Nekromanti Hur blir era rollpersoner?

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
Tja.. Jag håller ju på och makar med mina egna husregler.. Jag vill vet lite hur bra era gubbar blir när ni skapar dem.. Det kan vara intressant att se var alla andra ligger i "hjältighet".. Såhär blir en gubbe i mitt eget system när jag testgjorde en.. Hur blir en äventyrarmänniska runt 20-30-årsåldern i ert DoD?
Skriv gärna in statsen.

Folkslag: Människa
Yrke: Hantverkare
Ålder: 21 år
Skadetålighet: 3

Grundegenskaper
Fysik: 13
Smidighet: 9
Skarpsinne: 12
Psyke: 15
Utseende: 13
Vaksamhet: 12

Förmågor
Föremål - dyrt föremål eller ett besatt av svag magi
Specialiserad

Lärdomsfärdigheter CL +2
Teknologi: 10
Byggnadsmästeri: 10[color:\\"#FF00FF\\"]*[/color] (Jag kom inte på något bra namn på hantverket)
Administration: 12
Skriftkonst: 5[color:\\"#FF00FF\\"]**[/color]
Främmande språk [något språk]: 3
Tala Modersmål: 13

[color:\\"#FF00FF\\"]*[/color] Halverad kostnad pga. förmågan specialiserad
[color:\\"#FF00FF\\"]**[/color] Kan skriva både i modersmålet och det andra språket men har en del stavfel

Relationsfärdigheter CL: +3
Förhandla: 14
Kulturkännedom [någon kultur]: 7
Kulturkännedom [någon kultur]: 4

Kampfärdigheter CL: +2
Enhandsyxor

Vildmarksfärdigheter CL: +2
Geografi: 6

Utrustning (ej köpt)
300 silver


CL ger plus på alla färdigheter inom den gruppen.. Så Förhandla har FV (14+3=) 17..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som har kortat ner antalet färdighet från 91:ans dryga 80 till runt 50 stycken

<font size="1">[edit] Lade till sista meningen i första stycket efter jag läst Foggmocks svar.</FONT>[color:"green"]
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Hantverkare är ju inte särskilt hjältigt.. men jag har nog rollpersoner med högre stats både när jag spelar och spelleder dock.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
"Hantverkare är ju inte särskilt hjältigt.."
Tja, jag var rätt trött på att göra krigare, tjuvar och underhållare medan jag testade mina regler så jag ville variera mig lite.. Det här var min sista testgubbe.. Jag suddar ut gubbarna och återanvänder formuläret..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som vill ha rollpersonerna rätt kassa från början, om de är unga
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Ah. Jag menade blott att det är svårt att avgöra hjältigheten på en grisodlare liksom. Dessutom finns det ett billigare och enklare alternativ till att sudda, och sökvägen slutar på notepad.exe.

Rollpersoners startnivå är olika beroende på vad man vill ha för stämning. I Feng Shui vill man ha hyfsat kapabla figurer från början, så man slipper misslyckas igenom fyra actionrullar och inte göra nått ballt för att lyckas bli bättre. I lite mer allvarliga spel (lägg inte mycket vikt på den titeln) kan det kännas bra att spela en person som utvecklas, det kan ha ett egenvärde som det saknar i mer actionbetonade lir.

