Nekromanti Hur bygger man en bra sandlåda?

Bassejr

Hero
Jag vill spela en storstads fantasy kampanj. Klassisk amerikansk swords and sorcery/Dungeons and dragons fantasy. Men jag känner att, varje gång jag försöker tvinga fram någonting i form av färdigskrivna NPCer, questlines, etc. tappar jag alltid suget, så jag vill istället kunna bara sätta spelarna i en stad, och sen bara låta dem spela, ha kul, upptäcka, levla, så att jag kan improvisera händelser under tiden. Jag tänker Sandlåda.

Problemet är... Hur gör man? Jag har aldrig varit fantastisk på att improvisera, och även om jag kan muppa upp ett och annat evighetsuppdrag, eller imrpovisera fram en användbar NPC som jag sedan glömmer bort namnet på genom halva konversationen, så käns det som att jag behöver tips på hur jag ska spelleda en improviserad storstadskampanj.

I längden är det inte i min natur att vara förberedande. Hur kan jag undvika så mycket förberedande som möjligt, och ändå leda ett ok spel?

Krille

Super Moderator
Bassejr said:
I längden är det inte i min natur att vara förberedande. Hur kan jag undvika så mycket förberedande som möjligt, och ändå leda ett ok spel?
Du kan låta spelarna göra jobbet åt dig.

Tanka ner senaste versionen av Järn och titta på hur klaner byggs och hur man använder dem för att skapa äventyr. Poängen är nämligen att spelarna bygger sin egen klan med omgivning. Så om du hackar det till att bygga en stad eller stadsdel istället för en klan så får du spelarna att göra jobbet åt dig.

Det finns förstås andra metoder för att låta spelarna skapa content åt dig, och jag tror säkert att andra här har fler tips på hur man spelar med spelarskapat content.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Krille said:
… och jag tror säkert att andra här har fler tips på hur man spelar med spelarskapat content.
Absolut! Här är en skitenkel variant: be spelarna skriva ner tre coola grejer de skulle vilja möta/vara med om/tycker borde finnas med innan första spelmötet. Portionera ut under kampanjens gång.

Bonus: fråga spelarna vad de vill se mer av efter varje spelmöte (om det är nåt mer än så med Player Picks i 13th Age så får någon gärna fylla på med detaljerna!).

Möller

Hubert Hortlax
Skapa listor. Personnamn, gudanamn. Namn på orter, landskapsformationer, byggnader, sällskap. Gör listorna luftiga, så du kan skriva kring namnen.

När du introducerar något i berättelsen, plocka ett namn från dina listor. Skriv dit en anteckning om vad du använde namnet till; "Befälhavaren i stadsvakten", "Häxmästarens hemliga näste". Den metoden har hjälpt mig bli säkrare på att improvisera.

Men det är inte hela din problematik. Jag blir lite fundersam, funkar en stad som en sandlåda? I en sandlåda så känns resor viktiga för mig. Man hör talas om ett par coola platser, bestämmer sig för en och promenerar dit. Även i en stor stad ligger ju allt inom några timmar bara. Städer känns mer lämpliga för fisktankar. Men jag är inte osäker, har väl knappt spelat i någon av strukturerna.

Bassejr

Hero
Möller said:
Jag blir lite fundersam, funkar en stad som en sandlåda? I en sandlåda så känns resor viktiga för mig. Man hör talas om ett par coola platser, bestämmer sig för en och promenerar dit. Även i en stor stad ligger ju allt inom några timmar bara. Städer känns mer lämpliga för fisktankar. Men jag är inte osäker, har väl knappt spelat i någon av strukturerna.
Det jag specifikt vill undvika, genom att undvika en Fishtank, är att jag inte vill behöva bygga färdiga NPCer, kartor, och intriger. Om jag helt enkelt säger att det är en stad, och att den är stor, behöver jag inte sätta upp några gränser för mig själv eller för spelarna. De kan i praktiken vandra hur långt de vill utan att komma ur staden, så länge de inte uttryckligen säger "vi vill gå till utanför staden", då jag kan låta dem sticka vart de nu vill. Om de nu skulle få en anledning till att gå utanför staden.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Bassejr said:
Det jag specifikt vill undvika, genom att undvika en Fishtank, är att jag inte vill behöva bygga färdiga NPCer, kartor, och intriger. Om jag helt enkelt säger att det är en stad, och att den är stor, behöver jag inte sätta upp några gränser för mig själv eller för spelarna. De kan i praktiken vandra hur långt de vill utan att komma ur staden, så länge de inte uttryckligen säger "vi vill gå till utanför staden", då jag kan låta dem sticka vart de nu vill. Om de nu skulle få en anledning till att gå utanför staden.
Det låter som att det du behöver är verktyg. Tabeller med händelser, slp:er och dylikt. Det finns här och där online, i böcker, och det kan vara ganska roligt att skriva själv. Två superbra exempel jag kommer att tänka på spontant är bloggen Tusen mil bort som har en del sköna tabeller med grejer skrivna med Chronopia i åtanke samt boken Vornheim som är en stadssetting med massor av fiffiga verktyg och tabeller (bland annat trick för hur man slumpar fram hur gator går eller hur planlösningen är på en våning i något av de sviiiinhöga tornen i Vornheim).

