Nekromanti Hur definieras weird fantasy?

slanfan

Hero
Delanoir said:
Hmm, ok, trodde att termen var mer etablerad och definierad än så.
Jag tänker mig att termen håller på att etableras och definieras i roll-leks kretsar just nu. Vissa svänger sig med den ganska ofta, andra är bara förbryllade. Det viktiga är att den används, för då är den automatiskt något.

I första hand tänker jag på saker som Vornheim, Carcosa och Anomalous Subsurface Environment när jag ser termen.

chrull

Stockholm Kartell
Delanoir said:
Hmm, ok, trodde att termen var mer etablerad och definierad än så. Som en hittepåterm i syfte att sälja genom att vara lite provokativ känns det ju genast mindre intressant. Hade nog föreställt mig något annat, något annorlunda. Visst, som benämning på något som avviker från normen eller förser det med en twist skulle det funka bra, men blir kanske svåranvändbart när det inte råder konsensus kring definitionen.
Ta en del "fantasy" blanda det med en del "weird fiction".
Svårare än så är det inte.

Mogger

Hipsteranka
Weird fiction är en etablerad term. Där platsar ex. HP Lovecraft och China Mievielle.

Personligen tycker jag att epitetet fantasy inte kan kombineras med weird, av ungefär samma orsaker som Storuggla presenterar. Fantasy är helt enkelt för fast i sina egna konventioner för att kunna utvecklas.

Visst kan det finnas undantag men jag upplever det som en väldigt statisk genre, även om man lägger in nydanande verk som The Steel Remains av Richard K. Morgan.

Men, jag är å andra sidan inte något större fan av fantasy, så kanske ser jag bara inte nyanserna.

Ond bråd död

Swashbuckler
Måns said:
Weird fiction är en etablerad term. Där platsar ex. HP Lovecraft och China Mievielle.

Personligen tycker jag att epitetet fantasy inte kan kombineras med weird, av ungefär samma orsaker som Storuggla presenterar. Fantasy är helt enkelt för fast i sina egna konventioner för att kunna utvecklas.

Visst kan det finnas undantag men jag upplever det som en väldigt statisk genre, även om man lägger in nydanande verk som The Steel Remains av Richard K. Morgan.

Men, jag är å andra sidan inte något större fan av fantasy, så kanske ser jag bara inte nyanserna.
Å andra sidan funkar det bra med Urban Fantasy. Det är förvisso något helt annat än Fantasy. Weird Fantasy verkar iofs ligga betydligt närmre vanlig Fantasy. Det tycks inte vara ett etablerat begrepp än, men om vi tjatar om det så kanske det blir.

Eksem

Champion
Jag tycker tvärtom att avdelare mellan weird fiction, fantasy, science fiction och horror känns extremt artificiellt och svåranvänt. Hur förhåller sig A Song of Fire and Ice till Weaveworld? Dreamquest of Unknown Kadath till John Carter of Mars?

Att fantasy som genre känns som den ältar sig själv kanske beror på att begreppet har blivit så snävt att en massa saker som uppenbart är fantasy eller åtminstone nära besläktat inte längre känns hemma i begreppet. Plötsligt talar vi om Urban Fantasy som om det var väsenskilt från annan fantasy. Och jag tror det är häri behovet av att kunna rubricera fantasy som inte är Tolkienesque uppstår, och ett begrepp som weird fantasy kommer till.

chrull

Stockholm Kartell
Måns said:

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Som jag ser det är det just på grund av att "Fantasy" (framförallt när vi pratar om rollspel) nästan alltid betyder "som Tolkien" eller "som Tolkien fast..." gör att genrebeteckningar som Dark, Low, High, Weird, S&S och liknande behövs.

Mogger

Hipsteranka
chrull said:
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Som jag ser det är det just på grund av att "Fantasy" (framförallt när vi pratar om rollspel) nästan alltid betyder "som Tolkien" eller "som Tolkien fast..." gör att genrebeteckningar som Dark, Low, High, Weird, S&S och liknande behövs.
Jag menar att jag inte tycker att det är någon större skillnad på high-, low-, dark-, weird-, etc- fantasy.