Att avancera i stats är för mig sekundärt, och jag blir bara frustrerad om jag får en figur som inte uppfyller min bild av densamma. När vi spelade Star Wars började vi på level 3 (okej, vi körde ett äventyr på level 1 först, återanvände karaktärerna och levlade dem utanför spelet innan vi drog igång kampanjen), och när vi spelar DoD6 startar vi på Utövare. I Eon blir man oftast ganska duktig från början om man inte skaffar sig jättebrett med färdigheter, vilket man oftast inte ens får. Vill man tona ner det lite så sänker man sin framgång. I Mutant: UA så börjar man som ganska tafatt, oftast för att vad man än sysslat med innan inte har någon representativ färdighet. Helt plötsligt bestämmer man sig för att ge sig ut och utforska, och tar sina första stapplande Bambi-steg. Vill man spela ärrad är det bara att lassa på erf från början, men helt nya karrisar har ett egenvärde, helt klart. Det är roligare att BLI ärrad i Mutant än i andra spel, tycker jag. Det går oftast ganska fort dessutom. På något sätt känns det ballare att ha en konfrontation med en ekoxe i Mutant än ett gäng orcher i DoD, liksom. Orcherna finns i parti och minut emedan ekoxarna är tillräckligt ovanliga för att rendera respekt men ändå tillräckligt vanliga för att rollpersonerna springer in dem då och då.

Så kort sagt, jag vill ha en färdig rollperson som kanske blir lite bättre på vissa saker under tiden jag utforskar och utvecklar dennes psyke och personlighet. I alla spel utom Mutant. :gremgrin:
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
"Jag menade blott att det är svårt att avgöra hjältigheten på en grisodlare liksom."
Ja, när jag skriver "Det kan vara intressant att se var alla andra ligger i 'hjältighet'.." och när jag själv presenterar en grisodlare.. Det kanske kan... *surprise, surprise* ...ge en liten vink över var vårt spelgängs DoD-karaktärer ligger i hjältighet..? Rätt lågt med andra ord..

"Rollpersoners startnivå är olika beroende på vad man vill ha för stämning."
Jaha? Ööh.. Är du expert på att missförstå trådar idag? :gremsmile: Det frågade jag inte efter.. Jag undrade bara var alla ligger i "braighet".. Men det väl väl bra att du skrev "Att avancera i stats är för mig sekundärt," så att jag fick en bakomliggande orsak.. Men som sagt..

Att "...ha en färdig rollperson som kanske blir lite bättre på vissa saker under tiden jag utforskar" säger inte såå mycket.. Liksom.. 13 i FV kan vara "färdig" för dig, medan FV 25 är färdig för någon annan..
Get my point?

"Dessutom finns det ett billigare och enklare alternativ till att sudda, och sökvägen slutar på notepad.exe."
Enklare för dig.. Inte för mig..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som ville ha siffror (tredje gången han skriver det) för att sedan dra egna slutsatser utifrån det
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
Re: Hur blir era rollpersoner? *DELETED*

Fråga mig inte, men på något sätt lyckades jag svara på mitt eget inlägg med samma svar..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som är förbryllad[color:"green"]
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Jag vet inte vilket inlägg jag ska svara på, men jag tar det här. :gremtongue:

Det du skrev först

Tja, okej då. Men eftersom du snackade braighetsgrad så var jag nyfiken på hur man braighetsbestämde en hantverkarare.

Är du expert på att missförstå trådar idag?

Geez. Jag ber om ursäkt för att jag fixade en deltråd om saker jag tycker är viktiga med magnetvärlden och fortsatte diskutera det som kom upp i deltråden istället för huvudtesen. Jag ber om ursäkt för att jag överhuvudtaget gav dig input.

Liksom.. 13 i FV kan vara "färdig" för dig, medan FV 25 är färdig för någon annan.. Get my point?

Ja. Men om du specifikt ville ha folks definitioner på bra eller färdig, varför frågade du inte om det från början? Mina karaktärer är "färdiga" när de har en vettig chans att sköta sin huvudsakliga syssla, må det vara ett yrke eller slumpvis runtflängande. Uppåt 15-16 på skalan 1-20 mao. Gör jag en pilot vill jag inte att denna ska misslyckas astrogera 60% av gångerna, utan om jag tar 10 ska det gå som smort förutsatt att piloten inte är stressad eller skjuten på eller sådär. Vissa färdigheter är ju egentligen digitala i mina ögon, som simma. Det är inte så viktigt om man har simma 6 eller 16, de extrema situationer som kräver slag är ändå så extrema att i stort sett ingen klarar dem enligt mig. Att astrogera under stress kanske innebär större risk att göra något fel, men inte större risk att misslyckas. Skillnaden ser kanske inte så stor ut, men om man missar en siffra eller så i pythagoras sats så har man ju inte misslyckats med att använda formlen, man har bara gjort bort sig lite. Det går dock inte att simulera i regler på ett vettigt sätt ändå, kanske i inlärningsbiten. Som sagt, om man missar en siffra så är det ju inte dina pythagorasskills det är fel på, utan ditt sifferminne eller noggrannhet.

