att det är något dåligt att sälja sin produkt genom att nämna en annan produkt – framför allt inte när ens produkt ju ändå nånstans har som del av sin grej att påminna om en annan produkt).
Tack Krank, förstår hur du tänker men tror ändå att ett direkt tilltal känns tydligare för läsaren. Säkert personlig smak som du säger.

Tack för förslaget och feedbacken :)

Leon

Leo carcion
pappa;n311971 said:
Jag tycker att en hisspitch ska vara kort, berätta vad spelets ”grej” är och få en nyfiken på mer. Såhär skriver vi till MÖRK BORG:

En doom metal-skiva i spelform. Lätt på regler. Tung på art. MÖRK BORG är nattsvart artpunk/osr om olycksaliga satar på jakt efter förlåtelse eller de sista rikedomarna i en värld som obönhörligen störtar mot sin egen undergång. En konstbok du kan spela.

Nån gång har jag beskrivit det som ”tänk darkest dungeon och dark souls fast mindre hoppfullt”
Klockrent och skoningslöst :)

Dilandau

Myrmidon
Jocke;n311967 said:
Jag tycker inte heller att det är dåligt att ta upp en annan produkt i sin hisspitch.
Förutom att det kan strida mot marknadsföringslagen om produkten är ett registrerar varumärke. Beroende på hur hisspitchen används då.

Khan

Kondottiär
pappa;n311971 said:
Det där tror jag mycket på. En mening där man jämför med något annat, tror inte man ska vara rädd för det. Enligt en gammal skröna var tydligen hisspitchen för första Alien "Jaws, but in space".

pappa;n311971 said:

Jag tycker bättre om "en konstbok du kan spela" än "en doom metal-skiva i spelform", det första är mer begripligt för mig. Samtidigt förstår jag att det kan vara det omvända för någon annan, vilket gör båda meningarna relevanta.?

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Voldstagg13;n311992 said:
Jag tycker bättre om "en konstbok du kan spela" än "en doom metal-skiva i spelform", det första är mer begripligt för mig. Samtidigt förstår jag att det kan vara det omvända för någon annan, vilket gör båda meningarna relevanta.?
Jag tänker att de tjänar två lite olika syften.
"En konstbok du kan spela" pratar om formatet och dispositionen
"En doom metal-skiva i spelform" handlar ju bara om ton och stil.

Jocke

Man med skägg
gorillotaur;n311988 said:
Förutom att det kan strida mot marknadsföringslagen om produkten är ett registrerar varumärke. Beroende på hur hisspitchen används då.
Så länge du använder den till att pitcha ditt spel med behöver di bog inte oroa dig för sånt. Men det är klart att du inte kan skriva om nån annans varumärke på baksidan av boken eller så.

entomophobiac

Low Prep High Play
pappa;n311971 said:

För mig är bilderna det som säljer MÖRK BORG. Ser det som ett förstadagsköp bara för att det är snyggt och tilltalar mig som inspiration för det jag spelleder just nu. Tycker även att referenserna till Darkest Dungeon och Dark Souls känns mer billiga än relevanta, även om jag förstår "knorren" de får och därför kan medge att det är en ren smaksak.

entomophobiac

Low Prep High Play
Khan;n311991 said:
En mening där man jämför med något annat, tror inte man ska vara rädd för det. Enligt en gammal skröna var tydligen hisspitchen för första Alien "Jaws, but in space".
Hur många du känner har förklarat Alien på det sättet? Att en filmförläggare vill höra referenser till bästsäljare är ju inte samma sak som att en biotittare vill göra det. Inte nödvändigtvis.

pappa;n311995 said:
Jag tänker att de tjänar två lite olika syften.
"En konstbok du kan spela" pratar om formatet och dispositionen
"En doom metal-skiva i spelform" handlar ju bara om ton och stil.
Jag förstår. Fast det är fortfarande "en konstbok du kan spela" som skulle få mig att titta på spelet, man triggas ju av olika saker? (även fast jag lyssnat en del på Candlemass genom åren).

luddwig

Lawful evil
Tant Ragnar;n311911 said:
Vilka två saker älskar du mest med vrv?
Jag älskar mixen av retro-scifi och det övernaturliga. Det skapar så många möjligheter både för spelarna (möjligheter att skapa väldigt speciella rollfigurer och ta sig an utmaningar på väldigt olika sätt) och spelledaren (möjligheter att skapa väldigt intressanta utmaningar för rollfigurerna).

Jag älskar också sammansättningen av reglerna. De tar bara några minuter att förklara, flyter på bra under spel, innebär ingen komplicerad matematik eller ohanterliga tärningspölar men är samtidigt tillräckligt detaljerade för att ge många valmöjligheter och en skön stadga till spelet.