Min uppkoppling är tafflig just nu, så någon annan vänlig själ kanske kan bidra med länkar om Google inte vill vara din vän och leda dig till ovan nämnda ting.

På Nor Bannog har jag grejer för att slumpa fram karaktärsdrag om det ska improviseras SLP:er, och det finns en massa såna tabeller online också om du tycker det funkar att ha dem på engelska.

Tomatalven

Hero
Råd från en noob:
Hitta på särskilda områden i staden och vad som är specielt i dem. Läs om Ankhmorpork.

God45

#PrayersForBahakan
Här är en färdig som jag skrev ihop för ett tag sedan:
Länk

Annars rekommenderar jag ett system som Svavelvinter eller Dressden files där gruppen bygger upp viktiga grupper och personer tillsammans vilket gör att man inte måste hitta på så mycket själv.

Sist rekommenderar jag att du lyssnar på Spoonys Thives World historier för att se ett exempel på hur det fungerar när det är riktigt bra :gremsmile:

Del 1

Del 2

slanfan

Hero
Oj, det här är en enormt klurig fråga. Stort, Bra och Minimal förberedelse är svårt att få ihop, tänker jag mig.

Många bra svar har redan getts, här är mitt försök.

Vilka förberdelser BEHÖVER göras?
På något vis (tillsammans eller bara du) behöver ni veta lite om staden. Ni behöver ha de allmänt kända viktiga grupperna och namnen nedskrivna. Ni behöver veta en aning om geografin i staden, saker som: har den en hamn, vilka områden är rika/fattiga/farliga... Inte en 100%ig lista, men en uppfattning.
Ni behöver ha något som händer i staden, som potentiellt påverkar status quo. Låt oss säga en festival, ett val eller kanske en ny lag. Detta för att få igång stadens NPC.
När allt detta är på plats så saknas bara att spelargruppen är allierad med en eller flera andra grupperingar, rollerna trampar ut i staden och du börjar improvisera.
Att ha vid sidan om: En kalender där saker kan markeras, namnlistor, några kul platser saker kan hända på och tärningar.

Det borde räcka.

Tomatalven

Hero
Leta upp en kul slumptabell för stadsencounters/händelser/möten eller skriv en själv!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
slanf*n said:
Oj, det här är en enormt klurig fråga. Stort, Bra och Minimal förberedelse är svårt att få ihop, tänker jag mig.

Många bra svar har redan getts, här är mitt försök.

Vilka förberdelser BEHÖVER göras?
På något vis (tillsammans eller bara du) behöver ni veta lite om staden. Ni behöver ha de allmänt kända viktiga grupperna och namnen nedskrivna. Ni behöver veta en aning om geografin i staden, saker som: har den en hamn, vilka områden är rika/fattiga/farliga... Inte en 100%ig lista, men en uppfattning.
Ni behöver ha något som händer i staden, som potentiellt påverkar status quo. Låt oss säga en festival, ett val eller kanske en ny lag. Detta för att få igång stadens NPC.
När allt detta är på plats så saknas bara att spelargruppen är allierad med en eller flera andra grupperingar, rollerna trampar ut i staden och du börjar improvisera.
Att ha vid sidan om: En kalender där saker kan markeras, namnlistor, några kul platser saker kan hända på och tärningar.

