Nekromanti Hur bred är din röv när det kommer till rollspel?

Mutanten

Hero
Lätt inspirerad av den här tråden så undrar jag hur många timmar ni i genomsnitt lägger ner (per vecka/månad) på rollspel? Frågan har ställs flera gånger förut i forumet vad gäller tiden man spelar rollspel men i den här tråden är frågan istället hur många timmar man lägger ner på allt utöver själva rollspelandet dvs kringtiden som läggs på att läsa, skriva, skriva om, diskutera, prata om, planera, förbereda mm rollspel. Kort och gott: Hur många timmar av ditt liv består av rollspel (exkl speltid)?

Frågorna som jag är nyfiken på att få svar på är:

1a. Hur mycket effektiv tid som ni sitter på röva (ligger i sängen, går runt i rummet?) fokuserade på rollspel (exkl speltid)?
1b. Vad ni gör under tiden i 1a dvs vilka aktiviteter är det som tiden mest går åt till?
2. Hur ofta ni i genomsnitt tänker på rollspel under en vanlig dag?

EDIT: Med rollspel menar jag bordsrollspel.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
1a Jag skulle gissa effektiv tid 1-3 timmar per dag.
1b Försöker fundera ut hur man skriver äventyr. Försöker skriva ihop nästa modul till Rotsystem. Funderar på nästa spel jag vill konstruera.
2 Skulle gissa i genomsnitt något mer än en gång i timmen kanske? Beroende på hur lång en "gång" är.

(Hur många timmar jag i genomsnitt spelar rollspel: c:a 0 timmar/månaden)

Zadrith

Hero
1a Skulle tro att jag snittar på ungefär 2 timmar per dag
1b Skriver, ritar och programmerar (har en ide om att göra ett rollspel i app-form)
2 Minst en gång i timmen enligt mig, antagligen betydligt mer än så enligt min fru.

(Och för att fortsätta enligt kranks svarsmall så skulle jag gissa att jag spelar rollspel i genomsnitt spelar ca 8 timmar/månad)

Jocke

Man med skägg
Just nu är jag inne i nån slags hög-rollspels-innehåll period. Jag tänker på spel i alla fall 1-2 timmar om dagen sen några veckor tillbaka. Ibland mer. Mest är det för Boningen grejer. Bla försöker jag skriva nått smart om Uppsala-sviten, läsa igenom Kult (första upplagan), få tag på ett fysiskt ex av Kult (som har spelats med), jag läser nästan allt som skrivs på det här forumet osv.
Dessutom så blir det massor av omkringgrejer, jag kommer på nått som påminner om nått annat och tillbringare en timme med att googla olika typer av broar eller nått, till direkt följd av att jag läst/skrivit/tänkt ut något om rollspel.

--

Jag tror att det normala är närmare 1-3 timmar i veckan, men just nu har jag en storm av rollspelsrelaterade tankar i min hjärna.

Lupus Maximus

Tekniker
1a: 0,5-3 timmar per dag skulle jag gissa på

1b: Antingen på hur saker ser ut, hörs, är, och andra stämningsaker för en setting (t.ex. vad skulle upplevas om man stod och tittade ut genom fönstret i en byggnad i settingen); vad några tänkta personer i settingen upplever/gör; meckar med detaljer, försöker få dem att hänga ihop, för att sedan försöka dra slutsatser samt applicera de på de mina försök att visualisera settingen.

2: Jag vet inte om jag tänker på något som inte har en påhängd "och hur skulle det här kunna användas i rollspel eller berättelseskapande?"

Rhodryn

Hero
Tror inte jag skulle kunna ge någon som helst akurat gissning på vissa av dessa frågorna. Väldigt mycket av det, för mig, beror på omständigheterna. Sådant som om vi ska spela eller inte, nya karaktärer eller inte, nytt rollspel eller inte, och i vilken av mina diverse "intresse vågor" (våger?) jag råkar vara i (just nu är jag i en "spela dator spel" våg, andra "intresse vågor" jag har är titta på tv-series, titta på sådant som youtube och/eller Twitch tv, läsa fantasy/sci-fi böcker, internet'ande med sådant som forum, m.m).

1a. Som sagt ovan, det kan bero på. Så för mig är det allt från en 0 tid per dag, till någon/några/många timmar per dag/vecka/månad, upp till all vaken tid mellan jag vaknar tills jag somnar igen. Så effektivt är min bredd på tid lagd på rollspel mellan 0-24+ timmar per "dag"... vilket jag är medveten om inte är särskilt hjälpsamt om man vill samla statistik för något. XD

1b. Igen, det kan variera kraftigt beroende på omständigheter. Och det är fortfarande den där "0-24+ timmar" bredden som gäller.

Det vanligaste är nog karaktärsskapande dock, när jag skapar mina karaktärer hemma. Då kan jag lägga otroliga mängder tid på det, kan ta mig dagar (och i vissa fall flera veckor) att skapa min karaktär då... för att där är ingen tidspress på mig att bli klar inom de närmsta timmarna, varpå jag kan låta min hjärna springa helt fri och riktigt gräva mig in i minsta detalj med stats, färdigheter och värdes kombinationer, utrustning, karaktärens bakgrunds historia, och allt vad det nu än kan vara. Ofta så är mitt karaktärsskapande inte helt klar förän jag faktiskt börjar spela den, och ibland har det inte varit förrän vi redan har spelat några timmar innan jag var helt klar. Har haft namnlösa karaktärer förr i början pga det, jag är dålig på att komma på namn... mest för att jag är en överambitiös perfektionist med det (som med det mesta), så namnet måste "låta rätt" på karaktären... och för att min karaktärs namn är oftast det sista jag tänker på i mitt karaktärsskapande. SL: "Så beskriv era karaktärer för varandra, vad heter de etc!" Jag: "Visst fan! Namn... det glömde jag!" XD

Andra saker jag kan lägga tid på kan vara regelläsande och liknande, världsläsande, äventyrsskapande (trots att jag inte är förtjust i att SL'a, tycker jag är väldigt dålig på det), världsskapande, och rollspels skapande oxå, bland annat... men det är rätt lite jag gör de sakerna (specielt de tre sista).

Något som jag dock gör nästan varje dag är att jag kommer hit till detta forumet och åtminstone kollar några få trådar, och ibland skriver något. Så därär det nog minst några minuter nästan varje dag. Om jag skriver något så ökas tiden rätt drastiskt till en timme eller mer (mycket mer ibland).

Dock så har jag märkt att hur aktiv jag är på detta forumet har variera. Från jag blev medlem här, och fram tills ca början av detta året, så var jag väldigt aktiv stora delar av tiden här. Jag spenderade timmar varje dag här på att läsa och skriva inlägg. Sedan runt den/de första månaden/månaderna av detta året så föll jag ifrån det rätt rejält. Där var perioder där jag inte ens kollade sidan allt på dagar. Och nu under den senaste månaden så har jag varit mer aktiv med det, åtminstone med att kolla vissa forums trådar (specifikt Eon då ju), och jag har ju då oxå skrivit något mer här och där än vad jag gjort under de ca 6 månadrna som jag inte gjorde mycket här.

Orsaken till detta har totalt korrelerat till hur mycker rollspel som jag har fått spela under sagd tid. Från ca 2003 fram tills ca årskiftet (2014-2015) så hade jag tur om jag fick spela rollspel 0-10 gånger per år (0 till en 3-4 gånge per år var nog det mest normalla). Jag var så pass hungrig för rollspel att jag tillslut började försöka hitta någonstans på nätet att, kanske inte spela, men vara i närheten av rollspel på något sätt. Och det var där någonstans som jag hittade rollspel.nu (tror det måste ha varit i samband med att jag uptäckte att EON IV höll på att skapas)... under det första tiden så kröp jag runt i hörnen oregistrerad, och tillslut så blev jag medlem... tycker synd om er stackare... jag vägg-textar ju ner hella stället ju! XD Dock så känns det som att det inte stämmer att jag registrerade mig i april 2014, känns som om jag skrivit på forumet under en längre tid än så... men jag kan ha helt fel.

I alla fall, sen då i mot slutet av hösten förra året så frågade en person här på forumet om spelare i min stad, jag tog chansen att räcka upp handen, och tillslut så i början av detta året så blev jag medlem i den spelgruppen och har då fått spela en ~1-3 gånger per månad sedan dess. Fram tills början av somaren i alla fall, sommarlov semester och allt sådant ni vet. Så nu är jag här igen i en lite större kapacitet än under de ca 5 månaderna innan sommaren.