Mogger

Hipsteranka
OBD said:
Å andra sidan funkar det bra med Urban Fantasy. Det är förvisso något helt annat än Fantasy. Weird Fantasy verkar iofs ligga betydligt närmre vanlig Fantasy. Det tycks inte vara ett etablerat begrepp än, men om vi tjatar om det så kanske det blir.
Ja, urban fantasy tycks vara undantaget :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
Eksem said:
Jag tycker tvärtom att avdelare mellan weird fiction, fantasy, science fiction och horror känns extremt artificiellt och svåranvänt. Hur förhåller sig A Song of Fire and Ice till Weaveworld? Dreamquest of Unknown Kadath till John Carter of Mars?
Ja, några avdelare är jag inte intresserad av :gremsmile:

Eksem said:
Att fantasy som genre känns som den ältar sig själv kanske beror på att begreppet har blivit så snävt att en massa saker som uppenbart är fantasy eller åtminstone nära besläktat inte längre känns hemma i begreppet. Plötsligt talar vi om Urban Fantasy som om det var väsenskilt från annan fantasy. Och jag tror det är häri behovet av att kunna rubricera fantasy som inte är Tolkienesque uppstår, och ett begrepp som weird fantasy kommer till.
Just urban fantasy är ju enklast att känna igen. Utspelar det sig i en stad? Då är det urban fantasy! :gremsmile:

Men väsensskilt kan vi knappast påstå att det är.

Eksem

Champion
Nog är det väl ändå ganska stor skillnad på Clark Ashton Smith och Christopher Paolini, eller Cliver Barker och CS Lewis, eller China Mieville och Charles G. Finney? (för att bara ta några författare som börjar på C, vilket jag märkte först när jag skrivit klart, sjukt)

EDIT: Samtidigt som de ju också är samma sak, såklart.

kloptok

Pensionerad astrolog
The Dream-quest of the Unknown Kadath känns i allmänhet väldigt mycket som weird fantasy, i min bild av begreppet. Egentligen hela Lovecrafts Dreamlands-serie passar in bra. Det finns tydliga fantasyelement samtidigt som det underliga smyger fram med mörka, avlägsna platser, ondskefulla nightgaunts som rövar bort dig i natten, underliga jättefåglar som man rider på och annat mysigt.

Definitionsmässigt tror jag dock att begreppet är hijackat idag och att betydde något annat in the olden days.

Mogger

Hipsteranka
Eksem said:
Nog är det väl ändå ganska stor skillnad på Clark Ashton Smith och Christopher Paolini, eller Cliver Barker och CS Lewis, eller China Mieville och Charles G. Finney? (för att bara ta några författare som börjar på C, vilket jag märkte först när jag skrivit klart, sjukt)

EDIT: Samtidigt som de ju också är samma sak, såklart.
Ja? :gremsmile: Jag vet ärligt talat inte vad du är ute efter. Finns det någon fråga här som inte är retorisk och vilket syfte har den isf?

F.ö har jag bara läst två av författarna du räknar upp, och inte ens hört talas om alla.

Eksem

Champion
Egentligen är det en fråga om "Någon större skillnad" vs "Ingen större skillnad". Allt det jag räknade upp kan klassas som fantasy, men de är samtidigt också mycket olika varandra. Det är en förklaring till varför folk uppenbarligen ser ett behov av att sätta subgenrer inom fantasy, vilket du avfärdat med att fantasy inte har utvecklingsmöjligheter.

Mogger

Hipsteranka
Eksem said:
Egentligen är det en fråga om "Någon större skillnad" vs "Ingen större skillnad". Allt det jag räknade upp kan klassas som fantasy, men de är samtidigt också mycket olika varandra. Det är en förklaring till varför folk uppenbarligen ser ett behov av att sätta subgenrer inom fantasy, vilket du avfärdat med att fantasy inte har utvecklingsmöjligheter.
Oj, tar du inte i lite väl mycket nu?

Måns said:
Personligen tycker jag...
Måns said:
Visst kan det finnas undantag...
Måns said:
...kanske ser jag bara inte nyanserna.
Och med det sätter jag punkt.

Eksem

Champion
Tog i hur då menade du? Jag skrev på mobilen så är kanske lite kortfattad. Är inte säker på att man nödvändigtvis behöver subgenrer till "fantasy", eller tycker möjligen att "fantasy" i sig är lite för snävt och skulle hellre se ett bredare paraplybegrepp, men håller inte med om din förklaring till varför man inte skulle behöva sätta subgenrer på fantasy även om jag kanske håller med om att det inte behövs.