Nekromanti Hur bygger man in stress i en strid?

Unfair

Hero
Sapient said:
Stress går att bygga på olika sätt i olika situationer, men det enklaste sätt jag använt mig av är att mycket tydligt antyda att något händer "bakom kulisserna". T.ex. att sätta fram en tärning tydligt synlig, och använda den som "nedräkning" för varje runda utan att förklara varför.

Alla inser att något kommer att hända om x rundor, men vet inte vad. Det kan vara förstärkningar för fienden i en strid, den tid det tar innan vakterna dyker upp medan de försöker ta sig förbi larmsystemet utanför valvet, den tid det tar innan båten med huvudskurken lägger ut från den hemliga kajen osv.

Under tiden har de gott om tid på sig att fatta beslut, med den info de har. (Då slipper man den negativa effekten av att ha en tidsbegränsning - ingen kan säga att de hindrades från att fatta det bästa beslutet.) Men de känner stress och lagom mycket frustration över den information de uppenbarligen inte har.

Det kan varieras en del men det bör så klart inte användas för ofta. Men det passar utmärkt för att bygga upp spänning någonstans mitt i ett äventyr, innan intrigen hinner förtätas så att riktigt stora saker står på spel i ett "naturligt" klimax.
Detta blir till att testa. Jag har varit med om liknande men inte då man vet exakt hur mycket tid man har, bara att något hemskt pågår bakom kulissen. Får se hur mina spelare reagerar på detta och vad för teorier de kan komma på kan ligga bakom det.