Nekromanti Hur bra är bra?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Adjektiv

Du har fortfarande bara dolda siffror, iom att näven tärningar påverkas av egenskapen. Såvitt jag förstod. Att man dessutom räknar "en starkare=två stark" är dessutom ännu ett teckan på att adjektiven även där mest är förklädda siffror, även om masken sitter hårdare än på andra ställen.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Trådkapning: Hur bra är kul?

Min favoritchans har alltid varit exakt 60%. Detta pga av att man lyckas oftare än man misslyckas men att risken att misslyckas ändå är så stor att man aldrig kan räkna bort den, vilken skapar en härlig balans mellan att känna sig skicklig och att vara nervös över att kunna misslyckas.

På andraplats kommer 40% av av samma skäl fast tvärtom. Ibland är den t.o.m. bättre, då det är en härlig nivå att ligga på vad gäller sådana färdigheter man kan men som inte är ens specialitet. Som t.ex. magikern som fått för sig att han ska kunna bidra med något ickemagiskt när det blir strid och lyckats pressa upp färdigheten Båge till just 40%. Han känner sig fortfarande som en halvamatör men är ändå såpass träffsäker att han känner att han i alla fall kan göra något från det bakre ledet när det börjar hetta till men magipoängen tagit slut.

/Anders

Jarl

Hero
Re: Trådkapning: Hur bra är kul?

Det har gjorts lite forskning på det där, fast när det gäller datorspel. Där handlade om svårighetsgrad och hur ofta en spelare skulle lyckas för att det skulle vara optimalt kul. Nu minns jag tyvärr inte vad "lyckas" faktiskt bestod i, men siffran var iallafall 70-80% av gångerna, då tyckte de flesta att det var som roligast.

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Subjektiva adjektiv

Min motfråga blir då varför jag ska ägna tid förklara något som du från start tycker är fjams, särskilt när du ogillar Fugde?
Jag hoppades på att du skulle kunna övertyga mig med ditt brinnande engagemang :gremtongue:

De allra flesta rollspel beskriver ju ungefär vad nuffrorna står för, som Krille säger

Förutom Mutant, därav delttråden som bröts ut från Mutantforumet.
Okej, man kanske ska läsa originaltråden innan man svarar på en utbruten deltråd. Jag hänger inte i mutantforumet. Sorry.

1. Man kan skriva "bra" i äventyr som har odefinierade siffersystem (som Mutant), för då kan spelledaren göra sin egen tolkning av vad "bra" innebär. Det kan vara 17 i en spelgrupp och 87 i en annan.
Absolut.

2. Om man kör med en bra implementering som i Fugdes system så behöver man inte förklara siffervärderna. "Bra" är bra och det ligger i gruppens tolkning att redogöra vad det innebär inom rollspelets genre. I ditt 1-2-3-exempel när du snackade Fudge vet man inte hur bra 3 (annat än att det är bättre än 2) är och för att veta det så behöver man... just det, ett adjektiv.
Ja, okej. Min åsikt var väl något i stil med "men de är ju siffror i alla fall". Så jag tänker på dem som siffror, och det är enklare att snabbt komma ihåg att 1+2=3, än att Dålig+2=Bra. Därför föredrar jag siffersystem. Plus att man ju inte kan använda tekniken du beskriver ovan (skriva "bra" i ett äventyr och låta SL tolka).

Om det inte är din tallrik med gröt, så är det inte det, men kom för jösse namn inte och påpeka en massa nackdelar nu för jag tycker fördelarna överväger nackdelarna i det spelsätt som jag har i huvudet.
Oj då, det var kanske det jag gjorde nu. I vilket fall som helst, så känn dig inte tvungen att svara om du inte orkar eller vill. Det är bara att låta bli. Jag tyckte att det såg ut som en diskussion om adjektiva spelsystem, så jag gjorde ett inlägg. Om det handlade om dina personliga åsikter så kan jag (och vill jag) naturligtvis inte argumentera.