Nekromanti hur blir det med nya reliser?

hur blir det med nya reliser? jag har länge väntat på att det ska komma nya relis datum men månaderna går och på neogames hemsida så står det inget. är det någon som vet något?

ripperdoc

Myrmidon
Inget mer än vad som står på hemsidan händer egentligen. Nästa version av Neotech är under arbete, och när den släpps, förhoppningsvis under året, kommer också nästa version av Hardware att dyka upp.

/RD - Neotechs pipeline är uppenbarligen mycket smal

Nordmannen

Veteran
Hvor stor forskjell på n2 og nX blir det egentlig?. Hvilke områder vil ha forandret seg mest? Og hvis det ikke er bakoverkompitabelt med Offensiv vil jeg vurdere å gi totalt blaffen i å skifte bok.

ripperdoc

Myrmidon
Exakt vilken skillnad det blir vet jag inte, och det är sannolikt inte bestämt. Det beror på hur mycket jobb som läggs ner på produkten. Du kan förvänta dig mer info kring robotar och androider, uppdaterad teknologi, uppfräschad layout + bilder, en mängd korrigeringar och buggfixar samt lite extra smått och gott. Jag ska under sommaren delta lite mer i arbetet, förhoppningsvis, för jag vet många områden som behöver förbättras, exempelvis karaktärsgenereringen.

Offensiv kommer dock att vara kompatibel - jag tror inga större regeländringar kommer ske. Snarare kanske det kommer förslag på förenklande regler, men inte mer än så. Det är dock andra som ansvarar för eventuella regeluppdateringar...

/RipperDoc

Perenna

Swordsman
Ändringar i karaktärsgenereringen?

Jag ska under sommaren delta lite mer i arbetet, förhoppningsvis, för jag vet många områden som behöver förbättras, exempelvis karaktärsgenereringen.

När vi ändå är inne på det... Vad är det för förändringar som är påtänkta?

Jag vet att det har nämnts att man blir fängelsekund alldeles för lätt, och att många tycker att startkapitalet ofta blir för högt.

Själv tycker jag även att nackdelstabellen borde ses över... Många (de flesta) av resultatet är lite väl 'grova', enligt min mening, så det är svårt att få rollpersoner som inte, på ett eller annat vis, sticker ut från mängden.
Antingen får man göra en stor mängd 'mildare' resultat, eller ändra det faktum att alla skall slå två slag på tabellen. Jag tycker att Eon har ett bättre system för bakgrundsslagen, där nackdelarna inte förekommer lika frekvent.

En annan sak som jag inte är helt förtjust i, är att tidsåtgången för sysselsättningsperioderna är olika för olika yrken, men att man får i stort sett lika många enheter att lägga på färdigheter.
Utöver det kombineras slumpmässiga tidsåtgångar (ex. 1t6 år) med fasta tidsåtgångar (ex. 4 år) mellan ykrena, vilket visserligen kan förklaras med att universitetsutbildningar vanligen är just 4 år. I andra fall känns det mer fel... Varför blir man som polis alltid anställd i 4-årsomgångar (även efter tänkbar grundutbildning)?
Som polis får man alltid sina enheter på 12 år (tre perioder), medan man i andra yrken kan lära sig lika mycket på 3 år (eller 18, om man är slö, eftersom man kan får slå tre T6).

ripperdoc

Myrmidon
Re: Ändringar i karaktärsgenereringen?

Nu är det inte sagt att karaktärsgenereringen ska ändras - det får vi se. Jag delar dock i stort dina synpunkter på systemet, så får jag möjlighet att ändra så gör jag det. Men jag vill ändå påpeka att systemet skall ge olika utslag - varav många blir extrema om man inte tillåter sig att tänja på reglerna - vilket jag tycker är meningen. Ex. tycker jag att startkapitalet för de högsta klasserna är alltför lågt, och att principen att man har lika många nackdelar som fördelar är bra (vilket ju inte gäller i Eon).

/RipperDoc

Honken

Hero

Utan att egentligen har JÄTTE stor erfarenhet av Neotechs karaktärsgenerering så tycker jag till viss del att den är bättre än Eons. Jag gillar delvis att man kan hinna prova på mer än ett yrke. Och att framgångsslagen inte bara är grundegenskaper. Vilket gör att man inte börjar som framgångsrik... Men att med flyt och planering kan man faktiskt bli framgångsrik. Då vi spelat mycket Eon har nog jag tyckt att det är aldeles för lätt att bli framgångsrik i de yrkena.

