Nekromanti Hur använder ni ”cursed items”?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
TLDR; Hur stoppar ni in "cursed items" i era spel på ett sätt som är roligt för spelarna?

Jag har petat lite på D&D på sista tiden (jag ser dock ingen anledning att begränsa denna diskussion till enbart D&D! Alla infallsvinklar är välkomna), främst i form av gamla datorspel: Baldur’s Gate och Nethack. Där är ”cursed items” (det tar emot att skriva ”förbannade föremål” =) en hyfsat stor grej. Kanske framförallt i Nethack, som är ganska oförlåtande =)

Här är grejen. Om cursed items är en grej, så innebär det att alla coola prylar man hittar bör betraktas med största misstanke tills man fått en magiker att identifiera dem ordentligt. Jag kan se poängen om man kör ett rent grottkräl som handlar om att samla ihop skatter (Guld=XP); vill jag släpa med mig den här säcken med kopparmynt, som har ett begränsat men säkert värde, eller vill jag ta det här runprydda svärdet, som kan vara värt en förmögenhet eller totalt värdelöst beroende på om det är cursed eller inte. Men det är just i den aspekten jag kan se en poäng i det.

Om man istället kör en kampanj som inte fokuserar på grottkräl, men där grottkräl kan förkomma, då blir ju förekomsten av cursed items bara ett sätt att sega ner upplevelsen för rollpersonerna;

Jag har det här potentiellt coola svärdet, men jag kan inte använda det föränn jag fått det identifierat, och vi är mitt ute i skogen och kommer antagligen inte komma tillbaka till en stad på fyra eller fem spelmöten! Och väl där kanske jag får reda på att vapnet bara ökar riskenf ör fummel eller så, och jag har jagat upp mig för ingenting!

För mig tycker jag det vore mycket roligare spelupplevelse om jag kan börja använda det där coola svärdet på en gång, även om jag kanske inte vet vad det gör, och i alla fall kunna räkna med att jag inte kommer döda mig själv på grund av det.

Hur hanterar ni cursed items? Har ni med dem över huvudtaget? I så fall, hur applicerar ni dem? Vad är syftet med dem? Hur gör ni dem roliga om än utmanande för spelarna?

Bolongo

Herr Doktor
I 5e har jag upptäckt att det inte är någon idé att ha med sådant, eftersom det alltid finns en ritual caster i gruppen som kan Identify. I grupperna jag SLar för, alltså. Jag vet inte, på något sätt verkar jag aldrig kunna attrahera suboptimerande spelare.... :rolleyes:

entomophobiac

Low Prep High Play
I nuvarande LotFP-kampanjen har rollpersonerna hittat en offerkniv från ett minst sagt märkligt folkslag långt bort i Karibien. Presentationen runt den var att den kändes obehaglig att ta i, men inte jättemycket mer än så. Vi saknar några Identify eller liknande i gruppen, så till slut användes den helt enkelt i en strid utan att de visste vad den kunde göra.

Kniv. 1d6 skada. Läker lika mycket skada för den som slåss med den som den gör i skada. När den gjort skada måste du slå Magic-save. Misslyckas du förlorar du permanent ett poäng Wisdom, för att kniven helt enkelt är medvetande och försöker ta över dig.

De kommer förstå mer om varför det är så när/om de tar sig till karibien.

olaberg

Hero
Alltid detta (sedan OD&D anno 1974): förbannade föremål HAR AGENS. En egen vilja och en egen plot. Det handlar inte om föremålens mäktighet. Utan om föremålens ambitioner.

God45

#PrayersForBahakan
Jag gör så att alla mina förbannade föremål har en nackdel och den är uppenbar. Kronan gör dig Chaotic Evil men låter dig kontrollera tankar. Svärdet kräver att du dödar någon varje dag men är kraftigt as fuck. Masken gör dig blind men gör din magi mäktigare.

Cybot

Mest spelbar
Min favorit är dolken som kan tala med sin ägare.
Den älskar att hugga folk. Den vill jätte mycket göra det, den lever för att hugga folk och den försöker göra sitt bästa för att övertyga dig att du bör göra det. Ju längre du äger dolken destå mäktigare blir den, och destå större blir dess förmåga att påverka dig. Tills du inte kan lita på dig själv. Tills går och lägger dig på värdshuset, men vaknar mitt i natten i någon annans rum, med dolken i högsta hugg. Tills du blir antingen en mordisk galning eller en enstöring som försöker hålla sig borta ifrån civilizationen och där han/hon inte ens riskerar att stöta på någonting som inte förtjänar att bli knivhuggen 43 gånger.