Nekromanti Hur beräknar man den Sunkiga Gränsen?

Johan K

Gammal & dryg
Oj, det var en bra fråga.. =)
Har inte enns reflektrat över denna fråga faktsitkt.. Iogf så har man nån nedre gränns, ju äldre man blir,. Men inte så att det är fast i sten. Så för min del så klarar jag nog mig fortfarande på mannens ålder delat på 2 + 7. Än så länge.
Ber & få återkomma om jag får någon annan åsikt.. :gremsmirk:

Zire

Swashbuckler
Sunkiga gränsen var ny för mig. :gremsmile:

Hur som helst så är det ju enkelt att räkna på. Med minstakvadratmetoden så är det ju bara slänga in de siffrorna som man vill och sedan ta fram bästa anpassningen.

Du ville ha formeln enkel så säg en linjär passning då.
Nu avgör jag vanligtvis den sunkiga gränsen på utseende och fördomar snarare än ålder, men säg att man vill att följande ska passa ungefär:
15 10
20 15
29 20
35 25
40 28
50 32
60 40

Minstakvadratmetoden i sig bygger på att man skapar matrisen A och y
<pre><font class="small">code:</font><hr>
1 15 10
1 20 15
1 29 20
A = [1 35] y = [25]
1 40 28
1 50 32
1 60 40
</pre><hr>
Löser c ur A'Ac = A'y (där ' är transponat) vilket ger c = [1,6 0,64]'

Så får man 1,6 + mannens ålder * 0,64 vilket kan höftas till med:
mannens ålder * 2 / 3 + 1

den ger typ:
15 11
20 14
29 20
35 24
40 28
50 34
60 41

Eftersom det var typ samma formel som du förkastade från början x*2/3+3 så har vi tydligen olika sunkighetsgränser.. eller nått :gremsmile: Har du några fler exempel på vilka åldrar du vill passa in?

Foggmock

Myrmidon
Ni är fräschare än oss iallafall, vi brukade ha hälften + 2 i min kompiskrets... Givet att vi hittade på det när vi var typ femton så skulle jag nog anse er rejält jävla ägda.

Anders Åstrand

Swordsman
Å andra sidan var ni nördiga rollspelare som bara fantiserade, och då spelar det inte så stor roll vilken ålder era fiktiva flickvänner hade.

Saxifrage

Hero
Hur man löser sådana här problem...

Ok, über-nörden reder ut...

Om man vill ta fram en formel är det bättre att utgå från en datamängd än att börja trixa med ekvationer. Börja alltså med att ta fram lämplig "gränsålder" för en serie åldrar. Om jag spånar fritt blir det ungefär så här, med den egna åldern först: 15-13, 16-14, 18-16, 20-17, 22-18, 25-20, 28-21, 30-22, 35-25, 40-28, 50-35, 60-40, 70-45. Rita sedan upp dessa punkter i ett diagram, tex på ett rutat papper eller med ett kalkylblad. Ta en titt på hur kurvan ser ut! I det här fallet syns det att punkterna förvånansvärt väl följer en rak linje, vilket innebär att det går att anpassa en linjär funktion (rät linje) till dem. Med andra data kanske vi hade valt en annan kurvform.

Lite linjaljobb ger att linjen y=0,6*x+5 passar punkterna bra (kan göras mer exakt via tex minstakvadratmetoden, som föreslogs nedan, eller automagiskt med Excel). Där har vi formeln. Och för åldern 29 ger den alltså legal ålder - 22. Sorry Rising... (men det är ju bara att tweaka värdena om man vill ha 29-20 som punkt i grafen).

Sådär!

/Sax, appletini

Arfert

Facit
Re: Fel pespektiv

Omgivningens dom beror på vem man är... gubbar (de är ju i princip jämnåriga med mig :gremgrin: ) som Pitt eller Depp kan ha unga tjejer för att de inte uppfattas som gubbar... vilket de hade gjort om de betett sig som folk (lagt på några kilon och haft ett vanligt jobb).

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Omgivningens dom beror på vem man är... gubbar (de är ju i princip jämnåriga med mig ) som Pitt eller Depp kan ha unga tjejer för att de inte uppfattas som gubbar... vilket de hade gjort om de betett sig som folk (lagt på några kilon och haft ett vanligt jobb)."

Du får börja träna och skaffa en toupé. Alternativ bli en så mäktig reklammogul att du betraktas som sexig oavsett hur du ser ut, vilket alltid är en utväg för oss män. :gremsmile:

magoo

Hero
Jag har också hört att skamgränsen går vid halva åldern +7.

Personligen är min skamgräns ganska svävande, jag tycker att en man eller kvinna som är över 20 är tillräckligt gammal för att välja fritt själv. Åldern är till vissa delar mental.

Jag känner en tvåbarnsmamma på 40 som skaffat sig en ny man som är 25, vilket har fått en del ögonbryn att höjas. Särskilt som han bodde hemma hos sina föräldrar när de träffades och hon var gift. Kanske inte en så lyckad start men de är kära så det verkar ju ha uppstått lycka trots allt. Problemen kanske kommer senare när/om han vill ha egna bäbbar. Det finns också viss risk för obalans i förhållandet men det behöver inte vara så.

Om man ständigt söker efter partners i en viss ålder tycker jag att man kan fundera över orsaken till det, men om man blir tokkär och föremålet har en viss ålder så säger jag: ignorera matematiken.

Alltså: Y> X/2+7 i normala fall om Y>20 beror skamgränsen på mental ålder och uppstår total kärlek så går den före det mesta.

Foggmock

Myrmidon
...vad får dig att tro att jag bara umgicks med rollspelare när jag var yngre? Så jävla nördig är jag faktiskt inte :gremfrown:

Arfert

Facit

nja, pengar och makt funkar på de man träffar kanske, men det gör ju inte en mindre gubbig för genomsnittliga 18-åriga tjejer som läser om en.. tror mer på kombinationen "amerikanska storfilmer och personlig tränare" ;--)

G

Guest

Guest
Sunkig gräns? You shittin me? :gremtongue:
Det finnes nog inget sådant koncept för mig faktiskt, jag skulle inte gå under 15 but thats basically it åt andra hållet har jag ingen åldersmässig gräns.
Däremot har jag märkt att många tjejer/kvinnor verkar ha något emot att vara med någon yngre oavsett skillnad och känns inte direkt som det promotar jämlikhet tyvärr.

/Zorbeltuss

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det finnes nog inget sådant koncept för mig faktiskt, jag skulle inte gå under 15 but thats basically it åt andra hållet har jag ingen åldersmässig gräns.
Samma här. Men så anses jag nog i flera läger som ganska sunkig också... =)

G

Guest

Guest
Samma här. Men så anses jag nog i flera läger som ganska sunkig också... =)
Inte jag dock, men jag har aldrig varit ihop med någon, bara haft "hemliga" kks så de vet ju egentligen inte vad jag tycker heller.

/Zorbeltuss