Nekromanti Hur beskrivs andeplanet?

Poseur

Swashbuckler
Re: Andeplanets form [spoiler mina spelare]

Spoiler i inlägget för er ekkorrar.

Antichton- ideérna är något jag kör med ganska mycket så, som jag sagt tidigare(och måga andra) dom är bättre.
Men såsom jag ser det så är alla världars andeplan sammanlänkande på ett vis. Det existerar någon form av barrier för att förflytta sig till "andra världar". Man kan ju omöjligt konsentrera sig på något som man inte vet finns helt och hållet och kan då heller inte fokusera på detta. Det skulle också kunna vara så att minnesbilderna och känslorna dom olika världarnas varelser har gör att dom inte kan uppfatta varandra. "Olika språk" så att säga.

När väl mörkret infaller så bryts den här barrieren mellan just Mundana och Antichton.
Skulle kunnas förklaras med kunskapens lag...

Jag börjar dock se ett par uppenbara brister i mitt andeplan nu om jag skall fortsätta på mina egna ideér. Jag börjar få det lite svårt att faktiskt förklara hur Antichton/mundana/andra världar är sammanlänkade utan att kunna förnimmas av andra... Skulle gärna vilja ha lite synpunkter och ideér om du har lust.

/poseur gillar sina hypernovor.

drakponken

Veteran
Re: Med känslointrycks mastodont

Angående att kamorferna kan tänka tillsammans, jag räknar dem som magiker vilka jag gärna ser tänka tillsammans.

MVH:Drakponken

Lite tankar om andeplanet

Att andeplanet på något vis skall kunna upplevas känns som en självklarhet för mig i det att ett andeplan som inte skulle kunna upplevas skulle 1. Bli väldigt svårt för spelledaren att beskriva interaktionen med för spelarna 2. Bli väldigt stämningslöst.

I vanliga fysiska Mundana kan en person uppleva världen runt omkring sig via sina sinnen. Men vad hos en person är det som är medveten om all denna sensoriska information? Jag kör med att det är själen som är detta medvetande och att själen kan ta del av denna information för att den själv har motsvarande själsliga sinnen. Själen kan se genom en persons fysiska ögon för att den har ett motsvarande själsligt sinne helt enkelt. De båda sinnena är av olika kvalitet dock - lite som en analog och en digital mottagare där själen enligt mig är den analoga mottagaren i den fysiska världen och den digitala i den andliga världen och vice versa att de fysiska sinnena är den digitala mottagaren i den fysiska världen och den analoga i den andliga världen.

När själen vistas i den fysiska kroppen så överskuggas den av de fysiska sinnena vilket gör det svårt att uppfatta andevärlden och då själen befinner sig i andevärlden fri från sin kropp har den svårt att uppfatta den fysiska världen i det att den saknar sitt fysiska medie (dvs kroppen o dess fysiska sinnen).

Som jag ser det har allt som existerar i den fysiska världen en andlig motsvarighet i den andliga världen. Ju starkare energisammansättning/själslig närvaro något har desto lättare är det att förnimma i den andliga världen.
Jag brukar exempelvis köra med att naturen är väldigt lätt att förnimma i det att den innehåller så mycket andlig närvaro (jag kör med att varje sten, bäck, växt osv har en viss form av begränsat själsligt medvetande i det att de är kopplade till en motsvarande form av ande - dvs att exempelvis en bäck kan ha en eller flera små andar knytna till sig).
Andlig närvaro uttrycker sig så som jag beskriver den i tydligare sinnesinformation. Klarare/starkare färger, mer intensivt själsligt ljus, mer känslomässigt utflöde (dvs inger känsla av att det är vad det är, typ: "Aha det här är en eldande" till skillnad mot "Va fan är det här för ande?"), starkare ljud, smak, lukt m.m.
Jag har alltid tänkt mig andevärlden som dimensionslös (dvs att allt egentligen befinner sig på samma oändligt lilla punkt alternativt inte finns alls) men att det genom det männskliga sinnets programmering hur vi uppelver saker ändå upplevs som att det har dimensioner. Lite som virtual reality. Dimensionerna finns inte där men vi upplever ändå att de finns där.

Så hur förklarar man då de olika avstånd som regelböckerna talar om? Jag skulle vilja motsvara det med energimässig sammanstämighet. Om du sitter jämte en eld och försöker komma i kontakt med en eldande som uppelver du detta lättare för att själva upplevelsen av att titta på elden gör dig mer energimässigt sammanstämmig med eldanden (då eldanden enligt mig är varken längre eller närmre bort bara för att det finns en eld då det ju utan dimensioner på andeplanet inte kan finnas varken "bort" eller "här").

Rent visuellt brukar jag beskriva andevärlden som en drömliknande plats. Ju närmre den fysiska världen det upplevs desto fastare form verkar andevärlden ha för att mer och mer upplösas och bli mer och mer abstrakt ju djupare in i den som du färdas (in i den blir här synonymt med - starkare och verkligare uppfattning av den som du får).
Själslig närvaro kan ses som ett ljusskimmer som motsvarar den andliga närvaron och saker och ting kan vara mer påtagliga i andevärlden än i den fysiska världen i det att de ger en korrektare bild av en sak/person/plats energi.
Ett gammal slagfält kanske kan vara en lugn o stillsam plats i den fysiska världen men motsvarande plats avtryck i den andliga världen kan vara en plats där hundratals själar fortfarande lider dvs att platsen inte är alls lika trevligt att besöka i andevärlden.
Jag brukar även köra med att schamaner kan se sjukdomar genom att betrakta en persons själsliga sammansättning i andevärlden. Sjukdommen kan arta sig som färgskiftningar i auran och/eller tom. som närvaron av en sjukdomsande.

Så för att sammanfatta mina tankar lite. Jag anser inte andevärlden vara en fysisk plats men menar att den likväl kan upplevas som en fysisk plats (a la andlig motsvarighet av virtual reality). Jag anser detta element mycket viktigt i det att som spelledare kunna göra andeplanet till en intressant och stämningsmässig plats.