Det borde räcka.

Så typ...

1) sätt upp ordentliga träramar (avgränsa området)
2) häll i sanden (fixa geografin, fattiga/rika områden, var industrierna ligger, whatever)
3) placera några barn där (fixa aktörer som vill saker, har relationer, konspirerar, krigar).
4) sätt ut några leksaker (mcguffins, händelser som kan påverka, etc).

Ungefär som en vanlig sandlåda alltså =)

slanfan

Hero
krank said:
Så typ...

1) sätt upp ordentliga träramar (avgränsa området)
2) häll i sanden (fixa geografin, fattiga/rika områden, var industrierna ligger, whatever)
3) placera några barn där (fixa aktörer som vill saker, har relationer, konspirerar, krigar).
4) sätt ut några leksaker (mcguffins, händelser som kan påverka, etc).

Ungefär som en vanlig sandlåda alltså =)
Ganska precis exakt som en vanlig sandlåda. Vill man ha extra kul så kan gungorna skymta i horisonten, det bör även vara möjligt att föräldrar dyker upp och säger att man ska hem å käka...

Sodivra

Champion
Bassejr said:
Om du inte vill förbereda någonting, men samtidigt känner att du är dålig på att improvisera, så räcker det inte med tips; Du behöver ta en metod och sedan följa den från grunden, by the book. Annars kommer du spelleda som du brukar, men i en form du inte är van vid.

Järn har Krille länkat till.

In A Wicked Age är ett spel där spelarna tillsammans sätter upp en instabil situation i början av spelet och genast har något att göra som de kan pusha hårt för att få.

I Apocalypse World ägnas första spelmötet till att sätta upp en sandlåda full med hot och möjligheter, och det finns ett ramverk för hur du spelleder det. (Make PC-NPC triangles, Look for where they're not in control, hot, fronter och countdowns till dark futures är alla bra)

Går att fiska fram ännu fler, men: Vill du att spelet ska bestå av dungeons och äventyr eller relationer och intriger? Det kräver ju tämligen olika angripssätt.

Bassejr

Hero
Jag har tänkt på en sak.

Tidigare har jag bett spelare förklara vartifrån de kommer. Vilket fler än en gång lett till två spelare som kommer från två grupper som av naturliga skäl totalt avskyr varandra på en kill-on-sight basis.
Men vad händer om jag ber spelarna beskriva en eller flera Fiender de har? Grupperingar eller personer som de är skyldiga pengar, som de har motstridiga ideologier med, eller som de har en historia av föräderi eller långtida fiendeskap med, en rivaliserande adelsfamilj, eller en kung i ett avlägset land.

Jag tänker, om jag skulle låta bygga in någon form av mekanik, som den med " The Dirty Dungeoen " som Krille föreslog. Om varje spelare har en eller ett par fiender i staden, kan de få "utforska" fiendemaktens styrkor, resurser, osv, och rita upp en karta över peronens inflytandesfär, resurser, lojala hantlangare, osv, och ju mäktigare de lyckas göra sin motståndare, desto fler bonustärningar får de att spendera när det behövs.

Vad tror ni om den tanken?

Tack för chronopia materialet föresten, och för alla andra tips och länkar, det har varit väldigt hjälpsamt.

Krille

Super Moderator
Bassejr said:
Men vad händer om jag ber spelarna beskriva en eller flera Fiender de har? Grupperingar eller personer som de är skyldiga pengar, som de har motstridiga ideologier med, eller som de har en historia av föräderi eller långtida fiendeskap med, en rivaliserande adelsfamilj, eller en kung i ett avlägset land.
Du får automagiskt awesome äventyrsfrön.

I Castle Falkenstein får spelarna definiera tre Mål och en Nemesis när de gör sina gubbar. Så efter en gubbskaparsession så sitter du med en graf Erich von Stalheim som är ärkefiende med Ludwig Hoffstein sedan denne nuppade grafens dotter, en Svarta Handens sällskap som är ute efter de komprometterande breven som comptessan de Richesse har kommit över, en Madame de Visceuse som utpressar friherren Friedrich Karlsheim efter dennes besök hos madamens flickor, och hela familjen Di Matrio som jagar löjtnant Sparre efter att denne flydde från bröllopet, och alla de här bara ber om att få bli skurkar i dina äventyr!