Nekromanti Hur övertala ens spelare att spela cowboy ;)

Har nyligen köpt western, men hade inte så super stora förväntningar på spelet eftersom jag egentligen inte gilla(de) western miljön. Men eftersom spelet är så billigt nu och för att jag hörde utav en spelarkompis att det typ var ett utav de bästa rollspelen som skrivits i Sverige så tänkte jag: Va fan, jag köper det. Måste säga att jag blev grymt positivt överraskad :gremlaugh: Det spelet fick mig helt klart att få mersmak för den Amerikanska western :gremgrin:

Men, nu kommer problemet: mina spelare verkar reagera ganska ljummet på spelet... så har ni några tips på hur man skulle kunna övertala dem? :gremwink:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Det lättaste torde vara att samlas en kväll och se lite Westernfilmer eller varför inte ett avsnitt av den utmärkta serien Deadwood som går på tv4 på fredagar klockan 22.25? Du skulle även kunna ladda ner något gammalt konventsäventyr ifrån Westerns hemsida och använda det som en introduktion. Komplett med färdiggenererade karaktärer och allt så det är bara att köra.

Storuggla

Champion
Det var då själve fan vad folk höjer Deadwood till skyarna. :gremsmile:
Nåja, en vis man sa engång att i Western kan man göra mycket:
En Hedlöst Klok Snubbe said:
Man kan råna banker, leka sheriff, råna tåg, skjuta folk i ryggen, ha dueller, rida runt tills man krockar med en kaktus, spotta i saloonens spottkopp, ha stora hattar, jaga mexikanska banditer, ha pinkertons i hälarna, jaga boskapstjuvar, slå falskspelare på nosen, leka bröderna Cartwright och (Luke Luke eller Blueberry om man nu hellre vill det), delta i våldsamma ranchkrig, leka Clint Eastwood (eller John Wayne), säga fula ord till indianerna, peta nybyggare mellan revbenen med pekfingret, hitta sju systrar till sju bröder, tjära och fjädra omfotingar, leta gammalt sydstatarguld, jaga bisonoxar, lägga fällor för bävrar, råna dilligenser och mycket mycket mer som jag inte kommer på just nu.
Alltså, man får råna banker! Och tåg! Det är ju ball! Lite Clint Eastwood, lite John Wayne... det är ju tufft!
Jag är nog den sämsta snubben att ge råd om hur man motiverar sina spelare, jag rockar loss på en stetsonhatt bara... :gremlaugh:

Storuggla, tagteam locking

Greymourn

Swordsman
Har du provat...

Jag vet att många har för vana att inte låta spelarna kika så mycket i regelböckerna. Om du är en av dem kanske du borde låta dina spelare få sig en rejäl titt. Som du redan själv konstaterat så är regelboken VÄLDIGT inspirerande.

Sedan finns ju alltid möjligheten att ändra spelvärlden efter dina spelare. Skulle de vara mer positivt inställda till att spela nybyggare, eller frihetskämpar/kolonisatörer under frihetskriget?

Skulle de hellre spela tidigt nittonhundratal med bootleggers, förbudstid och den stora depressionen.

Nackdelen med ovanstående alternativ är att folk som är ointresserade av western inte brukar vara ännu mindre intresserade av dessa perioder...

På mina spelare fungerade våld och några filmer med James Coburn i samband med ett rejält intag av Bourbon (en dryck som förövrigt bara smakar bra i sällskap av nyss nämnde Coburn eller någon av hans gelikar)

Re: Har du provat...

Vet ej om jag kan övertala dem... Men kan ju alltid försöka.

De tycker säkert att depressionen och sånt eftersom de verkar tycka om CoC så...

Jag vet inte rikigt om det är så bra idé att kolla på film och dricka bourbon :gremtongue: Eftersom vi inte träffas så ofta och när vi träffas så vill vi hålla på med rollspel... Antingen förbereda för rollspel eller också spela rollspel.

Att köra ett konvents äventyr till western låter som en bra idé så slipper man hålla på att ödsla en massa tid på att skapa rollpersoner och sånt. Möjligtvist så får de skapa nya rollpersoner om de vill ha mer personliga rollpersoner ifall det visar sig att de fastnar för spelet :gremgrin:

Rickard

Urverk speldesign
Re: Har du provat...

"De tycker säkert att depressionen och sånt eftersom de verkar tycka om CoC så..."
Annars så finns horrorwesternrollspelet Deadlands som beskrevs av de förra skaparna som "Spaghettiwestern with meat".. Där finns det monster, skräck, shamaner, galna vetenskapsmän (Wild, wild west), gyrokoptrar, martial artists, onda kulter och pokermagiker utöver den vanliga westernandan.. Det "braiga" är att man kan kombinera detta bakgrundsmodulerna till svenska Western..

/Han som har svårt att hitta stämning i western och vet inte hur han ska lägga upp scenariorna, för han är så fast i fantasytänkandet