Re: Subjektiva adjektiv
Min motfråga blir då varför jag ska ägna tid förklara något som du från start tycker är fjams, särskilt när du ogillar Fugde?
Jag hoppades på att du skulle kunna övertyga mig med ditt brinnande engagemang
De allra flesta rollspel beskriver ju ungefär vad nuffrorna står för, som Krille säger
Förutom Mutant, därav delttråden som bröts ut från Mutantforumet.
Okej, man kanske ska läsa originaltråden innan man svarar på en utbruten deltråd. Jag hänger inte i mutantforumet. Sorry.
1. Man kan skriva "bra" i äventyr som har odefinierade siffersystem (som Mutant), för då kan spelledaren göra sin egen tolkning av vad "bra" innebär. Det kan vara 17 i en spelgrupp och 87 i en annan.
Absolut.
2. Om man kör med en bra implementering som i Fugdes system så behöver man inte förklara siffervärderna. "Bra" är bra och det ligger i gruppens tolkning att redogöra vad det innebär inom rollspelets genre. I ditt 1-2-3-exempel när du snackade Fudge vet man inte hur bra 3 (annat än att det är bättre än 2) är och för att veta det så behöver man... just det, ett adjektiv.
Ja, okej. Min åsikt var väl något i stil med "men de är ju siffror i alla fall". Så jag tänker på dem som siffror, och det är enklare att snabbt komma ihåg att 1+2=3, än att Dålig+2=Bra. Därför föredrar jag siffersystem. Plus att man ju inte kan använda tekniken du beskriver ovan (skriva "bra" i ett äventyr och låta SL tolka).
Om det inte är din tallrik med gröt, så är det inte det, men kom för jösse namn inte och påpeka en massa nackdelar nu för jag tycker fördelarna överväger nackdelarna i det spelsätt som jag har i huvudet.
Oj då, det var kanske det jag gjorde nu. I vilket fall som helst, så känn dig inte tvungen att svara om du inte orkar eller vill. Det är bara att låta bli. Jag tyckte att det såg ut som en diskussion om adjektiva spelsystem, så jag gjorde ett inlägg. Om det handlade om dina personliga åsikter så kan jag (och vill jag) naturligtvis inte argumentera.