/Honken

Nordmannen

Veteran

Ex. tycker jag att startkapitalet för de högsta klasserna är alltför lågt
Jeg er helt enig, men jeg mener også at middelklasse har for lav startkapital. Jeg er tilfeldigvis 18 og har en god del større formue enn en standard neotechkarakter fra overklassen får.
Og jeg befinner meg i middelklassen, kansje litt høy, men likevel.
Jeg mener at man bør inføre høy middelklasse, som får like stor startkapital som overklassen i n2, overklassen overtar kapitalen til den sosiale eliten, og sistnevnte får en null til bak sin, kansje to.
Altså: hjemløs til middelklasse: ingen endring
Høy middelklasse(ny): ob3t6*1.000
Overklasse: ob3t6*10.000/ob3t6*100.000
Sosial elite: ob3t6*100.000/ob3t6*1.000.000

och att principen att man har lika många nackdelar som fördelar är bra
Der er jeg uenig, fordi at flere av ulempene er veldig store ulemper. RP tendenser til å være sukksèfulle og det er man som regel ikke ved å skille seg negativt ut. En god del av ulempene kan splintre spillerens bilde av RPen, og mange er også rake motsetningen til noen av fordelene. I tillegg så varierer ulempene fra rene karaktersærtrekk som rollespilles
(eks: Man samler på noe) til de regelteknisk utviklingshemmende (halvert TO).

ripperdoc

Myrmidon

De startkapital du föreslog har varit husregler hos oss några år :gremlaugh: Är man social elit så är man.

När det gäller nackdelarna så kan jag erkänna att tabellen kan behöva korrigeras lite - jämna ut den lite kanske och stoppa in lite roligare nackdelar. Men jag vidhåller - nackdelar är det som ger en rollperson till karaktär och personlighet. Man kan bygga hela rollpersonskoncept runt bara en nackdel. De regelmässiga nackdelarna, när det är sådana, tycker jag inte är något att bry sig om. Jag förutsätter dock att spelare och spelledare inte bara slår på tabellen och tar vad som dyker upp, utan slår kanske ett par slag och väljer en, eller väljer från första början. Då undviker man nackdelar som säger emot fördelar. IMHO blir alla karaktärsgenereringssystem dåliga om man blint följer reglerna och tärningarna.

/RipperDoc

Nordmannen

Veteran

Jeg synes man kan finne fram igjen en del av tabellene fra gamle neotech, først og fremst familie og livsmål, men også hår- og øyenfarge. Nyhetsgeneratoren bør man finne fram igjen.

ripperdoc

Myrmidon

Det mesta av det finns ju i Ultra... men utseendetabellen från N1 gillade jag. Den kanske dyker upp igen :gremwink:

/RD

Nordmannen

Veteran

Javel ja, da må jeg bare vente på at den dukker opp igjen i hyllene her i Norge da. Men det kunne vært greit å ha alt i en bok. Utseende er greit, men lengden på håret, eventuelt skjegg, om det er farget, tatoveringer, solbriller og slikt vil jeg bestemme selv.

ripperdoc

Myrmidon

Jag tror det är viktigt att påpeka att alla tabeller, framförallt eventuella utseendetabeller, är att betrakta som rådgivande. Så jag ser ingen konflikt i att slå fram ett utseende och få bestämma själv.

/RipperDoc - fram för regelflexibilitet

Nordmannen

Veteran

Eventuelt gjøre slik som min RP, han fikk fatt i en barberhøvel og tok saken i egne hender, tabell eller ikke tabell.

ripperdoc

Myrmidon
Re: High Tech

I korta drag kan följande större teknologiska uppdateringar nämnas:
* Inga sladdar till nästan någon utrustning
* Inga synliga antenner
* (Nästan) inga batterier som behöver laddas
* Inga fickminnen av ngt slag (allt överförs trådlöst)
* (Nästan) ingen begränsning i datorers lagringsförmåga
* Uppfräschad cyber
* Kryptering/dekryptering med på allvar
* Lägre vikt på det mesta
* En dator som får plats i armbandsuret är kraftfull nog för alla behov - datorer är inte begränsade i kraft, utan i interface (d.v.s. storlek, skärm, input-möjligheter, etc)
* Bildskärmar kan vara så tunna att de inte syns

(observera att inga av ovanstående uppdateringar är defintiva - det blir de först om de står skrivna i en tryckt bok från Neogames)

En viktig markering är dock att Neotech inte försöker vara en trovärdig tolkning av år 2059. Det är ingen idé, och det är inte målet med Neotech. Däremot skall teknologin uppdateras till en punkt där den inte känns hårt kopplade till vår nutida teknologi. Den uppdatering som kommer att göras är ett försök till detta. Trots detta kan jag garantera att delar av Neotechs teknologi kommer att kännas gammal om några år ändå.

/RipperDoc