Nekromanti Hur beskirver man en spelvärld

PVC

Veteran
Hmmm, sådana saker vet jag inte om jag ens hade planerat att ta med, det känns för mig som om de är för formella och sakliga för att höra hemma i en världsbeskrivning. Kanske någon speciell avstickare om världen var centrerad kraftigt runt den här typen av konflikter men inte annars.

I det här fallet vore det nog enklast att bara ange sidnummret i registret. I en löpande text hittar man förvånadsvärt snabbt förkortningar som består av bara versaler.

Krille

Super Moderator
Vad har SWAT-snubbarna för beväpning, utrustning och taktik?
...eller så improviserar man.
Varvid spelgruppens lokala stridspitt sticker upp med ett precis lika stämningsdödande "nä, det har de inte alls, de har Franchi SPAS-12 och MP5K". I det fallet känns det jefligt skönt att kunna hålla upp uppslaget och peka på det, snarare än att bara banka till med "käft, jag är spelledare".

Ett annat rent praktiskt exempel som vi i vår spelgrupp råkade ut för när vi spelade Masks of Nyarlathothep häromdan, var när någon spelledarperson började prata om etymylogin bakom "Nyarlathothep". Det råkade dock inte stå med i äventyret, utan fanns i en liten bit i regelboken till Call of Cthulhu. Det var jefligt bekvämt och framförallt mer stämningsskapande att plocka fram avsnittet och läsa upp det, istället för att spelledaren skulle svamla om ett ämne han inte behärskade eller vi låtsades som att vi just hade hört det och trodde på det.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
I det fallet känns det jefligt skönt att kunna hålla upp uppslaget och peka på det, snarare än att bara banka till med "käft, jag är spelledare".
Brukar fungera utmärkt för oss. Men då brukar vi generellt, när vi är spelledare, informera om att "det här är MIN spelvärld, och om jag inte får alla detaljer "rätt" så är det helt enkelt så att det är så i min spelvärld".

Dvs, man kör en längre version av "käft, jag är spelledare" - fast innan man börjar spela.

istället för att spelledaren skulle svamla om ett ämne han inte behärskade
Ska man spelleda ett Chtulhuäventyr ser man rimligen till att ha på fötterna innan. Om SL skulle börja ha högläsning skulle jag gäspa och gå ut och ta en rök, eller nåt. Det finns nästan inget som gräver sönder all känsla så mycket som sådant (för mig).

Krille

Super Moderator
Brukar fungera utmärkt för oss.
Jo, men du är... speciell.

Ska man spelleda ett Chtulhuäventyr ser man rimligen till att ha på fötterna innan.
Oförutsedda frågor om lingvistik parat med perfekta slag är inte riktigt saker som man kan planera för.

Sen finns det en faktor till: vilken sorts person man är. Jag är skitdålig på att lära mig fakta. Jag är klart mycket bättre på att lära mig var fakta finns. Om du är tvärtom, så bra för dig då. För min del går det skitkasst.

Sen behöver man ju inte läsa innantill bara för att man slår upp saker i en bok.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Apropå gruvor

Apropå gruvor så ska man inte stirra sig blind på förekomsten av berg när man vill passa in gruvor. Det är precis lika troligt att berggrunden i ett slättland innehåller brytvärda mineralförekomster som att berggrunden i ett bergsområde gör det. Visst, det är lättare att med ögat upptäcka malm om berget är i dagen och på slättlandet och i dalarna är berggrunden vanligen täckt med sediment.

Vet ni att Åstorpstrakten, i Skåne alltså, är så genomborrad av gruvgångar att det går att ta sig från Billesholm till Åstorp under jord?

Dewil

Organ

Out of time, out of mind
Re: Apropå gruvor

Apropå gruvor så ska man inte stirra sig blind på förekomsten av berg när man vill passa in gruvor. Det är precis lika troligt att berggrunden i ett slättland innehåller brytvärda mineralförekomster som att berggrunden i ett bergsområde gör det.
Sant. Det är ett vanligt fel som byggare av fantasyvärldar gör (inklusive jag själv). Hur många berg finns det egentligen i trakten kring Sala? Inte många, som bäst kan trakten betraktas som "lätt kuperad". Ändå så fanns där det som i många hundra är var Sveriges största gruva.

/Anders

Arfert

Facit
Re: Apropå gruvor

ok visst finns det berg i närheten av Kiruna.. men inte just där gruvan är, eller minns jag fel?

/T

Dewil

Skrivbordsgeneral
Kiruna

ok visst finns det berg i närheten av Kiruna.. men inte just där gruvan är, eller minns jag fel?
I fallet Kiruna är det faktiskt två bergknallar, Luossavaara och Kiirunavaara, varav det ena berget är betydligt mindre nu än när man började bryta.

Dewil