That being said, tror jag att tråden gjort sig bättre på ett lite mer allmänt forum, och det är mitt fel eftersom jag envisas med att prata icke-Dod hela tiden.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
Re: Hur blir era rollpersoner? [OT]

"Men eftersom du snackade braighetsgrad så var jag nyfiken på hur man braighetsbestämde en hantverkarare."
Hur bestämmer man braigheten hos en tjuv? En krigare? Magiker?

"Jag ber om ursäkt för att jag överhuvudtaget gav dig input."
Nä, det tänker jag inte.. :gremtongue: :gremwink:

"That being said, tror jag att tråden gjort sig bättre på ett lite mer allmänt forum,"
Ja, jag hade precis fått den input jag velat ha när folk slänger ur sig Shadowrunnare med Deadlandsmagiker och Feng Shui-fu-nissar.. Eller kanske inte.. Men visst.. Du gav en vettigt svar nu.. Det tog ju bara... *räknar* ...tre inlägg.. :gremwink:

"...och det är mitt fel eftersom jag envisas med att prata icke-Dod hela tiden."
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som undrar varför (eller nja, egentligen inte då du förklarat det, men det är i min mening rejält dumt att inte snacka DoD på ett DoD-forum - särskilt när det bes om en sådan enkel sak som ett par siffror)
 

Ceetan

Warrior
Joined
9 Jan 2004
Messages
246
Location
Stockholm, Bromma
Tja....."Hältighet" i varna klampanj följer ( eller snarare följde) väl egetligen samma som i gamla DoD ett tag värde 21+ TROR jag )

Sen kom vi på att det var Chrnopia vi spelad vilket skruvade upp det hela till värde 25+.

Nu har vi sedan länge spreckt de ramarna och orde "transcended force" passar vär bäst för att kort beskriva min kampanj .

MVH cettan, som inteorkar gå in på detaljer
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Hur blir era rollpersoner? [OT]

Hur bestämmer man braigheten hos en tjuv?

En ficktjuv bör ju har högt i Snatta saker från folk, en inbrottstjuv bör ha högt i Smyga om natten, och en fifflare bör ha högt i Förfalska och Administration kanske.

En krigare? Slåssas.

Magiker? Beroende på magisystem, men gärna mycket mana, många spells, och kraftfulla spells.

En snickare? Högt i snickeri. Visst, om det vore så enkelt. Tyvärr är hantverkssystemen oftast ganska korkade. En snickare ökar inte sina chanser att lyckas med ett hus med åren, han lär sig att göra det snabbare och mer noggrant, och mindre misstag som innebär att han får göra om saker. Ungefär som astrogering.

Då jag inte är insatt i systemet du använder, än mindre i alla dina husregler även om jag försökt hänga med, så var jag nyfiken. Det var alltså inte en fråga om "hur högt har en bra hantverkare i sitt hantverk" utan "vad innebär ett högt värde i Hantverk?". Det är nämligen mindre universellt än tjuvar och krigare. Magiker är speciella, som sagt.

Angående trådens rättfärdigande så tolkade jag den som mycket mer allmän än den var menad, och gick in på begrepp och diskussioner kring hjältighet, braighet och färdighet istället för att helt enkelt skriva in en Utövarviltjägare och så fick det vara bra med det. På något sätt gillar jag inte trådar som är ett huvudinlägg och tio enskilda svar, där ingen diskussion finns.

