G
Guest
Guest
Eftersom intresset verkar stort angående hur man bygger upp trovärdighet och stämning i en rollspelskampanj, tycker jag vi startar diskussionen igen. Det var kul att så många var med i debatten också.
Begränsningar i Ras-Klass. Det är viktigt med vissa begränsningar vad gäller Ras-Klass för att skapa "liv och trovärdighet" i en kampanj. Begränsningar ÄR INTE samma sak som förbud. Halfling Paladins, Dwarven Wizards/Sorcerers, Half-Orc Monks, etc, bör vara väldigt sällsynta i ex.vis Forgotten Realms. Med det menas att de som NPC´s bör ha rejäla begränsningar i sin frekvens. För PC´s är det givetvis ok att spela vilken kombination som helst, enligt reglerna, men DM bör be spelaren ifråga att fundera ut en trovärdig bakgrundshistoria för att ge kampanjen liv, inte minst för de andra spelarna och DM själv.
Samma ska gäller multiclassing. Det finns klasser som helt enkelt inte är trovärdiga kombinationer. Ett exempel kan vara Monc-Wizard. Även här bör man arbeta in någon form av begränsning för NPC´s, och krav på detaljerad bakgrund från PC´s. Ni har säkert fler exempel på olämpliga kombinationer vad gäller multiklassande.
Husregler. Personligen tycker jag D&D är väldigt bra som det är. Jag tycker husregler ofta försämrar och gör det krångligare än man först tror. Ta bara all tid man måste lägga ner på att ändra reglerna! Tid som kan användas till att bygga sin kampanjvärld och läsa in äventyr. Jag tycker också att många husregler som diskuterats här på forumet har varit så pass "starka" att de drastiskt förskjuter balansen i spelet. Då måste man ändra på andra håll också rimligtvis, och vips har man en krånglig situation igen som man först ville undvika. Jag tycker husregler bör fokusera på skapandet av PC, medan själva spelsystemet bör lämnas ifred så mycket som möjligt.
Slutligen vill jag säga att jag är besviken på den moderator som låste förra tråden. Det är underligt att en person som först är med och diskuterar en tråd med flera, långa inlägg under flera dagar sedan låser tråden så fort hans egna åsikter möter motstånd.
Och kom ihåg...."Keep Faerun free of Halfling-Paladins...please!"
CALIGULA
Begränsningar i Ras-Klass. Det är viktigt med vissa begränsningar vad gäller Ras-Klass för att skapa "liv och trovärdighet" i en kampanj. Begränsningar ÄR INTE samma sak som förbud. Halfling Paladins, Dwarven Wizards/Sorcerers, Half-Orc Monks, etc, bör vara väldigt sällsynta i ex.vis Forgotten Realms. Med det menas att de som NPC´s bör ha rejäla begränsningar i sin frekvens. För PC´s är det givetvis ok att spela vilken kombination som helst, enligt reglerna, men DM bör be spelaren ifråga att fundera ut en trovärdig bakgrundshistoria för att ge kampanjen liv, inte minst för de andra spelarna och DM själv.
Samma ska gäller multiclassing. Det finns klasser som helt enkelt inte är trovärdiga kombinationer. Ett exempel kan vara Monc-Wizard. Även här bör man arbeta in någon form av begränsning för NPC´s, och krav på detaljerad bakgrund från PC´s. Ni har säkert fler exempel på olämpliga kombinationer vad gäller multiklassande.
Husregler. Personligen tycker jag D&D är väldigt bra som det är. Jag tycker husregler ofta försämrar och gör det krångligare än man först tror. Ta bara all tid man måste lägga ner på att ändra reglerna! Tid som kan användas till att bygga sin kampanjvärld och läsa in äventyr. Jag tycker också att många husregler som diskuterats här på forumet har varit så pass "starka" att de drastiskt förskjuter balansen i spelet. Då måste man ändra på andra håll också rimligtvis, och vips har man en krånglig situation igen som man först ville undvika. Jag tycker husregler bör fokusera på skapandet av PC, medan själva spelsystemet bör lämnas ifred så mycket som möjligt.
Slutligen vill jag säga att jag är besviken på den moderator som låste förra tråden. Det är underligt att en person som först är med och diskuterar en tråd med flera, långa inlägg under flera dagar sedan låser tråden så fort hans egna åsikter möter motstånd.
Och kom ihåg...."Keep Faerun free of Halfling-Paladins...please!"
CALIGULA