2. Hur ofta jag tänker på rollspel per dag? Det blir väl minst en gånger per dag, en handful gånger är väl inte helt orimligt heller. Ibland mer, ibland mindre... beror ju på omständigheterna. En gång per dag är ju mycket pga att jag går till detta forum. Men det är mer under de tider där jag får spela rollspel tror jag, för då kollar jag rätt konstant med vilken dag det är, vilken dag vi ska spela, grupp chat via mobilen med de jag spelar med, mm.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
1a. Jag misstänker att jag över längre tid snittar ungefär 8-10 timmar i veckan.
1b. En kväll i veckan spelar jag (ca 4h), utöver det pysslar jag med GrottZine eller Grottröj (det blir ju en heldag per kvartal i bara spelande, sen ytterligare tid för att förbereda scenarion, boka lokaler, snacka på fejsbok och liknande). SävCon tar ju upp en helg per år också, vilket också drar upp snittiden lite.
2. Heh. Kanske ungefär hela tiden? Nä, det var en lögn, men lugnt varannan eller var tredje timme iaf.

Ond bråd död

Swashbuckler
Det är svårt att svara på. Hela mitt liv genomsyras av rollspel. Även om det gått perioder på år då jag inte spelade aktivt, så fortsatte jag att vara rollspelare i den mening att all ny information filtreras genom rollspelsfiltret. Kan det här användas som ett äventyr? Hur skulle det här kunna översättas till en Sci-fi-setting? Osv.Oavsett om det handlar om krisen i Grekland, boken jag läser för stunden eller en människa jag lärt känna, så ska det tolkas ur ett rollspelsperspektiv.

Mutanten

Hero
Björn Wärmedal;n101802 said:
1b. En kväll i veckan spelar jag (ca 4h), utöver det pysslar jag med GrottZine eller Grottröj (det blir ju en heldag per kvartal i bara spelande, sen ytterligare tid för att förbereda scenarion, boka lokaler, snacka på fejsbok och liknande). SävCon tar ju upp en helg per år också, vilket också drar upp snittiden lite.
Jag vill bara påminna om att speltid räknas inte i den här tråden. Jag är intresserad av kringtiden dvs tiden som läggs på rollspel utanför själva rollseplandet.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Mutanten;n101807 said:
Speltid räknas inte i den här tråden. Jag är intresserad av kringtiden dvs tiden som läggs på rollspel utanför själva rollseplandet.
Ja, men 4-5 timmar i veckan då :)

Mutanten

Hero
Rymdhamster;n101808 said:
Inkluderar du alla sorters rollspel här, eller bara tabletop?
Bara tabletop. Bara bordsrollspel. Svårt att definiera exakt vad jag menar med bordsrollspel men inte lajv, datorrollspel mm. Du förstår nog vad jag menar.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Så runt sextio timmar på en månad. Med stor variation från dag till dag och vecka till vecka.

Mutanten

Hero
Jag har inte räknat ut snittet av era svar men jag tycker det lutar åt att ni lägger ner 1-2 timmar per dag på rollspel utöver själva rollspelandet. Det är ganska mycket tid men så är ni nog mer engagerade i rollspel än vad gemene rollspelare är eftersom ni hänger på det här forumet, utvecklar rollspel osv.

IcarusDream

Anti-populist
Mutanten;n101766 said:
1a. Hur mycket effektiv tid som ni sitter på röva (ligger i sängen, går runt i rummet?) fokuserade på rollspel (exkl speltid)?
1b. Vad ni gör under tiden i 1a dvs vilka aktiviteter är det som tiden mest går åt till?

EDIT: Med rollspel menar jag bordsrollspel.
Jag försöker ha 2 timmar dedikerad/schemalagd "skrivtid" varje vardag nu när jag är arbetslös, oftast lunchtid. När jag skriver på Förbannad, Tenebris och Queens and Quests som är det jag arbetar med just nu. Utöver det så tänker jag på rollspel nästan jämt, om jag inte gör nåt helt annorlunda. Men, ser jag film eller nåt så går det lite som OBD skrev att det går genom rollspelfiltret, allt processeras. Så, jag skulle vilja säga de flesta av dygnets vakna tid. Är jag ute på promenad funderar jag på rollspel, ligger jag i sängen funderar jag oftast på rollspel.. Så.. men 10 är väl ett bra snitt? Jag planerar mest framtida kampanjer, eller mina egna spel. Eller uppdaterar Obsidian Portal för de kampanjer jag har igång.

RasmusL

Champion

~10 min om dagen.

Att planera nästa spelmöte eller posta något rollspeligt på wrnu

Ca 3-5 ggr/dag

RasmusL

Champion
((jag spenderar mer tid än så på wrnu men max 5 % av det handlar som sådant som jag upplever vara del av mitt rollspelande))