/Han som undrar varför

För att jag började plocka in andra exempel för att få fram min poäng, när vi fortsatte diskutera det jag tog upp istället för ursprungsinlägget. Jag tycker inte det är MITT fel att en deltråd jag startade "fortfarande" inte pratar om trådens huvudämne. Jag har fortsatt svara på de frågor jag fått och också fortsatt utveckla mina egna tankegångar. Förhoppningsvis är de värda någonting.
 

Lavskägge_UBBT

Veteran
Joined
16 Feb 2004
Messages
42
Tjena !

Halkade in o råkade se en intressant detalj i Hans lilla text. Så du har lyckats förkorta ner färdigheterna =) Starkt jobbat. Har du möjligen en lista på dina nedkortningar som man skulle kunna få kika på ? Vore trevlig sommar lektyr

Ha det bra
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
Re: Hur blir era rollpersoner? [OT]

"En snickare? Högt i snickeri. Visst, om det vore så enkelt. Tyvärr är hantverkssystemen oftast ganska korkade. En snickare ökar inte sina chanser att lyckas med ett hus med åren, han lär sig att göra det snabbare och mer noggrant, och mindre misstag som innebär att han får göra om saker. Ungefär som astrogering."
Tja.. För mig så tycker jag det är såpass enkelt.. Alla färdigheter kan jämföras, eftersom de använder samma skala.. Jag hatar att hålla på och citera från sådant jag har skrivit, men det besparar mig lite besvär.. Nivå på en färdighet följer samma princip som B-färdigheter, men finns "numera" på alla färdigheter..

<blockquote><font class="small">Citat från mina färdighetshusregler:</font><hr />

<TABLE><TR><td>FV<td>Nivå<td>Titel<td>Beskrivning
</TR><TR><td>1-6:<td>1<td>Oerfaren<td>Har knappa kunskaper i färdigheten.
</TR><TR><td>7-12:<td>2<td>Duglig<td>Behöver handledning för de svårare sakerna.
</TR><TR><td>13-16:<td>3<td>Rutinerad<td>Kan hantera sin uppgift utan större problem.
</TR><TR><td>17-19:<td>4<td>Mästare<td>Det är få kan som mäta sig mot denne utövare.
</TR><TR><td>20+<td>5<td>Erkänd mästare<td>Är omtalad för sin skicklighet eller för sina kunskaper.
</TR></TABLE>[/quote]
"Då jag inte är insatt i systemet du använder, än mindre i alla dina husregler även om jag försökt hänga med, så var jag nyfiken. Det var alltså inte en fråga om 'hur högt har en bra hantverkare i sitt hantverk' utan 'vad innebär ett högt värde i Hantverk?'. "
Och det är kul att du frågar.. Då får jag pränta ner mina idéer och bolla dem med andra.. Som sagt.. Jag försöker göra så att alla yrken kan ställas mot varandra, om man nu vill jämföra dem.. Ja, magiker också.. De kommer att få en enda besvärjelse (per magiskola) som de ska bruka för att kasta besvärjelser..

Jag gjorde en hantverkare, då jag tänkte att han kanske kunde färdas (med rollpersonerna) från stad till stad, sökandes efter en mästare att lära sig byggkonst ifrån.. Kanske bli såpass känd och rik att han kan starta en egen verksamhet.. Jag såg nu att jag glömt att slänga dit FV för Enhandsyxor.. Det ska vara 12..

