Dels kan den tjäna som inspiration till karaktären. Det blir dock lätt problematiskt när folk börjar göra saker "för att de är chaotic evil". Alignment i det sammanhanget borde vara beskrivande, inte tvingande eller förklarande: du är chaotic evil för att du har vissa åsikter om vad som är okej och inte, du har inte de åsikterna för att du är chaotic evil. En subtil skillnad, men viktig.
Där tyckter jag också att det är viktigt att se alignment som två skalar, snarare än 9 individuella fack. Två sliders. Där law/chaos mycket handlar om synen på regler, traditioner och samhälle. Någon som är "pro law" skulle acceptera ett sämre resultat för att det är resultatet man får om man följer reglerna. Någon som är "pro chaotic" skulle kör gladeligen över reglerna för att nå det bästa resutlatet. Medan good/evil handlar om själviskhet, där någon som är "good" sätter andra före sig själv, medan någon som är evil sätter sig själv före andra.
Ovanstående stämmer inte alltid 100% överens med standard-DND-tolkningen av de olika allignmeneten.
Sen, det jag hade velat se mer av är, är att knyta allignment till magi, gudar (och böner) och magiska föremål. Där kanske law/chaos är viktigare för magi, och vissa besvärjelser (kanske förstörande) är knuta till chaos, medan skapande och helande är kopplat till law (typ). Böner och gudar troligen mer kopplade till good/evil. Jag tänker att det är viktigt att inte låsa det för mycket, jag tycker att en law-magiker ska kunna kasta chaos-spells, bara att det kommer kosta mer, eller ha högre risker. Böner och välsignelser tycker jag ska påverkas av skillnaden mellan den som välsignar och den som motar välsignelsen. En helande välsignelse får mindre effekt om den som helar är good och den som blir helad är evil.
Självfallet påverkas vilken hjälp man kan få och till vilket pris av vilket tempel man går till. Och i mindre städer och byar finns det troligen bara ett eller ett par tempel att välja mellan.
Mäktiga magiska föremål tycker jag ska vara knutna till allignment, där alla eller vissa förmågor bara kan användas av en med rätt allignment. Exempelvis ett flammande svärd som för vem som helst är ett långsvärd+3 som gör eldskada, men en chaotic rollperson som använder det kan dessutom använda det för att skjuta en eldflamma tio meter som en eldkastare.
Och en del föremål kan ha en "full alignment" där du behöver vara just "chaotic neutral" eller "lawfull evil" för att få full effekt, eller så kan de ha mer allmänn allignment där du behvöer vara "good", men det spelar ingen roll om du är lawfull good eller chaotic good.
Kort och gott: göra allignment till en väldigt real del av världen och naturlagarna. För mig är det ett ypperligt sätt att få magi och gudar att kännas som att de är "på riktigt".