Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
TLDR; Hur stoppar ni in "cursed items" i era spel på ett sätt som är roligt för spelarna?
Jag har petat lite på D&D på sista tiden (jag ser dock ingen anledning att begränsa denna diskussion till enbart D&D! Alla infallsvinklar är välkomna), främst i form av gamla datorspel: Baldur’s Gate och Nethack. Där är ”cursed items” (det tar emot att skriva ”förbannade föremål” =) en hyfsat stor grej. Kanske framförallt i Nethack, som är ganska oförlåtande =)
Här är grejen. Om cursed items är en grej, så innebär det att alla coola prylar man hittar bör betraktas med största misstanke tills man fått en magiker att identifiera dem ordentligt. Jag kan se poängen om man kör ett rent grottkräl som handlar om att samla ihop skatter (Guld=XP); vill jag släpa med mig den här säcken med kopparmynt, som har ett begränsat men säkert värde, eller vill jag ta det här runprydda svärdet, som kan vara värt en förmögenhet eller totalt värdelöst beroende på om det är cursed eller inte. Men det är just i den aspekten jag kan se en poäng i det.
Om man istället kör en kampanj som inte fokuserar på grottkräl, men där grottkräl kan förkomma, då blir ju förekomsten av cursed items bara ett sätt att sega ner upplevelsen för rollpersonerna;
Jag har det här potentiellt coola svärdet, men jag kan inte använda det föränn jag fått det identifierat, och vi är mitt ute i skogen och kommer antagligen inte komma tillbaka till en stad på fyra eller fem spelmöten! Och väl där kanske jag får reda på att vapnet bara ökar riskenf ör fummel eller så, och jag har jagat upp mig för ingenting!
För mig tycker jag det vore mycket roligare spelupplevelse om jag kan börja använda det där coola svärdet på en gång, även om jag kanske inte vet vad det gör, och i alla fall kunna räkna med att jag inte kommer döda mig själv på grund av det.
Hur hanterar ni cursed items? Har ni med dem över huvudtaget? I så fall, hur applicerar ni dem? Vad är syftet med dem? Hur gör ni dem roliga om än utmanande för spelarna?
Jag har petat lite på D&D på sista tiden (jag ser dock ingen anledning att begränsa denna diskussion till enbart D&D! Alla infallsvinklar är välkomna), främst i form av gamla datorspel: Baldur’s Gate och Nethack. Där är ”cursed items” (det tar emot att skriva ”förbannade föremål” =) en hyfsat stor grej. Kanske framförallt i Nethack, som är ganska oförlåtande =)
Här är grejen. Om cursed items är en grej, så innebär det att alla coola prylar man hittar bör betraktas med största misstanke tills man fått en magiker att identifiera dem ordentligt. Jag kan se poängen om man kör ett rent grottkräl som handlar om att samla ihop skatter (Guld=XP); vill jag släpa med mig den här säcken med kopparmynt, som har ett begränsat men säkert värde, eller vill jag ta det här runprydda svärdet, som kan vara värt en förmögenhet eller totalt värdelöst beroende på om det är cursed eller inte. Men det är just i den aspekten jag kan se en poäng i det.
Om man istället kör en kampanj som inte fokuserar på grottkräl, men där grottkräl kan förkomma, då blir ju förekomsten av cursed items bara ett sätt att sega ner upplevelsen för rollpersonerna;
Jag har det här potentiellt coola svärdet, men jag kan inte använda det föränn jag fått det identifierat, och vi är mitt ute i skogen och kommer antagligen inte komma tillbaka till en stad på fyra eller fem spelmöten! Och väl där kanske jag får reda på att vapnet bara ökar riskenf ör fummel eller så, och jag har jagat upp mig för ingenting!
För mig tycker jag det vore mycket roligare spelupplevelse om jag kan börja använda det där coola svärdet på en gång, även om jag kanske inte vet vad det gör, och i alla fall kunna räkna med att jag inte kommer döda mig själv på grund av det.
Hur hanterar ni cursed items? Har ni med dem över huvudtaget? I så fall, hur applicerar ni dem? Vad är syftet med dem? Hur gör ni dem roliga om än utmanande för spelarna?