adrian_of_arcane_lore
Swordsman
- Joined
- 20 Oct 2023
- Messages
- 536
Tänker att det beror väldigt mycket på vad som är målsättningen med spelet, och hur ansvarsfördelningen/mandaten kring spelbordet ser ut. I spel med berättelseskapande fokus kan ju en del av det vara spelet röst. I spel med upplevelseskapande fokus så är ju ffa spelarnas agens väldigt central, och då är det ju ofta i sig viktigt att spelledaren helt enkelt inte pratar för mycket.Mitt tips är att göra som i den första exempeltexten i den här posten. Långa, litterära beskrivningar med metaforer och maximal känsla gör så mycket för spelupplevelsen. Överdrivet fanfic-litterära beskrivningar är bäst! Korta, kärnfulla beskrivningar är supertråkigt. Vill man kommunicera en spelvärld, även om det är vår egen, så ska man lägga tid och möda på att få det så bra man kan. Och uppmuntra de andra spelarna att göra likadant!
Att läsa duktiga författare på svenska hjälper såklart, och att skriva är också bra. Att bredda sitt aktiva ordförråd är svårt men väldigt hjälpsamt. Finns mycket att säga här, men att träna upp sig på att göra bra, levande, mustiga beskrivningar gör väldigt mycket för upplevelsen. Man ska inte vara rädd för att försöka, även om man inte är en talangfull författare. Det är skönare lyss till den sträng som brast, än att aldrig spänna en båge!
(Det här är såklart personliga preferenser.)
Överdrivet litterära beskrivningar och överdrivet detaljerade beskrivningar är i den senare kontexten två sidor av samma mynt, där spelledaren håller låda för en passiv publik. I en kontext där målet är litterärt och metoden är att passa runt den uppgiften i gruppen, är ju förutsättningarna för vad som är "bra" eller "dåligt" helt andra.
Last edited: