Nekromanti Hur bra är Drakar och Demoner Trudvang?

Conan

انتفاضة
Jag äger första utgåvan och nån monsterbok men har aldrig spelat DoD Trudvang.

Mitt intryck är att man har en mycket intressant och stämningsfull värld, stor produktion, fantastiska illustrationer och åtminstone nåt riktigt bra äventyr. Men att reglerna kanske inte är speciellt bra med levels och dyl.

Vad säger ni, hur bra eller dåligt är egentligen DoD Trudvang?

kloptok

Pensionerad astrolog
Vilken regelversion syftar du på? Att du nämner levels hintar om att det är allra första varianten (DoD6) som du syftar på, för levels finns ju bara i den versionen. Därefter har det kommit tre-fyra regelsystem (DoD6:reviderade, DoD:Trudvang, DoD:online plus lite mer) utöver det som är ganska lika varandra men lite mer annorlunda jämfört med första versionen DoD6.

kloptok

Pensionerad astrolog
Och det är väl för övrigt en sak som får symbolisera det jag alltid haft svårt för med Riotminds utgivning – det är nog fler regelböcker utgivna än andra så som äventyr, världsböcker etc. tillsammans. Och reglerna har aldrig varit speciellt smidiga. Höjdpunkten för mig var nog DoD6+expertboken eller reviderade versionen. Sedan gick det mest utför.

Bland äventyren hyllar många Vildhjarta, och det är ett mycket bra äventyr på många sätt men vi har aldrig fått det att flyga de gånger vi försökt i gruppen. Genomspelningen av Snösaga är bland det mer episka och stämningsfulla vi gjort som spelgrupp även om jag kan förstå den kritik många riktar mot det äventyret (rälsat, väldigt få kvinnliga SLP:er, dåligt strukturerat m.m.). Jag gillar delar av Eldsjäl ganska mycket men Likstorm är inte så vidare bra.

Skulle jag återvända till Trudvang idag skulle jag nog göra en egen sandboxkampanj någonstans i världen och förhålla mig mycket fritt till publicerat material. Hög DIY-känsla och med annat regelsystem än någon Trudvangversion, kanske OSR/D&D.

Tre solar

Hero
Jag gillar DoD:Trudvang (alltså lådan). Jag minns inte hur bra eller dåligt DoD:6 var (utom att jag tyckte det var sämre), men gissar att det är helt ok.

Äventyren är roliga att spela, utom kanske Galtevår som inte innehåller så mycket.

luddwig

Lawful evil
Vi spelade en del DoD 6 med expertreglerna när de just hade kommit ut. Jag gillade stämningen och Vildhjärta men reglerna var inget som imponerade. Om jag skulle få för mig att spela i Trudvang nu skulle jag göra det med ett annat regelsystem. Fantasy! kanske, eller Svärd & Svartkonst.

Rangertheman

Myrmidon
Det är svårt att säga hur bra reglerna är till DoD: Online eftersom formatet är så genomuselt. Hur kan man göra en icke-responsiv design som gör att texten kommer på en liten remsa i mitten oavsett hur stor skärm man läser på? Det går visserligen att skriva ut reglerna men bara ett stycke åt gången. Jag förstår inte alls tanken.

da_bohz

Swordsman
Jag gillar DoD:Trudvangs spelvärld. Har spelat många äventyr i den världen (bland annat kampanjen med Vildhjärta, Snösaga, Eldsjäl och Likstorm, men mest hemmabyggen tror jag bestämt) och haft en riktigt mysig och trolsk stämning varje gång. Och ibland episkt.
?Reglerna är för det mesta ganska okej i mina ögon jämfört med hur de brukar mottagas. Det finns en del buggar här och där och en del förvirrande bitar, men det är inte alls så ospelbart som system som många påstår.

Min spelgrupp och jag tyckte dock som många andra att en vissa saker kunde skötas smidigare, och brainstormade fram egna regelavsnitt till dessa. Sen lånade vår SL ut sina regelböcker halvvägs genom en kampanj också, och efter det blev det att lägga till husregler istället för att kolla upp saker när det behövdes. (Vi fixade också ett eget magisystem med spontanmagi för min magiker, mest eftersom den typ av magi han skulle kunna använda inte fanns i reglerna, och hans magi passade väldigt bra till bakgrundsstoryn i den kampanjen).?

DoD:6 var för övrigt det första rollspelet jag någonsin spelade. Använder fortfarande regelboken som inspiration emellanåt, men regelsystemet är nog några snäpp mer invecklat än det till Trudvang-systemet (det som presenteras i böckerna Trudvangs Stigar och Trudvangs Hjältar).

