Hur är det nu en del folk på det här forumet brukar säga...? Något i stil med att skräck inte är en genre utan en känsla, och att själva skräcken i skräckrollspelande ligger i äventyren, eller ännu bättre, sessionerna, inte själva spelen. Det går alltså utmärkt att spela skräck i ditt gamla vanliga fantasy/sci-fi/western-spel.
Vissa andra skulle också säga att det finns flera nackdelar med att försöka skrämmas med ett uttalat skräckrollspel. Dels förväntar sig spelarna att bli skrämda, och stålsätter sig (vissa andra skulle förstås säga att vill man bli skrämd blir man lättare mottaglig för känslan), dels är skräckregler ett abstraherande av skräckkänslan och plockar bort den från spelarna. Du kan alltså skrämma rollpersonen, men inte rollpersonens spelare.
Att skrämma sina spelare kräver övning, tror jag. Jag har aldrig lyckats skrämma dem. Skräck är galet svårt. Men det går att fejka med att få dem paranoida och nervösa, men riktig skräck har jag aldrig lyckats med. Fast det kanske beror på att jag inte är världens bästa SL.
Nåvälan. Skall det finns någon poäng med detta svamlande bör den komma nu: Skräckrollspelen du kan köpa i butiken har egentligen inget gemensamt än att de säger sig vara skräckrollspel. Alla rollspel kan erbjuda skräckupplevelser. Alltså måste du titta på hur och var du vill skrämma dina spelare och deras rollpersoner, och därefter leta upp ett spel som passar.
Vanliga skräckrollspel bland många andra är:
KULT - Svensk klassiker som erbjuder gore och slamsor för den som vill, eller ångest och inre demoner för den som vill det.
Call of Cthulhu - Detektivskräck under Howard Philips Lovecrafts 1920-tal. Utomjordingar och uråldriga bestar, som driver dig till vansinne bara av att betrakta dem. I Call of Cthulhu vinner du aldrig.
Vampire - Det har diskuterats huruvida det är ett skräckrollspel eller inte, men det förekommer Vampire-diskussioner på skräckrollspelsforumet, och det räcker för mig. Har hittils inte spelat det själv, så jag vet inte vad det handlar om, rent skräckmässigt.
Och du trodde att jag var klar. Ånej, svamlet fortsätter:
Men som sagt, du måste inte köpa ett skräckrollspel för att skrämmas. Tycker du att westernskräck vore grymt häftigt ska du ju givetvis investera i Western, och inte i Vampire. Skräckbitn kan du ordna själv (det finns massor av bra tips och diskussioner på forumet, även om många av de diskussionerna slutat med rena argumentationstekniksdueller, gör en sökning!).