Hur är spelbarheten i AGE-systemet?

Rangertheman

Myrmidon
Jag funderar på att backa Green Ronin's Cthulhu Awakens RPG. Hur smidigt är AGE-systemet det använder? Jag har varken läst eller testat något AGE-baserat spel. Det verkar hyfsat enkelt och "ur vägen" men jag har lärt mig att skenet kan bedra.

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag länkar till min tråd om The Expanse, som använder systemet: https://www.rollspel.nu/threads/the-expanse-roleplaying-game.78364/

Min känsla utan att ha spelat det är att det sköter mycket genom abstraktion och är väldigt skalbart. Tyckte Expanse-varianten var förvånansvärt intressant och är lite halvvägs in i prepp inför minikampanj.

Men jag tror @Minimoni spelat med det under en tid?

Bifur

Veteran
Jag har inte heller testat utan bara läst i The Expanse-versionen. Tycker det verkar enkelt och lättanvänt även om jag kan bli skeptisk till alla effects man kan välja på och nivåer på talents. Där hade jag nog gärna sett något mindre differentierat. Men annars verkar det som sagt enkelt.

entomophobiac

Low Prep High Play
Tycker det verkar enkelt och lättanvänt även om jag kan bli skeptisk till alla effects man kan välja på och nivåer på talents. Där hade jag nog gärna sett något mindre differentierat.
Tipset i någon Reddit-tråd var att strunta i alla specifika stunts och endast köra med de som är markerade som Basic i listorna. Då sänks antalet från en miljard stunts till typ en handfull och blir genast mycket mer överskådligt.

Minimoni

Homelander
Jag länkar till min tråd om The Expanse, som använder systemet: https://www.rollspel.nu/threads/the-expanse-roleplaying-game.78364/

Min känsla utan att ha spelat det är att det sköter mycket genom abstraktion och är väldigt skalbart. Tyckte Expanse-varianten var förvånansvärt intressant och är lite halvvägs in i prepp inför minikampanj.

Men jag tror @Minimoni spelat med det under en tid?
Jag är tyvärr inte en bra källa gällande hur bra regelsystemet till The Expanse är. Detta då jag mer eller mindre alltid slänger ut hela originalreglerna till alla rollspel och använder eller skapar egna. Men jag har trots allt läst reglerna till The Expanse även om jag inte använt dem själv och min uppfattning är som din. Det mesta är som du säger ”förenklat” och sker mycket riktigt via abstraktion. Ävem rymdstriderna är väldigt enkla, även om just rymdstrider inte är relevant för trådens frågeställning.

clarence redd

FrostByte Books
Jag satt också och tummade på The Expanse idag och funderade på hur reglerna kunde vara. Vilka andra spel använder sig av AGE-motorn?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Min erfarenhet är rätt begränsad. Spellett en omgång med reglerna från Dragon Age, men det räckte nästan för att se samma tendens som en kompis gjorde i kampanj med samma regler: stunts kan dyka upp rätt ofta, och ibland få lite knasiga effekter. Kompisen tyckte det blev väldigt samma lika i längden, och såg en del analysparalys vill jag minnas.

Minns inte detaljerna nu, men tyckte Entos recension av The Expanse pekade mot att de var bekanta med de problemen och filat lite på upplägget för att det skulle flyta bättre i de senare spelen.

CapnZapp

Myrmidon
Jag funderar på att backa Green Ronin's Cthulhu Awakens RPG. Hur smidigt är AGE-systemet det använder? Jag har varken läst eller testat något AGE-baserat spel. Det verkar hyfsat enkelt och "ur vägen" men jag har lärt mig att skenet kan bedra.
Min erfarenhet är av Dragon AGE som gavs ut fem levlar i taget.

Första regelboken var väldigt lovande, tyvärr visade det sig snabbt att designteamet hade inte tagit höjd för balans på alla levlar.

Med andra ord, systemet bryter ihop strax efter level 5. Ingen känsla alls av att efterlikna hur strid känns i dataspelet.

En kraftig besvikelse. Chris Pramas kan bättre.

Reglerna hade behövs designats redan från början för att funka på alla levlar. Men det var uppenbart att level 1-5 hade skrivits utan tanke på hur balansen skulle upprätthållas när väl systemet utökades till fler levlar...

Betyg: Undvik

CapnZapp

Myrmidon
Tror att Dragon Age-tolkningen använder det. Finns också några olika genrespel, som Modern AGE och Fantasy AGE. Några till också.
AGE gavs ursprungligen ut som Dragon Age.

Först efter Dragon Age kom Green Ronin sig för att ta bort Dragon Age specifika referenser och renodla regelmotorn, och kalla de allmänna fantasyspelreglerna AGE.

Rickard

Urverk speldesign
Nu har jag bara läst Dragon Age, men det är ett helt vanligt regelsystem utan några direkta innovationer. Den enda USP:n jag kommer ihåg, rent regelmässigt, är stunt die (eller av den nu kallades), där en tärning av de färdighetstärningar man slår (i strid) genererar poäng som man kan använda för att göra specialmanövrar, exempelvis knuffa någon. Tämligen harmlösa effekter, egentligen, men spelidén är riktigt snygg. Använde det till mitt taktiska spel Thrice.

Dr_Dängrot

Myrmidon
Nu har jag bara läst Dragon Age, men det är ett helt vanligt regelsystem utan några direkta innovationer. Den enda USP:n jag kommer ihåg, rent regelmässigt, är stunt die (eller av den nu kallades), där en tärning av de färdighetstärningar man slår (i strid) genererar poäng som man kan använda för att göra specialmanövrar, exempelvis knuffa någon. Tämligen harmlösa effekter, egentligen, men spelidén är riktigt snygg. Använde det till mitt taktiska spel Thrice.
Tärningen kallades dragon die vill jag minnas .

Man slog 2t6+ dragon die och om man fick par på de tärningar som inte var dragon die så fick man så många stunt poäng som dragon die visade. Det fanns utöver strids stunts även social stunts och adventure stunts har jag för mig

Jag vill även minnas att det fans tasks som krävde att man samlade ihop ett antal poäng med dragon die för att lösa dom tex dyrka ett lås du måste ha ett lyckat slag men utöver det samla 9 poäng sammanlagt på Dragon die .

Bolongo

Herr Doktor
Man slog 2t6+ dragon die och om man fick par på de tärningar som inte var dragon die så fick man så många stunt poäng som dragon die visade. Det fanns utöver strids stunts även social stunts och adventure stunts har jag för mig
Det mer generiska Fantasy AGE är samma förutom att du kan få par på vilka två av de tre tärningarna som helst, så det blir lättare att få stunt points.

Dr_Dängrot

Myrmidon
Det mer generiska Fantasy AGE är samma förutom att du kan få par på vilka två av de tre tärningarna som helst, så det blir lättare att få stunt points.
Det kanske var så det funkade i dragon age också . Det är väldigt längesedan jag spelade dragon age så minnet när lite dimmigt.