Angående Hantverksfärdigheten så har jag satt nivåerna såhär:

<blockquote><font class="small">Citat från mina färdighetshusregler (igen):</font><hr />
Hantverk: (varierar)
inriktning: bryggning, drejning, fiske, garvning, gjutning, grovsmide, juvelsnideri, klensmide, läderarbete, stenhuggning, snickeri, sömnad, timmerarbete, träsnideri, tygfärgning, vävning.
När det krävs att skapa något med händerna så är någon inriktning i denna färdighet att rekommendera. Utövaren kan värdera allting i sin egen inriktning, kvalitet- som värdemässigt och då fungerar färdigheten som Värdera. Givetvis kan utövaren även reparera föremålen om rätt verktyg finns tillgängliga. Utövaren kan även göra hantverk som ligger i en närliggande grupp med halverat FV. SL bestämmer vad som kan bedömas som närliggande.



Nivå 1: Föremålen är varken vackra eller funktionella och värderas endast till en femtedel av
priset.
Nivå 2: Utövaren kan kränga sina föremål till halva priset och göra relativt avancerade saker.
Nivå 3: Utövarens hantverk har godkänd kvalitet och kan säljas till normalpris.
Dvärgar kan bearbeta mithril.
Nivå 4: Föremålen värderas till dubbla priset.
Nivå 5: Föremålet kan värderas till femdubbla priset och utövaren får sätta sitt hantverkssigill
på föremåletför att märka ut kvaliteten på föremålet. Utövaren kan bearbeta mithril.[/quote]
Hmm.. Jag ser nu att jag borde ta och skriva om färdighetsbeskrivningen lite..

"På något sätt gillar jag inte trådar som är ett huvudinlägg och tio enskilda svar, där ingen diskussion finns. /.../ Jag tycker inte det är MITT fel att en deltråd jag startade "fortfarande" inte pratar om trådens huvudämne. Jag har fortsatt svara på de frågor jag fått och också fortsatt utveckla mina egna tankegångar. Förhoppningsvis är de värda någonting."
Ja, naturligtvis är de värda någonting.. Jag vore ju korkad om jag påstod något annat (annat än på skämt, då).. Jag tänker inte argumentera vidare om den här frågan..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som måste komma loss och göra klart samt speltesta sina magiregler
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
Åh, kul.. Givetvis kan du får kika på dem..

Konvertering (3 kb)
Lista på de färdigheter jag tagit bort och de färdigheter som jag slagit samman.. Bra lista om du vill konvertera nuvarande gubbs.. Jag gjorde listan mest för att öka mitt ego i hur mycket jag ändrat, men kom sedan på en bra tillämpning.. Jag vet inte hur uppdaterad den är dock, men den såg hyggligt fräsch ut när jag kollade igenom den lite snabbt..

http://dod.slurk.cjb.net
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Sayel den Vasse </font size>

Folkslag: Chronopier
Yrke: Tjuv/Bråkmakare/Galning
Ålder: 24 år

Grundegenskaper:
STY: 16
FYS: 16
SMI: 16
VIS: 11 (motsvarar INT)
PSY: 13
KAR: 14
UPP: 14 (SYN 15, HÖR 13)
UTS: 13 (utseende)
STO: 15

Förmågor:
Järnnäve (+1 i skada, inte maxskada)
Dubbelhänt
Fanatism (nackdel)

Primära färdigheter (bara de med 10+):
Slagsmål 20 (inkluderar teknikerna Slå medvetslös och Fälla/Knuffa/Tackla)
Undvika 26
T/F Chronos B3
L/S Chronos B4
Undre Världen 14 (Stadsdelen Tabari)

Övriga färdigheter:
Förfalskning 19
K.om Khâtare 7
Dolk 13

Startkapital
816 ks

Den här karaktären är väldigt specialiserad då han bara har tre övrigt färdigheter och ändå lagt det mesta på obeväpnad strid.

Zimmerman - Som egentligen slutat med DoD
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hur blir en äventyrarmänniska runt 20-30-årsåldern i ert DoD?
nu var det ju iof ett tag sedan som jag gjorde en gubbe till DoD...
Men när jag skapade dem så brukade grundegensakperna vara ganska jämna. Fv:na var kansek inte så skyhöga, utan hade väll några på ett fv: 12 eller nått sådant & någon pik på 14 kanske
 
Top