Nekromanti Hur administrera spelledandet?

G

Guest

Guest
Igår träffades vår spelgrupp igen. Spelarna befinner sig mitt i en tung strid i en Orch-borg. Spelarna har 2 karaktärer var att hålla ordning på. Förbereda spells, förflyttning och försöka koordinera smart taktik.

Jag som DM hade 22 (!!!) personer att hålla koll på. Orcher är kanske inte de smartaste varelser, så visst är det mycket "pang på", men det här var ett väldrillat band, och dem leddes av en hövding. Det fanns även 2 intelligneta spellcasters i deras gäng.

Vad jag egentligen undrar över är hur ska man kunna hantera allt detta på ett praktiskt sätt? Vad har ni för knep&knåp för att framför allt skynda på spelet?

"Väl förbered" vet jag redan, jag vore mer tacksam för rent praktiska tips!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Min spontana reaktion blir nog: Är du inte klok? 22 personer i en strid? Och det är bara på ena sidan!

Det var egentligen allt jag hade att säga, men jag ska försöka ge något praktiskt tips också.

Det mest uppenbara är att se till att alla orcherna inte är på plats samtidigt. Om inte rollpersonerna stormar in i matsalen när alla orcherna sitter och äter lär de väl vara utspridda i borgen. Även om de hör striden behöver man inte hålla detaljkoll på deras rörelser utan bara låta dem dyka upp i rimlig takt vartefter deras kamrater biter i gräset. Om orcherna är så många kommer ändå inte alla komma åt att hacka på rollpersonerna, och vad de som står dåligt till sysslar med är kanske inte så jättenoga.

Men huvudtipset är att halvera antalet, minst! Lycka till.

/tobias

G

Guest

Guest
Nej, alla 22 fiender var inte inblandade i striden samtidigt, men larmet gick så alla 22 skulle ändå agera. Men som mest var det nog en 10-12 orcher samtidigt i striden, och tillsammans med 2 spellcasters blir det en hiskelig massa att hålla reda på.

Så tyvärr hjälpte inte ditt tips om att halvera antalet i just det här fallet.

Men jag är mest intresserad av hur man praktiskt bokför striden med många aktörer. Hur håller ni koll på när de olika spells går ut osv. Klottrar ni bara ner allt på ett pappersark, eller hur gör ni?

Organ

Out of time, out of mind
Vad har ni för knep&knåp för att framför allt skynda på spelet?
Ett knep för att förenkla bokhållningen är att du helt sonika bestämmer att dussin-orcerna bara tål en träff var, på det sättet slipper du hålla reda på deras HP. En standard-orc tål bara 4,5 poäng, vilket inte alls är svårt att komma upp i med en attack, så det är inte att bolla allt för mycket med verkligheten. Om du tycker att de blir för svaga på det sättet kan du alltid slänga åt dem en extra AC-poäng eller nått som kompensation.

Men jag är mest intresserad av hur man praktiskt bokför striden med många aktörer. Hur håller ni koll på när de olika spells går ut osv. Klottrar ni bara ner allt på ett pappersark, eller hur gör ni?
Att använda papper och penna är nog enda sättet om du vill hålla ordning på orc-horden och det sättet jag skulle rekomendera. Vad du kan göra är att du tar ett papper och skriver siffrorna 1-20 på varsin rad som får representera rundor och efter skriver du vad som händer. Om någon t.ex. kastar en besvärjelse som varar i tio rundor på runda fyra så skriver du på rad fyra "X kastar besvärjelsen Y" och "Besvärjelse Y slutar verka" på rad fjorton.

/Anders

G

Guest

Guest
Tack för tipset om att "bokföra" omgångarna som rader på ett ark. Jag har själv använt mig av ett liknande system innan.

Det bästa vore kanske att upprätta ett standardark i Excel, eller liknande, för att få ordning på det hela.

Intressant det du säger om att tilldela standardorchen 1 träff som vad dem tål, men tyvärr är jag nog alldeles för petig för det systemet...

Däremot bör man kanske spela abstrakt med fiender som inte anlänt till striden ännu. Dvs de orcher som är längre bort kan man helt enkelt ange som "anländer till striden om 3 rundor (eller kanske 1d6+1 rundor)", istället för att mäta avstånd och deras förflyttning i exakt antal feet.

Rising

Vila i frid
Men som mest var det nog en 10-12 orcher samtidigt i striden, och tillsammans med 2 spellcasters blir det en hiskelig massa att hålla reda på.

Så tyvärr hjälpte inte ditt tips om att halvera antalet i just det här fallet.
Det hjälpte ju jättebra. Du halverade antalet orcher som samtidigt var med i striden. Så gör jag också, typ genom att se till att det inte ryms fler monster i rummen där det förmodligen skall slåss än vad som är möjligt att administrera, eller genom att låta vakter vara uppdelade i "celler" av hanterlig storlek. Om ett larm utbryter i en cell så springer inte alla vakter ifrån sina poster (de måste ju fortsätta göra sitt jobb där de blivit utposterade) utan enbart de som hör till aktuell cell.

