Nekromanti Hur bygger man ett spelbord?

Max Raven

T12-kultist
Jag överväger att i februari, när jag får en 3:a för mig själv, fixa ett spelbord. Jag tänker då på ett s k gaming table (några exempel). Jag har för mig att någon annan här har pysslat med en sådan tidigare? Jag har börjat titta på olika möjligheter men projektet är för tillfället i planeringsstadiet.

Några tankar jag haft kring designspec för bordet:
  • Det ska (helst) vara hyfsat enkelt att fixa (jag funderade på ett solitt underrede och glasskiva vid en punkt)
  • Det ska vara stabilt
  • Det ska gå att täcka över/dölja TV när den inte används, alternativt ska det se snyggt ut
  • Jag lutar åt att det ska vara typiskt "vardagsbord" i höjd - man ska kunna sitta runt det med vanliga stolar.
  • Jag kommer att ha miniatyrer på den
Bordsskivan tänkte jag först glasskiva som bara läggs direkt ovanpå TV, av sorten så att man kan skriva på den med whiteboard-penna. Då kan jag ha TV:n i en ventilerad ram undertill. En annan variant är trä, men då måste jag skära hål för TV:n/bild. Jag tänkte inte bygga den från scratch (varken tjock-TV med glasskiva fastklistrad eller lastpallar med TV i och glasskiva)

Vad gäller bilden så har jag som jag ser det två alternativ: Inbyggd TV eller projektor (underifrån på plexiglas eller från sidan). Det finns reseprojektorer som kan funka, men med lite tur kan jag nog få tag i t ex 42"-TV hyfsat billigt.

Vad jag ska använda för dator är det minsta problemet - det är antingen en raspberry eller en chromecast.

Jag har tittat på IR-touch men frånsett att jag slipper tänka på repor på TV så är jag inte direkt lockad - tror inte det fungerar särskilt bra med att jag har miniatyrer på. :)

Om någon har förslag på lämpligt bord med stolar till det här så vore det skitfett. ;)

Harry S

Swordsman
Max Raven;n140744 said:
Bordsskivan tänkte jag först glasskiva som bara läggs direkt ovanpå TV
En enkel lösning (med det är inte det du efterfrågar) är att köpa en vanlig glasskiva och valfria ben och montera skärmen under bordsskivan. Skiva och ben ser ut så här. Förvrängs bilden av glasskivan?

En annan enkel lösning är att bygga ovanpå en vanlig bordsskiva. Lägga skärmen på bordet (på "kuddar" så att skärmen har ett litet avstånd till bordsskivan för ventilations skull) och sedan limma fast tillsågade bänkskivor (bänkskivor brukar gå att måttbeställa) på bordet runtom skärmen så resten av bordet kommer i samma höjd som skärmen. Du får en tjock bordsskiva i slutändan men du slipper mecka så mycket. Du kan då utgå från vilken billig bordsskiva som helst med tillräcklig hållfasthet och en klase vanliga bastanta bordsben.

Vad tror ni om en projektor i taket som är riktad rakt ner på ett brett spelbord med passande yta (så att inte spelarnas huvuden skymmer projektionen)?

Själv kör jag med bildskärm på monitorarm som kan vinklas 90 grader mot taket.

anth

Vetefan
Jag tror inte att funktionen kommer att användas så mycket att det är värt besväret att bygga in en skärm i ett bord. Tänk på att bordet kommer att ta upp plats i din lägenhet alla timmar som du inte spelar.
Ska du ändå bygga ett bord med inbyggd skärm, ta en titt på hur mycket benutrymme det blir. Det skulle kännas dumt om du byggde ett bord som ingen får plats att sitta vid.
Jag skulle istället satsa på en platta, eller en laptop med touchscreen, och koppla den till en projektor riktad mot en vit vägg eller liknande. På så sätt kan alla enkelt rita genom att man skickar runt plattan. Och alla kan enkelt se resultatet på väggen.

Harry S

Swordsman
anth;n140870 said:
Jag tror inte att funktionen kommer att användas så mycket att det är värt besväret att bygga in en skärm i ett bord. Tänk på att bordet kommer att ta upp plats i din lägenhet alla timmar som du inte spelar.
Det här är en lösning på det problemet även om det komplicerar konstruktionen.

Jag tror även man kommer undan problemet om man bygger ovanpå ett bord men då får man anpassa så att man kan lägga en iläggsskiva över skärmen när man är off play.

Gnovald

Warrior
Intressant idé, men jag tror också att det behöver vara en multifunktionslöning som gör att bordet går att använda till annat. Den första länken i tråden är annars hur smart och fiffig som helst.

För många år sedan hade Ikea ett vardagsrumsbord som hade en glasskiva och en stor låda under den som man då kunde lägga saker i för display upp genom glaset. Jag hade ett sådant bort där jag hade en del rollspelssaker och filmsaker på display.

Min mamma och pappa hade ett likadant bort där de hade lite släktklenoder på display och jag hörde talas om en modelljärnvägsbyggare som hade byggt en liten minijärnväg i ett sådant bord.

Arazand

Veteran
Se bara till att skaffa en IPS baserad tv eller en tv med bra vinklar. Annars så kommer det snabbt bli problem med folk som sitter runt den, framför allt den person som får sitta på tvn's oavsida.

Ikea Lack borden funkar att 'gröpa' ur, det är en tunn skiva masonitplatta, sen är den stoppade med kartong som man enkelt kan riva ut.
(Ser ut så här: http://cdn.instructables.com/FBR/LQGO/H0OJ3KVW/FBRLQGOH0OJ3KVW.MEDIUM.jpg )
Sen sänker du ner tvn i det hålet och en glasskiva ovanpå.

Du kanske behöver stadga upp det lite, skulle rekommendera att du går till Bauhaus eller liknande byggmaterial firma och säger du vill ha en MDF skiva som är 16mm tjock och sen ger du dem måtten på Lack bordet. Ska du har ha det som köks bord så är det bara till att köpa valfria bordben på IKEA typ Adils benen som kostar 39 kr styck.

Harry S

Swordsman
Arazand;n141152 said:
Se bara till att skaffa en IPS baserad tv eller en tv med bra vinklar. Annars så kommer det snabbt bli problem med folk som sitter runt den, framför allt den person som får sitta på tvn's oavsida.

Ikea Lack borden funkar att 'gröpa' ur, det är en tunn skiva masonitplatta, sen är den stoppade med kartong som man enkelt kan riva ut.
(Ser ut så här: http://cdn.instructables.com/FBR/LQGO/H0OJ3KVW/FBRLQGOH0OJ3KVW.MEDIUM.jpg )
Sen sänker du ner tvn i det hålet och en glasskiva ovanpå.

Du kanske behöver stadga upp det lite, skulle rekommendera att du går till Bauhaus eller liknande byggmaterial firma och säger du vill ha en MDF skiva som är 16mm tjock och sen ger du dem måtten på Lack bordet. Ska du har ha det som köks bord så är det bara till att köpa valfria bordben på IKEA typ Adils benen som kostar 39 kr styck.
Glöm inte göra hål för ventilationen!