Honken

Hero
Som nyinflyttad i Umeå lärde jag känna några som spelade uteslutande DoD6, och vore det inte för att jag gillade spelvärden hade jag slutat spela handlöst. Jag tyckte att DoD6 var rätt så kasst.

Jag har en fråga till er som har lite koll, den här Trudvang Chronicles, är det DoD Trudvang? Eller är det ett nytt system?

/H

Wyldstorm

Swordsman
Det är rätt kassa regler... Kan expanderas med expert osv, men det blir inte så mycket bättre..
GIllar lite av välden, men den överdrivs på fel sätt, vilket innebär att immersionen skiter sig rätt snabbt.
Regler-> Spelvärld->karaktären är synkat skitdåligt.
Illustrationerna får de plus för, men det är väl inget jag köper boken för.. (eller ja, jag har ju köpt böckerna, men jag skulle inte gjort det om jag vetat nåt om dom..(eller jo, kanske jag skulle ändå, men jag hade varit lite småkinkig om det, och gnällt på ett forum om hur dåliga de var)).

På det stora hela tycker jag spelet är illa genomtänkt.

SingingFox

Veteran
Vad är det som gör reglerna så dåliga enligt er? Min erfarenhet av olika regelsystem är rätt begränsad då det enbart är DoD6E och Svavelvinter som jag har kört utförligt. Av de två så föredrar jag det sistnämnda, men det skulle jag nog göra i jämförelse med de flesta BRPGs. Vad är det som gör just DoD-reglerna så dåliga i jämförelse med liknande regelsystem?

RasmusL

Champion
SingingFox;n217992 said:
Vad är det som gör reglerna så dåliga enligt er? Min erfarenhet av olika regelsystem är rätt begränsad då det enbart är DoD6E och Svavelvinter som jag har kört utförligt. Av de två så föredrar jag det sistnämnda, men det skulle jag nog göra i jämförelse med de flesta BRPGs. Vad är det som gör just DoD-reglerna så dåliga i jämförelse med liknande regelsystem?
Krångliga, pillriga, svåra att hitta, dåligt strömlinjeformade, i flera versioner ("expert" och allt vad det var), många undantag, medvetet obalanserat, medvetet ofokuserat.

I praktiken kokar det i min erfarenhet ner till en rejäl dos GM-fiat och "slå under FV för att lyckas."

Personligen tycker jag heller inte att systemet är någon hjälp när det kommer till att berätta historier i Bauer-mytologisk stil. Settingen är trevlig men jag ser inte kopplingen till den i systemet.

anth

Vetefan
RasmusL;n217993 said:
Personligen tycker jag heller inte att systemet är någon hjälp när det kommer till att berätta historier i Bauer-mytologisk stil. Settingen är trevlig men jag ser inte kopplingen till den i systemet.
Jag har viss förståelse för att du säger så om DoD6, men det gäller väl alla BRP?

Eller uttryck på ett annat sätt: BRP är en dålig spelmotor för att berätta historier i Bauer-mytologisk stil?

RasmusL

Champion
anth;n217998 said:
Jag har viss förståelse för att du säger så om DoD6, men det gäller väl alla BRP?

Eller uttryck på ett annat sätt: BRP är en dålig spelmotor för att berätta historier i Bauer-mytologisk stil?
Jag kan skriva dig ett BRP-hack för Bauersk mytologi som jag skulle gilla ;)
...men nej, den typen av väldigt generella kategorier av grundegenskaper och färdigheter som BRP i min rätt begränsade erfarenhet kör på tycker inte jag räcker för att skapa kopplingen till settingen. Hade det lagts på lite lager av koppling till naturen och det magiska, mystiska och sagolika som ruvar under ytan så hade jag varit i alla fall lite mer nöjd. Spontant exempel: som Vildhjärta försöks levandegöras för spelledaren så skulle spelaren också kunna ha en koppling till mytologin genom sin rollperson istället för att existera som en frikopplad enhet för utforskning.

Fjodor Pollett

Swordsman
Jag har bara läst, inte spelat den boxade versionen från 2006 (v6 kanske?). Mitt intryck var väldigt blandat.
Stämningen och världen som målas upp är bra, illustrationerna är fantastiska, smaktexterna är generellt sett bra (även om jag minns en text om en riddare som "spenderade" tid och PANG är vi tillbaka i sverige post-2000).