Men jag är mest intresserad av hur man praktiskt bokför striden med många aktörer.
Jag bluffar stenhårt. Folk dör när jag tycker de har fått tillräckligt med stryk, eventuell ammunition tar slut när jag säger så, och om det är extremt många magiker så har de "lagom" med spells/magipoäng. Jag för visselrigen grova minnesanteckningar, men går mestadels på känsla.

Låt det dock finnas ett par nyckelenheter som du hanterar ordentligt. Mest för berättelsens skull; det blir tradigt att beskriva om det antingen bara är medelsvenssons man möter, eller om precis alla man möter ska ha individuella beskrivningar. Jag får till ett mer levande språk om jag kan koncentrera mig kring ett par nyckelenheter och sedan låta dessa omsvärmas av en bibba med anonyma snotlings. Och då kan nyckelenheterna gärna få administreras ordentligt.

I ditt fall skulle jag låta spellcastarna vara nyckelenheter, och sedan göra 2-3 av meleeorcherna lite större, tuffare och individuellare, exempelvis genom att ha säregen rustning/utrustning/stridsstil.

Jag skulle inte ha brytt mig om vad äventyret själv hade föreslagit, utan alltså om nödvändigt ändrat fienderna för att få till en bättre grund att spelleda ifrån.

G

Guest

Guest
Det var bra tips. Tack.

Jag kan också meddela att jag just beställt "Dungeon Master Planner" från Goodman Games (www.goodmangames.com).

Det är tydligen deras "Best Seller", och den innehåller ark där man kan föra anteckningar och statistik över stridsrundor, NPC´s och vad PC´s har för sig under äventyrets gång. En mycket efterlängtad accessoar!!

Rickard

Urverk speldesign
Administrera spelledandet vid strid

Du använder figurer i strid, va? Köp i så fall pokerchips, pengar eller sådana där manastenar som Magicspelaren använder.. Stenarna finns i olika färger.. Du kan även få tag på dem i sybutiker, vilket brukar vara lite billigare..

Dela upp orcherna i grupper, typ "Grupp a", "Grupp b" och så vidare.. Ha lite olika stats för grupperna.. Allting ska helst få plats på ett A4-papper.. Skit i feats.. Det krånglar till..

Slå massor av tärningsslag från början.. Använd initiativslagen gruppvis och enskilda anfallsslag person för person.. Skriv ner alla resultat (uträknat och allt) på pappret.. Det här är förvisso ett tips för regeltunga eller spelsystem med långsamma tärningsslagningsmetoder (typ Eon), så du kan nog ignorera detta..

Använd spelledarskärm och använd väggarna för att sätta upp papper.. Helst inte sådana som du måste anteckna på, utan det ska vara papper som har stats eller annat du måste hålla reda på..

Vid strid så kolla och stryk initiativslagen för respektive grupp.. Gör det enkelt för dig låt de spelare som till vänster om dig få möta en typ av grupp och de till höger om dig en annan..

Gå i klockvis ordning runt bordet och utför handlingar med spelarna.. De kommer ändå inte att kunna påverka varandras handlingar..

När någon orch blir skadad så sätt en markör vid eller under dennes figur.. Detta representerar hur skadad individen är.. Gör gärna något simplifierat skadesystem för personer som inte är så viktiga..

Att sitta och köra med förslagna värden kommer förvisso inte att gå snabbare än att slå slaget, eftersom du nu inte är van vid att göra sådant.. En liten risk finns också att du kanske inte är objektiv.. Tänk inte taktiskt utifrån slaget, utan vad verkar logiskt i situationen..

<font size="1">MEN OK. HUR GÖR JAG EGENTLIGEN?</font size>
Själv har jag inte haft något problem med 10-12 motståndare (i DoD) och då har jag ändå spelat med kroppsdelssystemet som finns i DoD, vilket kräver mer bokföring än DnD:s system.. Jag brukar (brukade, för det var så länge sedan jag spelledde strid i DoD och jag har ändrat min spelledarstil sedan dess) rita ut var alla rollpersoner står på ett papper i form av cirklar och skriva en bokstav i dem.. Alla motståndare de möter skriver jag ut (inuti cirklarna) i sifferordning och även gruppen (a, b, c, d...) de tillhör.. En motståndare kan möta 1a, 2a och 3b.. Hur många orcherna är från varje grupp är oviktigt.. Det viktiga är antalet.. Anteckna hur många motståndarcirklar du har ritat ut.. När du har kommit upp i 22 (vilket var antalet orcher) så har du alla orcher på kartan..

När någon blivit skadad har jag skrivit "1a - h arm: 4 - KP: 4", vilket säger cirkeln med en 1:a i sig är från grupp a) och har 4 poäng i skada i sin högra arm och 4 i skada på sin totala hit points.. När denne har blivit utslagen (jag kontrollerar efter varje skada mot orchmall a)) så stryker jag denne från pappret och från kartan.. Överkryssade cirklar är utslagna orcher.. Stryk inte och sudda inte.. Det kan vara viktigt efteråt att veta vilka som blev halshuggna och vilka som "bara" blev av med armen, om spelarna vill förhöra någon utav de stridande.. Glöm inte att stryka över den utslagne på skadepappret.. <-- Väldigt viktigt och väldigt enkelt att glömma..

