Nekromanti Hur beräkna sannolikheter på AnyDice?

McKatla

Utan titel
Jag sitter med ett ganska enkelt system: slå 1-5d6, där varje tärning som visar 1-3 är lyckad. Jag vill nu ha en fin liten tabell för chansen att lyckas få minst 1 lyckad, minst 2 lyckade etc upp till 5 lyckade (vilket så klart förutsätter att du har 5d6 att slå!). Men HUR matar jag in detta i AnyDice? Jag har aldrig blivit klok på hur den sidan fungerar...

Jarl

Hero
Jag hakar på och passar på att fråga hur man jämför tärningsrull med andra tärningsrull och får ut hur stor chansen är att A förlorar, får lika respektive vinner.

Exempel:
A rullar 1T6 + 1T8
B rullar 1T6 + 1T10

Hur stor är chansen att få de ovanstående resultaten?

McKatla

Utan titel
Tre solar;n248253 said:
såhär kan du göra

loop N over {1..5} {
output Nd2-N named "[N]d"
}
Tack! Fungerar utmärkt - men jag hade aldrig kommit på att det skulle skrivas så här själv...

Tre solar

Hero
Jarl;n248259 said:
Jag hakar på och passar på att fråga hur man jämför tärningsrull med andra tärningsrull och får ut hur stor chansen är att A förlorar, får lika respektive vinner.

Exempel:
A rullar 1T6 + 1T8
B rullar 1T6 + 1T10

Hur stor är chansen att få de ovanstående resultaten?
function: winner of A:n and B:n {
if A > B { result: -1 }
if A = B { result: 0 }
result: 1
}

output [winner of 1d6+1d8 and 1d8+1d10] named "B vinner över A"

luddwig

Lawful evil
Jag testar också att slänga in en fråga och hoppas på hjälp.

Handlingar utförs med 1-10T10. Vilka tärningsresultat som är framgång beror på svårighetsgraden. Lätt = 6+ är framgång. Medel = 8+ är framgång. Svårt = 10 är framgång. Hur f-n får jag AnyDice att beräkna sannolikheten för minst 1 framgång, minst 2 framgångar osv. med olika antal tärningar vid olika svårighetsgrader?

Tre solar

Hero
Du kombinerar de två ovanstående: en funktion för att räkna framgångar och en loop för att upprepa beräkningen för 1 till 10 tärningar. Eftersom det blir en stor mängd staplar tycker jag det är mer överskådligt att köra en svårighetsgrad i taget men om du vill ha allt i en följd kan du klippa in koden flera gånger under varandra.

TARGET: 6 \ |<---- här skriver du slagets svårighetsgrad \

function: luddwig N:n {
if N >= TARGET { result: 1 }
result: 0
}

D: [luddwig d10]
loop N over {1..10} {
output NdD named "antal framgångar på [N]d"
}

Rickard

Urverk speldesign
luddwig;n248709 said:
Jag testar också att slänga in en fråga och hoppas på hjälp.

Handlingar utförs med 1-10T10. Vilka tärningsresultat som är framgång beror på svårighetsgraden. Lätt = 6+ är framgång. Medel = 8+ är framgång. Svårt = 10 är framgång. Hur f-n får jag AnyDice att beräkna sannolikheten för minst 1 framgång, minst 2 framgångar osv. med olika antal tärningar vid olika svårighetsgrader?
http://anydice.com/program/c253

Om folk tycker AnyDice är krånglig så finns Troll ocskå.

luddwig

Lawful evil
Stort tack för era svar, Tre solar och Rickard. Det är tur att jag är ekonom och inte behöver ägna mig åt någon komplicerad matematik.