Grundreglerna verkar vara en OK BRP, men sedan följer sida upp och sida ner med listor på specialförmågor och krafter och blotande och trollformler och fan och hans moster, där varje förmåga har tre nivåer med näst intill identisk text upprepad för varje nivå. Copy/paste är bekvämt att använda men kanske inte optimalt för läsupplevelsen. Jag blev aldrig riktigt klok på uppdelningen mellan de två böckerna, känslan var att när den ena boken var full fortsatte de bara i nästa.

Jag hade förmodligen älskat spelet under tonåren, då man kunde grotta ner sig i regler och spela en hel helg. Det är ett spel riktat till högstadie- och gymnasiegrabbar, helt enkelt.

Den genomläsningen lade grunden till min misstro till Riotminds som regelkonstruktörer.
Jag har fortfarande kvar spelet i bra skick om någon är intresserad, jag har inte fått tummarna loss att sälja den.

Arfert

Facit
Gav jubileumsutgåvan rätt hyfsat betyg, men det lider av att vara detaljistiskt och använda termer som för mycket är tagna för spelvärlden, som gör det onödigt svårspelat. Men är man 19-24 med mycket fritid, då är det nog toppen.

kwarnberg

Swordsman
Jag har lådan, men har inte lyckats ta mig igenom böckerna. Tycker de är fasligt oinspirerat skrivna. Vilket är oerhört synd, för jag tror att jag verkligen skulle gilla världen. Men jag blir så fasligt uttråkad när jag läser böckerna att det liksom tar stopp.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
kloptok;n216814 said:
Och det är väl för övrigt en sak som får symbolisera det jag alltid haft svårt för med Riotminds utgivning – det är nog fler regelböcker utgivna än andra så som äventyr, världsböcker etc. tillsammans. Och reglerna har aldrig varit speciellt smidiga. Höjdpunkten för mig var nog DoD6+expertboken eller reviderade versionen. Sedan gick det mest utför.

Bland äventyren hyllar många Vildhjarta, och det är ett mycket bra äventyr på många sätt men vi har aldrig fått det att flyga de gånger vi försökt i gruppen. Genomspelningen av Snösaga är bland det mer episka och stämningsfulla vi gjort som spelgrupp även om jag kan förstå den kritik många riktar mot det äventyret (rälsat, väldigt få kvinnliga SLP:er, dåligt strukturerat m.m.). Jag gillar delar av Eldsjäl ganska mycket men Likstorm är inte så vidare bra.

Skulle jag återvända till Trudvang idag skulle jag nog göra en egen sandboxkampanj någonstans i världen och förhålla mig mycket fritt till publicerat material. Hög DIY-känsla och med annat regelsystem än någon Trudvangversion, kanske OSR/D&D.
Detta är mer eller mindre den objektiva sanningen. Fast expert är bättre som stämningskuriosa än som faktisk regelexpansion.

Zire

Swashbuckler
Jag har alla DoD Trudvang regelböcker (men ingenting via digitala materialet), och körde alla versioner till (men inte med) jubileumsutgåvan. Den jag gillade bäst var reviderade versionen. Den hade inga levlar (som jag tycker passade illa med resten av reglerna), och plockade det bästa från "expertversionen" men var ändå ganska enkel och utan allt för mycket konstigheter. Vad jag minns så husreglade till det ganska bra och plockade det vi gillade från andra böcker (t.ex. magiboken). Den sista versionen vi körde (boxen) verkade också helt ok, men hade en del saker i reglerna som kändes lite ofärdiga.

Jag gillade aldrig Trudvang. Tycker systemet var dåligt och världen var inte Drakar och Demoner för mig. Jag antar att Riotminds ville göra något annat än Ereb, men för mej var DoD Ereb.

Trudvang är ett helt annat spel och i min värld borde det inte hetat Drakar och Demoner överhuvudtaget. Tror jag kanske hade gett spelet en bättre chans i så fall.

SingingFox

Veteran
RasmusL;n217993 said:
Krångliga, pillriga, svåra att hitta, dåligt strömlinjeformade, i flera versioner ("expert" och allt vad det var), många undantag, medvetet obalanserat, medvetet ofokuserat.

I praktiken kokar det i min erfarenhet ner till en rejäl dos GM-fiat och "slå under FV för att lyckas."

Tack för svar! Vad menar du med "...medvetet ofokuserat"?

Utan så mycket att jämföra med har jag väl inte funnit dem särskilt bökiga, men då är det ju även dem jag först blev introducerad till. Jag har ju däremot märkt en del begränsningar i systemet när det kommer till vilka karaktärer som fungerar eller inte. En slagskämpe utan RV är i princip chanslös i DoD6E som ett exempel.