En sak som jag fastnade för var när jag läste episoden i Bree i sagan om ringen för ett tag sedan, där det första som hände var att hoberna visades in i en privat liten matsal för att äta middag medan deras rum gjordes i ordning.
Där hade de ju förvisso då faktiska sovrum också, men det jag gillade var tanken att värdshuset har en bunt olika rum, men de är "multipurpose". Dvs som privat sälskap kan man få sig en egen matsal, där man också kan sova och ha sina grejer. I så fall sover man ju troligen på bänkarna som finns där, eller så kan bänkarna ställas undan och man får madrasser på golvet. Och det samma gäller så klart stora salen, där gästerna helt enkelt kan bädda ner sig på bänkarna allt eftersom de somnar (Troligtvis kommer värden vid någon tidpunkt sluta sälja öl och släcka alla lampor).
En grej jag tänker också (jag tror jag fått den från svavelvinteräventyret) är sovkistor. Alltså en kista man lägger sina grejer i, sen lägger man en madrass på locket och sover där. Inga lås behövs eftersom man bokstavligt talat ligger på locket och tynger ner det. Funkar ju utmärkt att ha i stora salen också, då man när man kommer bara stuvar ner alla prylar i en kista och ser till att det alltid är någon som sitter på den.
Det är troligen vägfasta historier, eller i alla fall något som står längst med väggarna. Så bord och stolar som kan staplas undan när folk går och lägger sig.