Fortsatt resonemang
Du har inte försökt att helt enkelt prata med de du är intresserad av att spela med och se vad de säger? Om eventuellt andra intresserade skulle protestera/bli irriterade kan man ju lägga ned omsorg på att förklara att det helt enkelt inte verkade som de skulle passa i kampanjen - det behöver ju inte ha att göra med att de är dåliga, bara att de har andra intressen eller spelar på ett annorlunda sätt.
Hmm... det är delvis en bra lösning. Problemet kvarstår dock för de spelare som man inte vill ha med p.g.a. inkompabilitet med andra spelare.
Dessutom: vissa människor saknar självkännedom om spel. De tror glatt att de skulle gilla att spela litet i "stil A" men när de väl sitter där vid spelbordet (eller som det må vara: i spelsoffan) så har de tråkigt, försöker spela i "stil B" eller gnäller över att det är för litet av "stil B grunkor" och för mycket "stil A grunkor".
Säg att jag vill spela riktigt lågfantasy och det hoppar in en person son aldrig spelat något mindre mäkrigt än en Vampyr. Iofs kanske detta löser sig på ett par möten när wanna-be vampyren tröttnar eller lär sig. Det finns ju dock en risk att de dåliga första-mötena skrämmer bort _alla_ spelare, inte bara de oönskade.
Nu lutar jag åt att börja med två eller tre kompatibla kända spelare för att inleda kampanjen och sedan utöka med en potentiell spelare i taget. Om de gamla spelarna uppskattare den nya spelaren får han vara kvar, annars inte. Då kan jag skylla ifrån mig och distribuera skulden litegrann
Hellre fly än illa fäkta skall vara mitt måtto!