Fast de ställer ju till det för Andra2097;n243513 said:"Sluta bråka" löser bara problemet för dom som är på toppen?
Lustigt med olika.Lukas;n243498 said:Dels för att det inte finns någon småprat på alla sidor längre, den var lättsam och lätt att skriva i, kändes inbjudande och bjöd in folk till communityn.
Ja. Jag tror att det uppfattades som rörigt.2097;n243553 said:Togs det bort?
Vi hade bestämt att vi skulle bort från den nuvarande plattformen vB5 (som är undermålig) och gå till vB4 och konstaterade att vB4 inte hade kommentar-funktionen.2097;n243553 said:Jo men runt 01 så var det jämt snack där. Men, jag var helt obsessed. jag fick *inget* gjort. Jag kanaliserar hellre den frenesin till inlägg än till chat.
Men, vad hände med dom små kommentarstrådarna som finns under vissa inlägg på nya wrnu? Togs det bort?
Förlåt om det låter brutalt, men med din terminologi är vB5 inte ett barn, utan ett missfall.2097;n243607 said:Mmm men har ju vb5 varit ute i tre år, är det fortf ett barn?
Det där känns som ett effektivt sätt att skrämma bort en del nya användare som inte alls vill bli tydligt markerade som nya - eller på annat sätt tydligt skilja sig från mängden.Sodivra;n243592 said:Jag tänker på den här frustrationen över att inte få respons. Tänk om man kunde flagga för nya användare som vill komma in i gemenskapen på något sätt, för att nudga etablerade forumiter till att välkomna.
Om en trådstart föregicks av skylten
"Hej! Den här användaren har tagit steget att registrera sig här på vår sida för att dela med sig av sina unika tankar och erfarenheter, vilket berikar hela vårt community. Låt oss visa att dessa tankar är intressanta och göra hen välkommen!"
Eller whatever. Min poäng är att jag upplever det som att det finns en stark vilja att välkomna (denna tråd är ett exempel) och att det skulle nog bara behövas en liten nudge för att många etablerade forumiter skulle göra en ansträngning för att få en ny att känna sig viktig, uppskattad, välkommen.
Jag tror inte det är ett stort problem personligen, om skylten bara skulle vara synlig för andra skribenter. Men jag tänkte å andra sidan inte att det var ett problem att andra inte skrev i ens tråd förrän jag läste den här tråden.erikt;n243649 said:Det där känns som ett effektivt sätt att skrämma bort en del nya användare som inte alls vill bli tydligt markerade som nya - eller på annat sätt tydligt skilja sig från mängden.
Jag tror du har rätt i att det bättre att fråga sig "hur kan vi förändra beteende" istället för "hur kan vi skapa en teknisk lösning som förändrar beteende"2097;n243607 said:Sodivs, jag tänker mig att dom som inte får respons kan svara på varandras med bra feedback + skriva "Kom över och ge mig feedback i den här tråden [länk]"
Jag håller med jättemycket så inte bara tryckte jag på 'tumme upp' här utan känner även behovet att skriva en svarspost. Jag gör nämligen på exakt EXAKT samma sätt. De trådar som verkar intressanta börjar jag läsa, visar de sig vara fortsatt intressanta så läser jag vidare och om jag känner att jag kan bidra åt något håll postar jag. Vem som postar bryr jag mig mindre om. Har ingen koppling till någon här på forumet (inga forum-öl, hänger inte på olika 'con' och dylikt) så min interaktion sker här och endast här och då är internet-nick för mig bara just det, ett internet-nick som vad eller vem som helst kan ligga bakom. Detta orkar jag dock inte bry mig så mycket om, spela roll liksom...erikt;n243649 said:Det där känns som ett effektivt sätt att skrämma bort en del nya användare som inte alls vill bli tydligt markerade som nya - eller på annat sätt tydligt skilja sig från mängden.
Vad gäller respons: Själv läser jag de trådar som verkar intressanta och svarar på de inlägg där jag tycker mig ha något att tillföra.
Om sedan skribenten är ny eller gammal, det skiter jag fullständigt i för det är ointressant.
Jag provade detta men det fungerade inteSodivra;n244134 said:Jag tror inte det är ett stort problem personligen, om skylten bara skulle vara synlig för andra skribenter. Men jag tänkte å andra sidan inte att det var ett problem att andra inte skrev i ens tråd förrän jag läste den här tråden.
Jag tror du har rätt i att det bättre att fråga sig "hur kan vi förändra beteende" istället för "hur kan vi skapa en teknisk lösning som förändrar beteende"
Ifall alla skribenter som har höga inläggstal eller som får mycket respons på sina inlägg skulle göra en intention att svara välkomnande i nya medlemmars trådar, med nyfikenhet för frågeställning även om det inte är ens egen spelstil, så skulle det nog börja skapa kraftfulla inkluderande normer på detta forumet. Men det skulle ju kräva en del ansträngning från många av oss, förstås!
Det kanske är ett bra första steg? Om vi gör det medvetet och med målsättningen att reflektera över hur vi kan visa att vi vill vara öppna och välkomnande så tror jag att det kan funka.Sodivra;n244134 said:Ifall alla skribenter som har höga inläggstal eller som får mycket respons på sina inlägg skulle göra en intention att svara välkomnande i nya medlemmars trådar, med nyfikenhet för frågeställning även om det inte är ens egen spelstil, så skulle det nog börja skapa kraftfulla inkluderande normer på detta forumet. Men det skulle ju kräva en del ansträngning från många av oss, förstås!