Jag brukar använda grupperna för att säga hur bra de är.. a är sämst och d är värst exempelvis.. Det är oviktigt hur många a, b, c eller d det finns.. Det där balanserar jag utefter hur bra det går för spelarna.. Går det bra så slänger jag in en magiker-d som börjar besvärja.. Går det dåligt så är det bara a-personer som kommer som backup.. Gå alltid ut från att ha dåligt motstånd så att du kan förstärka med bättre trupper.. Det är rätt svårt att göra tvärtom.. :gremsmile: Vill du inte avslöja hur bra de är för spelarna så skriv 1a på pappret där du markerar skadan och skriva endast ut 1:an på kartan över striden..

22 motståndare är inte så jobbigt.. Det är ju inte direkt så att du måste slå 22 slag på en gång.. Du kommer att dela in det i mindre småstrider.. Däremot är strider jobbigare, ju fler rollpersoner det är (fler förkortningar på kartan. fler olika markeringar på skadepappret och fler delstrider).. Där får du banne mig skylla dig själv.. Om du nu vill att spelarna ska möta många motståndarna, så gör rollpersonerna bättre än att spelarna ska få fler gubbs att lira med.. Jag vet inte vad jag får för känslor av att de har fler karaktärer men "helidiotiskt" kommer upp i mina tankar.. Inte för att jag har något emot principen med fler karaktärer, men det blir så jäkla jobbigt för spelledaren..

Initiativ mellan spelarna är oviktigt.. Gå istället i klockvis ordning runt bordet. Det är ju inte precis så att spelarna kan påverka varandras handlingar ändå.. Magiker måste du dock i regel fråga först av allt vad de tänker göra.. Att gå i klockvis ordning gör också att du bokför motståndarna i ordning.. Spelare 1 får möta orch 1a, 2a, 3b och spelare 2 får möta orch 4b och 5b.. Spelare 1:s motståndare hamnar alltså längre upp på pappret än Spelaren 2.. Ha luftigt bokföringspapper, för det kan komma till fler motståndare som angriper exempelvis Spelare 1.. Att ha skurkar mot en rollperson samlade på ett ställe gör att du slipper leta på skadepappret.. Det är mycket bättre än nummerordning.. Därför så suger stridsnoteringsforumlär gammal getpung.. Bättre med blankt papper, för då kan du styra var du ska skriva (observera "var", inte vad)..

Stridsbeskrivningarna kommer att lida, men jag har inte lyckats få till sådant i torftiga 80-talsspel ändå.. Det kräver helt andra regelsystem för det.. Vad som är viktigt är att du säger vad motståndaren har för vapen och om denne är skadad.. Om grupp a) har kortsvärd och grupp b) har spikklubba så dra en sammanfattning för spelaren om vad denne möter varje gång denne ska strida.. Kolla upp detta medan spelaren slår sitt initiativ.. "Ja, just det.. Du har två stycken med kortsvärd och en med spikklubba mot dig.. En med kortsvärd blöder lite.. Du vinner initiativ".. Jag lovar.. Spelaren har också glömt bort vad denne möter för typ motståndare och hur det gått i dennes batalj med dessa.. Hur många spelaren möter kan denne dock se på pappret..

Annars har jag min artikel som handlar om tärningsslagning.. Det borde hjälpa lite.. Jag vet att du har läst den, men det skadar inte med lite repetition.. :gremsmile: Tipsen om att slå tärningarna medan spelaren är upptagen med annat och att slå flera tärningar samtidigt för alla motståndare är väl de viktigaste punkterna där.. Den som jag har bokfört "längst upp" på skadepappret av de som är inblandade i delstriden brukar jag ge den tärning som ligger längst till vänster efter slaget resultat.. Den som står nästlängst upp får tärningen som ligger nästlängst till vänster.. Så om jag har slagit 9,3 och 19 från vänster till höger i en handvändning med 3T20 så får orch 1a 9:an, orch 2a 3:an och orch 3b tärningen som visar 19..

/Han som någon gång borde börja skriva sin artikel om att spelleda strider

PS. Ibland brukar jag vara lat och sätta aslågt initiativ på motståndarna, för då slipper jag slå initiativet och kan säga att spelarna jämnt börjar.. DS.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Däremot bör man kanske spela abstrakt med fiender som inte anlänt till striden ännu. Dvs de orcher som är längre bort kan man helt enkelt ange som "anländer till striden om 3 rundor (eller kanske 1d6+1 rundor)", istället för att mäta avstånd och deras förflyttning i exakt antal feet.
Absolut. Enda fallet där det vore det minsta intressant med den där exakta förflyttningen (IMHO of course) vore väl kanske om spelarna försöker fly när de får chansen innan fler anländer... men... inte ens då skulle jag nyttja mig av exakta siffror personligen.